Valt dit onder ziek na bevalling?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door joos1, 26 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joos1

joos1 Bekend lid

29 dec 2006
    509
    0
    16
    Best webcareteam,

Halverwege mijn zwangerschap moest ik stoppen met werken omdat ik een verhoogd risico had op een vroeggeboorte.
    Hiervoor moest ik tweewekelijks op controle en elke keer was er weer iets "problematisch" wat uiteraard stress van mijn kant opleverde.

Na, gelukkig a terme, bevallen te zijn werd ik een week later opgenomen met kraamvrouwenkoorts.
    Ik heb in totaal hiervoor 9 dagen in het ziekenhuis gelegen omdat de antibiotica niet aansloeg wat niet bevordelijk was voor mijn zenuwen.

Twee weken dáárna werdt mijn oudste zoon voor in totaal 9 dagen opgenomen in het ziekenhuis met een streptokokken infectie (dit staat natuurlijk los van mijn huidige zwangerschap/bevalling maar het was weer zo'n extra stress moment).

Al met al heb ik een enorm stressvolle zwangerschap en kraamtijd achter de rug waarvan ik voor mijn gevoel nog niet genoeg van bijgekomen ben.

In theorie zou ik half april weer moeten gaan werken, maar ik weet niet of ik daar in praktijk al aan toe ben.

Mocht ik mij ziekmelden (gedeeltelijk of geheel), valt dit dan nog onder de noemer "ziek door zwangerschap" of is dit een reguliere ziekmelding?

Alvast dank voor de genomen moeite!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Joos1,

Wat een onverwachts stressvolle periode in je leven.

Ik begrijp je behoefte dat je nu al wilt weten hoe het verder gaat als je verlof voorbij is.

Mocht je na je verlof nog niet in staat zijn om te werken, meld je dan ziek bij de werkgever. De werkgever meld je dan ziek ten gevolge van zwangerschap bij UWV.

Elke ziekmelding ten gevolge van bevalling wordt beoordeeld op het moment dat wij deze hebben ontvangen. Mijn collega’s gaan dan bekijken of de ziekmelding onder ziek ten gevolge van bevalling valt.

Ik wens je sterkte in de situatie.

Met vriendelijke groet,
    Viktoria
    UWV Webcareteam

Deel Deze Pagina