Wanneer krijg je medische indicatie bij Combinatietest?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door ProudMum, 15 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

Wij kregen pasgeleden te horen dat mijn man een oom heeft die geestelijk is gehandicapt. Mijn man wist dat zelf nieteens, hij heeft de beste man nog nooit gezien (fam problemen maar dat terzijde). Als ik dit had geweten tijdens mijn zwangerschap van Joey had ik zeker een nekplooimeting/combinatietest willen doen.

Nu ben ik eea aan googlen over combinatietesten aangezien ik graag goed ben voorbereid, maar ik kan nergens terugvinden wanneer je een medische indicatie hebt voor de combinatietest.

Wie kan mij dat vertellen?

Groetjes Roxanne

2. CindyCM

CindyCM Actief lid

21 mei 2010
    112
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet het niet zeker. Ik heb een nichtje met het syndroom van down, maar dit was geen medische indicatie voor ons.

3. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Geen idee eigenlijk, maar bij ons ging het om een broer en dat was wel een medische indiactie (een nichtje niet, dus ik verwacht 1e lijns bloedverwanten). Maar als het geen erfelijke handicap is, heb je geen extra risico hoor.

4. Ragazza

Ragazza Bekend lid

31 jan 2010
    695
    0
    0
    Ik heb een broer met down syndroom, 1e graads dus en een nicht!
    Hier geen indicatie hoor!
    Nu heeft mijn broer geen "erfelijke vorm", maar dit heb ik niet eens gemeld.

Alleen als je boven de 36 bent word je geloof ik doorverwezen om gelijk een punctie te doen.

5. babs38

babs38 Actief lid

17 jun 2010
    486
    0
    0
    instructrice creatieve en culinaire workshops
    Utrecht
    Je leeftijd is een indicatie...dus boven de 36 en erfelijke ziektes in de familie. Down en geestelijk gehandicapte familieleden wil niet meteen zeggen dat je erfelijk belast bent, omdat dit ook de niet-erfelijke variant kan zijn of door omstandigheden (zuurstof tekort bij geboorte ect) onstaan kan zijn. In mijn geval hadden we een medische indicatie vanwege mijn eerdere zwangerschap, waarbij ik zwanger bleek van een meisje met het syndroom van Turner en niet levensvatbaar bleek te zijn.

Op 'onze' topic onder zwangerschapsclubs Zwanger in Juni heeft trouwens iedereen een combitest laten doen...waarbij de meesten helemaal geen indicatie hadden.

6. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Iedere vrouw in NL heeft recht op een combinatietest. Gewoon vragen aan je verloskundige dus, als het zover is. Waarschijnlijk krijg je het zelfs aangeboden, dat is je recht.

Pas bij een vlokkentest of vruchtwaterpunctie moet je een indicatie hebben.

Als de geestelijk gehandicapte oom geen Down Syndroom heeft, dan heeft een combinatietest geen voorspellende waarde om te kijken of jouw kind hetzelfde heeft. Een geestelijke handicap kan veel oorzaken hebben. Down Syndroom is er daar maar 1 van.

7. Amy32

Amy32 Bekend lid

28 jun 2010
    700
    76
    28
    Jij hebt er inderdaad recht op, maar het wordt niet vergoed als je jonger bent dan 36 jaar. We hebben het ook laten doen (ben zelf 32). Even verwijsbriefje vragen aan je VK en klaar. Het kost ca. € 150.

8. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Oh, sorry, dat wist ik niet. Wij hebben zelf wel een medische indicatie voor alle prenatale diagnostiek die we maar willen, dus we hoeven niet te betalen, hoewel ik nog geen 36 ben. (Maar dat is niet voor niets en wens ik echt niemand toe.)

Ik denk echt dat het risico beperkt blijft: een oom is echt vrij ver weg in de familie en je weet niet eens zeker of het wel Down is. Vragen of het vergoed wordt, staat echter vrij!

9. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Er wordt bij een nekplooi overigens meer bekeken dan alleen down, een aantal chromosonale afwijkingen kunnen zo indicatief worden opgespoord, waardoor er een advies komt voor verder onderzoek of niet. Maar belangrijk is dat je weet wat die oom precies heeft om in te kunnen schatten of je risico loopt.

Wij vonden de nekplooi erg belangrijk, ook omdat we de consequenties wisten als de uitslag niet goed was.

10. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Dat klopt wel, maar de voorspelling voor Down Syndroom is het beste. De combinatietest heeft ook wel een voorspellende waarde voor trisomie 18, 13 en 22, maar deze voorspellende waarde is minder accuraat dan voor Down Syndroom (trisomie 21). Je krijgt hier dan ook (nog) geen aparte voorspelling voor. Dit gaat trouwens wel komen.

Overigens is het niet alleen de nekplooi, maar ook het bloed van de moeder die deze andere afwijkingen mede opspoort.

Wij hadden zelf een dochtertje met trisomie 18 vandaar dat wij een indicatie hebben voor de combitest en andere onderzoeken.

11. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Wat fijn dat je opnieuw zwanger bent! En een goede nekplooi en bloeduitslag zo te lezen. Ik wens je een hele fijne zwangerschap toe :)

TS: Ik ben zwanger geweest van een meisje met down en daardoor een medische indicatie waardoor we deze kosten niet zelf hoeven te betalen.
    Mijn schoonzus, dus de zus van mijn vriend, heeft geen indicatie gekregen omdat het om een niet erfelijke vorm van down ging.

Dus mij lijkt dat je met een geestelijk gehandicapte oom geen indicatie krijgt. Uiteraard mag je wel altijd de test laten doen en afhankelijk van je zorgverzekering betaal je wel of niet. Ik lees ook wel eens verhalen van meiden zonder medische indicatie die nooit een nota gezien hebben van de verzekering.

12. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Bedankt!! :)

Wat triest om mee te maken :(. Ik zie dat je wel inmiddels een gezonde zoon hebt, gefeliciteerd! :)

13. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Het is het ergste wat ik in mn leven heb meegemaakt. Dat wens je niemand toe. Helaas zal je begrijpen wat ik bedoel.

Maar idd, inmiddels een prachtig ventje van 6 mnd en zoals veel meiden kunnen beamen: het prachtigste wat ik in mn leven heb meegemaakt :)

14. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Je kunt altijd een combinatietest aanvragen, de vraag is of je het vergoed krigjt. Ik ben goed aanvullend verzekerd en kreeg het dus vergoed, maar heb daar ook extra op gelet bij het selecteren van een verzekering begin dit jaar. Maar je kunt het dus altijd laten doen, er wordt een kans berekend op basis van de nekplooi, bloeduitslag van de moeder en de leeftijd van de moeder.

15. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Hier een medische indicatie gekregen voor de vruchtwaterpunctie omdat mannetje een chromosoomafwijking heeft, daar hebben we vanaf gezien en zijn voor de combinatietest gegaan, deze hebben we ook vergoed gekregen..

16. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik hoorde in het ziekenhuis dat ICSI ook altijd een indicatie is voor de vruchtwaterpunctie of vlokkentest. Of je er gebruik van maakt, is natuurlijk een afweging die je zelf maakt.

17. Sinja

Sinja Fanatiek lid

4 feb 2007
    1.910
    0
    36
    Utrecht/Gelderland
    'gewoon' ICSI (zonder pesa/tesa bijv.) niet hoor. Tenminste niet als de oorzaak níet ligt bij een dna of chromosoomafwijking.
    Bij ons was icsi geen indicatie en we zouden de combi-test ook niet vergoed krijgen (hebben em ook niet gedaan, maar dit had daar niets mee te maken)

18. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Wij kregen dit in het WKZ (Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht) te horen: "U heeft 2 indicaties voor een punctie of vlokkentest: door de chromosoomafwijking van uw eerste kindje en doordat u ICSI gedaan heeft." Dus ik vroeg: "Heb je met ICSI dan meer kan op een chromosoomafwijking?" en daar antwoordde de arts bevestigend op (overigens blijft de kans daarop erg klein, een zeer kleine kans wordt ietsje groter).

19. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    In ons ziekenhuis is het niet standaard na een ICSI behandeling..
    alleen als je bijvoorbaat al een chromosoomafwijking hebt.. (of een andere indicatie)

misschien werkt dat in elk ziekenhuis anders? alhoewel het natuurlijk via je verzekering gaat..

20. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Wij hadden een medische indicatie omdat we er bij de eerste zwangerschap (MA bij 9 weken) waarschijnlijke sprake was van Turner. Wij hebben dus niets betaald.

Bij een volgend kindje zou ik het niet laten doen, nu was het puur op aandringen van de gyn, zodat we rustig de zwangerschap zouden beleven, maar een kansberekening is en blijft een kansberekening...

Deel Deze Pagina