Hallo dames, Ik ben al ruim een jaar bezig, maar helaas nog niet zwanger.. Deze week is mijn NOD, dus hopelijk heb ik dan beter nieuws.. Ik ben al wel naar de huisarts geweest, maar mijn huisarts wil pas doorverwijzen als we 24 maanden bezig zijn. Hij geeft aan dat ik nog jong ben (30 jaar) en een normale cyclus heb. Het enige wat hij gedaan heeft, is gevraagd of mijn cyclus een beetje regelmatig was en ik heb bloed geprikt. Daar is een CAT onderzoek op gedaan (of ik chlamydia heb, maar dat heb ik niet). Verder is er niets gebeurd. Mijn huisarts beroept zich op de nhg richtlijnen: https://www.nhg.org/standaarden/samenvatting/subfertiliteit Ben ik gewoon ongeduldig dat ik graag een doorverwijzing zou willen? Of is mijn huisarts terughoudend? Of allebei.. haha
En het zaad van je partner is ook al onderzocht? Want anders zou je dat ook nog even kunnen laten checken. Vraag de resultaten daarvan na afloop dan wel op, want soms intepreteren de huisartsen dit niet zo goed. Dan kun je de uitslag hier op dit forum beter nog even laten checken..... Volgens mij hanteren de meeste huisartsen juist een doorverwijzing na een jaar proberen. Die van mij in elk geval wel. 30 vind ik persoonlijk ook niet meer onder zo jong vallen (sorry ). Het irritante is dat je wel een doorverwijzing van je huisarts nodig hebt.....
Hoi dennen, Herkenbaar verhaal van meer dan een jaar proberen en nog niet zwanger zijn. Wij zijn wel na 12 mnd doorverwezen en ik zou ook zeker nog een keer doorzeuren bij je huisarts. Want er kan nog een zaadondezoek bij je man/ vriend gedaan worden dat mogelijk ook een oorzaak kan zijn van het niet zwanger worden. Dat zou de huisarts toch ook moeten weten plus een inwendige echo bij jou kan ook eventueel nog wat toevoegen. Het is wel zo dat, bij mijn gyn, er na dat de uitslag van dat alles geen bijzonderheden laat zien ik nu weer tot juni moet wachten. In juni maken ze een hsg komt daar niets uit weer 6 mnd wachten. Maar ik vind het heel vreemd dat er bij jou niet naar het zaad van man/vriend gekeken wordt. Ik zou echt nog een keer daar een beroep op doen bij je huisarts! Heel veel succes en het mooiste zou een positieve test zijn deze maand natuurlijk 😊 Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt!
Dank jullie voor jullie reactie en verhaal! Mijn man zit bij een andere huisarts en die heeft zijn sperma bekeken. De huisarts heeft dit zelf gedaan onder de microscoop en zei dat het goed was. Er waren genoeg spermacellen en ze bewogen ook goed zei zijn huisarts. Ik heb al 2 afspraken gehad bij de huisarts om te vragen om een doorverwijzing en toen ik via de assistente de uitslag van het CAT onderzoek kreeg, heb ik weer om een doorverwijzing gevraagd. Hierop heb ik een telefonische afspraak gehad met de huisarts waarbij hij mij aangaf zich op bovenstaande richtlijnen te beroepen en mij niet ging doorverwijzen.. En Be Happy, je mag zeggen dat het niet meer zo jong is hoor, dat is niet erg
Ik ben 28, dus jonger dan jij, en ik werd na 12 maanden proberen gewoon doorgestuurd. Wellicht is een second opinion een idee....
Ik zou zeggen neem een andere huisarts. Mijn HA wou me ook niet doorverwijzen. Nieuwe huisarts genomen. 1ste afspraak was kennismaking mijn vrrhaal gedaan en gelijk doorverwezen. Die zelfde dag afspraak gemaakt en nu 29 maart afspraak. Ben 14 maanden bezig.
Wat idioot. Wij mochten na 1 jaar al naar het ziekenhuis. Zelf hebben we iets langer gewacht omdat ik dr nog niet aan toe was. Ik was toen 23 en mn man 22. Ik zou een second opinion nemen
Volgens mij ben ik heel uniek, maar ik heb de HA overgeslagen. Ik heb gewoon naar de afdeling gynaecologie gebeld, mijn verhaal verteld en ik mocht komen. Er is nooit een verwijzing aan te pas gekomen en die heb ik voor maandag weer niet.
Weet je zeker dat je deze consulten dan wel vergoed krijgt? In principe wil de zorgverzekering een doorverwijzing van de HA voordat ze vergoeden. TS formeel kan je HA zich inderdaad beroepen op de richtlijn maar ik vind het wel erg rigide. Verder vind ik het verhaal van de HA van je vriend die zelf het sperma heeft bekeken helemaal vreemd . Ik zou jullie beiden adviseren om naar een andere HA over te stappen....
Ik zou het nog eens bespreken met je huisarts, want richtlijnen heten niet voor niks richtlijnen, daar kan dus vanaf geweken worden Ik moet eerlijk zeggen dat ik in dit wereldje zit en niet wist dat in 'onze' richtlijnen bij geen afwijkingen en jong 2 jaar werd aangehouden...! Maar goed, eens bespreken dus waarom hij/zij er zo strak aan vast houdt, is hij/zij bang afgerekend te worden op afwijken van de richtlijn? Het is ondanks deze richtlijn toch een beetje regel dat je na 1 jaar verder gaat kijken, en dan niet alleen wat hij/zij nu gedaan heeft. Dat zaadonderzoek van je man klinkt trouwens alles behalve betrouwbaar, huisartsen doen dat echt te weinig om daar iets zinnigs van te kunnen zeggen... Succes!
Dank jullie reacties.. Een andere huisarts heb ik ook al geprobeerd, maar de andere in het dorp zit vol ( mijn man zit nog bij de huisarts in het dorp waar hij vandaan komt). Fijn om te horen dat ik mij niet aanstel... Maar.... ik ben vandaag 12 dop en had een licht streepje... ik heb dit nog nooit gehad, dus ben heel benieuwd of hij op gaat lopen...
Laat ik het zo zeggen; ik ben op 22 december vorig jaar geweest en ik heb er nog geen rekening van gezien. Laat ik het zo zeggen; ik ben niet naar de huisarts geweest. Het kan ook zo zijn dat ze me meteen telefonisch al heeft doorverwezen, want ik heb toen wel deze mail gehad: Geachte heer/mevrouw, U bent kort geleden verwezen via ZorgDomein. Bij uw verwijzing hoort een bericht met informatie over de afspraak. Ook kan het zijn dat er informatiefolders voor u beschikbaar zijn. Alle informatie staat voor u klaar in het ZorgDomein PatiëntPortaal. Klik op de volgende link om naar het ZorgDomein PatiëntPortaal te gaan: Het is alweer een paar maanden geleden, maar ik weet voor 90% zeker dat ik gewoon zelf meteen met het ziekenhuis heb gebeld. Een ding is zeker; ik ben niet bij de huisarts geweest.
Wauw gefeliciteerd TS!! Dat is een duidelijke streep hoor, je bent zwanger . Pancakes je hebt een doorverwijzing gehad . Ik kreeg precies dat bericht na doorverwijzing van de huisarts. Kan inderdaad ook telefonisch en ik heb ook zelf het ziekenhuis gebeld en die zien die doorverwijzing in ZorgDomein staan, daarom gaat het zo makkelijk.
Gefeliciteerd TS, wat een ongelooflijke happy ending! @manaolana, aaahh okay! Wel mazzel gehad dan dat de HA me gewoon telefonisch doorverwees. Als ik dit allemaal zo lees hier, is dat niet heel vanzelfsprekend!
Jaa. Ik kan het nog niet helemaal geloven.. Ik moet wel zeggen dat de foto na de afleestijd is gemaakt... Morgen weer testen..
Volgens mij is een streepje gewoon een streepje hoor, Dennen. Ik ben wel een beetje jaloers op je hoor .. Maar van harte gegund, dat wel!
Dat is wel een duidelijke streep hoor! Heb meer positieve testen op dit forum voorbij zien komen en veel daarvan waren een stuk minder duidelijk dan deze. Gefeliciteerd!
Pancakes, ik ben nu bezig voor een cryoterugplaatsing in het buitenland en ik moet echo's in Nederland bij de gyn laten maken. Er werd mij specifiek verteld dat ik een doorverwijzing van de huisarts nodig had, anders zou ik alle consulten zelf moeten betalen. Ts Kun je niet bij een andere huisarts langs? In pricipe moet de huisarts jou na 1 jaar doorsturen hoor. Vervelend dat hij zo dwars ligt!:x