Wanneer krijg je een echo met 8 weken zwangerschap?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Surprisebaby, 23 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Surprisebaby

Surprisebaby Bekend lid

19 mrt 2018
    510
    447
    63
    Vrouw
    Hallo Dames,

Bij mijn vorige zwangerschap kreeg ik pas een eerste echo rond de 12 weken. Maar ik lees vaak dat anderen al een echo rond de 8 weken krijgen. Dat wil ik ook!!!!! Hoe krijg je dat voor elkaar? Wat is de reden dat sommige mensen al eerder dan 12 weken een echo krijgen?

En op de bijsluiters van de testen staat dat je na een positieve test naar de huisarts moet voor een bloedtest of zo, maar waarom zou je dat doen? Dat heb ik bij mijn vorige zwangerschappen nooit gedaan. Is het belangrijk om nu wel naar de huisarts te gaan en mede te delen dat ik zwanger ben? Of hoeft dat niet meteen?
    Ik vroeg het mij gewoon af!

2. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Na een positieve test gewoon de verloskundige bellen, huisarts hoeft niet.
    Meeste verloskundige doen vervolgens met 8wkn een vitaliteitsecho om te zien of kindje op de juiste plek zit en of het hartje klopt. Met 12wkn dan de gewone intake en eerste termijnecho.

Surprisebaby vindt dit leuk.
  3. MMW

MMW Fanatiek lid

29 dec 2013
    1.236
    447
    83
    Volgens krijg je die vroege echos meestal wanneer je vanwege medische redenen onder behandeling bent bij een ziekenhuis. Althans, dat is mijn eigen ervaring... Ik kreeg sowieso vaker een echo om de groei te bepalen en te zien of alles verder nog goed ging.

Silsil en Surprisebaby vinden dit leuk.
  4. angel071986

angel071986 Bekend lid

24 mrt 2013
    721
    113
    43
    Bij ons doet de vk een vroege echo om ouders gerust te stellen en heb je daarna ook meteen de intake. Heel fijn! Dus misschien kun je daarop je vk uitzoeken. Anders kun je ook zelf een echo bureau zoeken die vroege echo's doet. Alleen zijn dan de kosten voor jezelf

5. Anthemis

Anthemis Lid

30 aug 2012
    37
    4
    8
    NULL
    NULL
    Bij ons standaard rond de 6-7 weken plus intake, en dan 3 weken later weer en rond de 12 weken, daarna "pas" rond 16 weken weer.
    Ik vind het heel fijn, maar ligt denk erg aan de verloskundige praktijk waar je zit (-hier zit er maar 1 dus weinig keus maar ben erg blij met ze!)

6. Evi88

Evi88 Niet meer actief

Ik heb geen contact gehad met de huisarts. Heb direct de verloskundige gebeld en daar is het inderdaad standaard om met 7/8 weken de eerste echo te hebben.

7. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Ik had bij beide zwangerschappen de eerste echo om te kijken hoe ver ik al was, omdat ze allebei niet gepland waren. Dat was bij dochter met 6wk3dgn en deze keer met 6wk5dgn. Maar dat wisten we dus niet van tevoren.

Ik heb gewoon de verloskundige gebeld na de positieve test en gezegd dat ik graag zsm een echo wilde omdat ik een spiraal had (nouja, dacht te hebben).
    Na die echo, waarop duidelijk een flupje met knipperlichtje was te zien, heb ik ongeveer elke 4 weken een afspraak (+echo, want ze hebben de apparatuur toch). Tot een week of 30 geloof ik, dan wordt het elke 2weken. Of vaker, indien nodig/gewenst.

8. Lovebabys

Lovebabys Actief lid

13 nov 2009
    462
    383
    63
    Vrouw
    Mijn eerste echo was met 7 weken. Dit omdat ik medishe ben, en omdat ik eerder een miskraam heb gehad.

9. Baby2onderweg

Baby2onderweg Actief lid

29 aug 2017
    114
    41
    28
    Vrouw
    Hier is het standaard dat als je de verloskundige belt je met 7/8 weken langs mag komen voor een intake en echo. Gewoon om even te kijken hoe ver je ongeveer bent en of alles er goed uitziet. Vervolgens heb je met 12 weken een echo en dan is de 20 weken echo de volgende als alles er goed uitziet.

10. Bebis

Bebis Actief lid

3 mrt 2015
    189
    52
    28
    Ik heb zelf direct met de VK contact opgenomen. Zoals de anderen hierboven ook schrijven; het hangt van de VK af wanneer je een (vroege) echo krijgt. Een eerdere miskraam, onzekerheid etc., zijn bij mijn VK redenen om een vroege echo te krijgen.

11. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier maakt de vk zelf een echo bij de intake. Puur omdat het kan, niet vanwege medische redenen ofzo.

Hopsatee en Surprisebaby vinden dit leuk.
  12. Roty

Roty Actief lid

22 apr 2015
    449
    74
    28
    Hier ook standaard alleen bij 10 en 20 weken een echo. Dit omdat verloskundige geen eigen echo apparaat heeft.
    Alleen als je eerder een miskraam hebt gehad, dan kom je bij ons in aanmerking voor een vroegere echo.

Voor 35-40 euro kan je wel een echo laten uitvoeren trouwens bij 7 of 8 weken.

13. Surprisebaby

Surprisebaby Bekend lid

19 mrt 2018
    510
    447
    63
    Vrouw
    Ik ga dus bij aanmelding bij een verloskundige even vragen hoe zij dat doen met echo’s.
    Ik ben niet zeker van mijn NOD, het kan een halve week afwijken. Dus mijn banner klopt nu nog niet 100 %.

14. teuntje83

teuntje83 Fanatiek lid

11 nov 2015
    1.891
    82
    48
    Bij mijn verloskundige praktijk intake rond 8 weken, maar zonder echo!
    Rond 11-12 weken eerste echo.
    Zo ging het bij de 1e.
    Bij de 2e via clomid en dus gynaecoloog zwanger geraakt.
    Daar inderdaad eerder een echo. Rond 8 weken.
    Maar aangezien ik super onzeker was, zelf een echoburo opgezocht en met 6,5 week echo gehad :)
    Dus dat er bij sommige verloskundige standaard pas bij 11-12 weken eerste echo is, is hier ook ormaal. Je zou daarvoor zelf een echoburo kunnen opzoeken?

15. Desse

Desse Bekend lid

11 okt 2017
    842
    920
    93
    Bij ons standaard bij 7 weken een vitaliteitsecho voor de intake :) staat ook op de site van de VK meestal.

16. mc87

mc87 Actief lid

11 apr 2013
    336
    39
    28
    Vrouw
    Bij de verloskundige hier ook standaard.

17. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Ik heb een pretecho laten doen omdat ik gewoon weg niet kon wachten en omdat ik bloed had verloren en helemaal in de zenuwen zat. Dat was met 7 weken. Toen weer een pretecho met 9 weken om te kijken of het nog leefde en met 10 weken de termijnecho. Weer een echo met 16 voor het geslacht, 19 weken voor de SEO en daarna om de 4 weken om te kijken of alles goed was. En ook bijna dagelijks met een doppler (ik vond het hartje met 8 weken). Nee, ik ben geen controlefreak o_O

18. Star2017

Star2017 Fanatiek lid

8 jun 2017
    1.512
    788
    113
    Vrouw
    Hier ook standaard bij de verloskundige een vitaliteitsecho bij 7-8wkn met intake.

19. Surprisebaby

Surprisebaby Bekend lid

19 mrt 2018
    510
    447
    63
    Vrouw
    Ik heb een echo gepland (pretecho) wanneer ik bijna 8 weken zwanger ben.
    Ze zeiden dat het een inwendige echo zal zijn. Is dat meestal een inwendige echo bij dit termijn?

20. Neilia

Neilia Niet meer actief

Bij mijn vk alleen als je een eerdere mk, bbz of een medische reden heb.
    Anders is je eerste echo met 10-12 weken.
    Bij de termijnecho word gelijk de intake gedaan.

Deel Deze Pagina