'Vies' eten

Discussie in 'Voeding' gestart door valhalla, 7 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. valhalla

valhalla Niet meer actief

Wat doen jullie met 'vies' eten? In de zin van eten waar je baby aan moet wennen? Zoals spruitjes, boerenkool, bloemkool, olijven en dat soort dingen? Zeg niet dat elk kindje het vies vindt, maar dit zijn toch wel de dingen die kindjes vaak minder lekker vinden.

Lena lust best veel, aubergine, olijven, tomaten, grapefruit, augurken... precies de dingen die ik ook lekker vind. Persoonlijk vind ik het niet echt nodig om haar al aan de bloemkool enzo te zetten. Wil haar het liefste eerst leren dat eten lekker en leuk is, wennen aan 'vreemde' smaken kan altijd nog.

Heb zelf ook altijd alles moeten leren eten, en lust ook bijna alles, behalve alle gekookte groenten. Die ik tot vervelens toe heb moeten 'leren eten'. En dat is niet gelukt... Eigenlijk lust ik het zelfde als wat Lena nu al eet. Ze lust echt bijna alles, maar als ik sperzieboontjes ofzo geef, is het traantjes met tuiten! Is smaak genetisch bepaald?

Dus ik ben benieuwd, leren jullie je kindje alles te eten, door alles aan te bieden, keer op keer, of juist heel anders, bijv. door het wel te geven maar niet 'op te dringen', of juist wel? En werkt het?

2. joma

joma VIP lid

24 jan 2007
    28.689
    0
    0
    Veldhausen-Germany
    Gwen eet alles ook spruitjes, witlof en zulke groentes dus heb er geen last van, ik zou het zelf blijven aanbieden maar er is een grens zegmaar zou het niet zo opdringen als ze er echt van walgen..enz

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier is het simpel, sommige groentes lust mijn vriend niet, andere ik niet. Dus dan hebben we bijv naast de aardappels spruitjes&rode bieten. De ene keer krijgt C van de ene, de andere keer de andere. Zo leert hij beide groentes kennen.
    Ik vind het toch wel belangrijk dat hij veel verschillende smaken leert kennen (over een periode van maanden/jaren). Ik ken wat mensen die echt bij elke maaltijd wel iets hebben wat vies is. Dat is zo onhandig.
    Maar C lijkt bijna alles te lusten. Hij heeft wel voorkeuren natuurlijk.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva heeft ook wat dingen die ze niet lekker vindt. Wortel en bloemkool vindt ze echt niet lekker, al proberen we haar wel eens te foppen met wat rijst erbij, maar meestal werkt ze het dan weer naar buiten. Ik heb zoiets van, ze moet waarschijnlijk wennen, dus willen we wel dat ze het binnenkrijgt om te proeven Maar na een paar keer proberen weet je wel of ze het echt niet lusten of dat het gewoon wennen was. Maar dan nog bieden we het af en toe aan. Ze krijgt altijd 2 soorten groenten 's avonds. En als ze ook sperziebonen krijgt, verstoppen we die altijd eerst, anders wil ze niets anders meer eten ;).

Eva vindt heel lekker: sperziebonen (echt heel lekker, dan gaat ze helemaal enthousiast wippen in haar stoel), aubergine, courgette, paprika, brocoli, witlof. Spruitjes vind ze nog maar raar en vooral leuk om mee te spelen. Boerenkool en ui enzo wacht ik nog even mee, kunnen ze krampjes van krijgen. Over een maandje gaan we weer wat nieuwe dingen proberen.

Wennen aan vreemde smaken kan je als ze eenmaal goed eet het best zo snel mogelijk doen, zo kan ze er echt aan wennen en is de kans groter dat ze het later ook lust.

5. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Tot nu toe heeft Jesse alles gegeten wat ik hem ooit gaf.
    Maar spruitjes en rode kool en boerenkool lijkt me nog wat zwaar op de maag, dus dat heeft hij nog niet gehad. Maar eerlijk gezegd denk ik eigenlijk dat hij dat ook best zou lusten.
    Ga het over een paar maandjes gewoon proberen.
    Ze moeten aan bepaalde 'sterkere' smaken toch ook wennen.
    Ik hoop niet dat ik op tenen trap, maar het ligt volgens mij soms ook wel es aan de ouders hoor, als papa een aantal dingen niet lust, en mama lust weer andere dingen niet, en oma eet dit en dat niet... tja... zo'n kindje is slimmer dan je wel denkt, ze nemen zoiets gewoon over. ;)

6. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Hier is het heel duidelijk. Jarissa lust nl. alles behalve witlof. Hebben dit nu een keer of 3, 4 geprobeerd. Zodra ze het proeft, tuft ze het meteen uit met een vies gezicht. Al het andere gaat er gewoon in. Wel grappig, als kind lustte ik ook geen gekookte witlof. Als we toch witlof eten doe ik dat op een dag dat Jarissa op het KDV is. Dan eet ze nl. daar.

7. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik heb de dingen die Jelle in eerste instantie niet luste altijd nog een keer of 2 aangeboden, maar als hij het dan niet luste kreeg hij het niet meer. Hij vind rijst niet zo geweldig, dus als wij rijst eten gooi ik er voor hem een paar stukken pasta bij.

Er zijn wel dingen die hij niet meer krijgt, zoals spruitjes en uien, maar niet omdat hij het niet lekker vind. In tegendeel, hij vond de spruitjesstamppot heerlijk, alleen was het 's nachts niet zo leuk meer... Krampen! Zooo zielig... En zo ook met de uien, van de week heeft hij 2 keer iets met ui op en prompt heeft hij 2 nachten liggen spoken...

Jelle is trouwens een hele makkelijke eter, en ik dnek toch dat het er ook mee te maken heeft dat wij er geen strijd over voeren. Als Jelle niet wil eten, dan maar niet. Ik bied het vaak nog 1 keer aan en als hij dan echt niet wil, dan niet... Dan krijgt hij een toetje en is het klaar. Ik heb een vriendin die een heel gevecht gaat zitten houden over 1 spercieboon met haar dochter van 4 (ze moet 1 spercieboon eten en dan krijgt ze aardappels en vlees) met als gevolg dat het daar niet echt gezellig is aan tafel (gek hè?) en daar heb ik dus echt geen zin in.. :)

8. joepies

joepies Bekend lid

9 okt 2007
    579
    0
    0
    Je kan het ze ook leren hoor, een paar happen moeten ze hier eten, en al van kleins af aan, en dat doen ze dus ook.
    Net zoals ze alle nieuwe dingen eerst moeten proeven, anders weet je niet of je het lust he.
    En hoef echt niet van die zeuren aan tafel die bijna niks "lusten", of alleen maar appelmoes eten,

9. lianda

lianda Fanatiek lid

6 jun 2007
    2.367
    0
    0
    werkt bij centerparcs
    noord babant
    keano eet eigenlijk ook wel bijna alles.
    brocolie lust hij gewoon niet.
    dat heb ik hem vaker aangeboden maar nee hoor.
    verder heeft hij tot nu toe gehad: bloemkool,spinazie,andijvie,wortel,ei,bietjes,spercibonen.
    hij eet vaak met de pot mee.
    potjes heeft ie al lasagna,risotto,spagetie en macaroni.
    nu las ik over spruiten dat ze dat al mogen maar ligt dat niet te zwaar op de maag?

10. valhalla

valhalla Niet meer actief

Even voor de goeie orde, van die kinders die alleen dingen lusten met ketchup erop, of alleen gefrituurd, dat zal hier echt nooit gebeuren hoor! Lena eet ook al best veel gelukkig! Ik eet ook alles, maar vind niet alles even lekker...

Wil Lena ook echt wel leren om alles te eten, ook gekookte groenten zoals boontjes die ze nu nog niet lust! Vroeg me alleen af of het juist is om er al op een zo jonge leeftijd mee te beginnen, of niet :D Of je dan niet juist een weerstand kweekt tegen sommige dingen. Of ze juist in deze leeftijd aan verschillende smaken laat wennen.

Maar bedankt voor jullie antwoorden :D

Edit -> normaal Nederlands.

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik denk dat je op deze jonge leeftijd gewoon speels eens moet uitproberen en niet teveel opdringen. Misschien werkt het wel om bijvoorbeeld spercieboontjes met wat appelmoes te geven, zodat ze door de zoetigheid van de appelmoes wat geleidelijk aan de nieuwe smaak went. Maar zou het niet teveel opdringen.

Als ze iets ouder zijn, vind ik het een ander verhaal. Kids van 4 moeten gewoon eten wat de pot schaft en als het om mijn stiefkids gaat, houden we bijvoorbeeld echt wel rekening ermee wat ze wel en niet lusten: een minder lekkere groente schep ik ook niet teveel van op voor ze. Maar ze moeten het wel gewoon eten.
    M'n stiefzoon had op een gegeven moment een periode dat hij steeds meer groenten elimineerde uit zijn menu. Lustte hij iets de ene week nog, de volgende keer ineens niet meer. Strijd! Pff, heel vermoeiend, maar hij lust nu vrijwel alles, enkel geen champignons.
    Heb een neefje dat dan van m'n schoonzusje bijvoorbeeld alleen pasta met geraspte kaas krijgt, want hij lust de groente en saus niet. Dat vind ik dus echt niet OK: dat kind moet z'n groente ook binnenkrijgen! Maar die mekkert dus overal over, en dat ligt echt aan z'n moeder, want als hij bij ons eet, krijgt hij gewoon een beetje aardappels/pasta/rijst, beetje groente, beetje vlees en dat moet allemaal op om een lekker toetje te krijgen aan het eind. Eet hij het niet op, (geldt ook voor de eigen kids natuurlijk, :)), dan geen toetje. Wij besteden er dan verder geen aandacht aan, herinneren hem even aan het toetje als hij niet meer wil en kletsen verder. Hij heeft hier tot nog toe bijna altijd zijn bord leeggegeten....

12. Mama007

Mama007 Niet meer actief

Ik geef mijn zoontje alles. Als hij het een keer niet lust pech dan krijgt ie een potje of een broodje. ALs het het wel lust en er is over krijgt hij het 2 dagen. Ben niet zo moeilijk maar vind een gezonde voeding wel belangrijk.

Deel Deze Pagina