Hoi allemaal, Onze dochter is nu 3 jaar en een maand en we zijn sinds een weekje weer extra met zindelijkheid bezig. Al die tijd was het een weekje goed op de wc/potje plassen en daarna weer weken/maanden niks. Het zette nooit door. Vorige week verkochten ze bij de drogist beloningsborden van Dora. Met magneetjes en een white-board-stift+vegertje, dus je kunt het voor 1001 dingen gebruiken! Dit triggerde haar en ze wilde er eigenlijk meteen mee beginnen, maar ik had haar gezegd dat we het bord gingen gebruiken voor als ze echt geen luier meer om ging doen. De volgende dag bij het aankleden zei ze meteen dat ze een grote meid ging worden en dat ze geen luier meer om wilde. Sindsdien gaat het heel erg goed. We zijn nu voor de 5e dag met het bord bezig en ik merk met de dag beterschap. In het begin nog wel eens een plasje in het broekje en poepen vind ze echt nog heel moeilijk (daarin was ze nog helemaal niet zindelijk en ze speelde nog rustig een uur in een poepluier als het aan haar lag). Maar zelfs dat gaat beter. Nog niet voor kunnen zijn, maar nu roept ze tenminste als het komt (in plaats van als het al helemaal klaar is) en kunnen we haar tenminste halverwege op de wc zetten. Ze vind het nu ook echt heel vies als het in haar broekje gaat, bij de luier was dat helemaal niet. Ik heb goede hoop dat dit echt het moment gaat zijn dat ze zindelijk wordt. Nu de vraag; wanneer kun je zeggen dat je kind zindelijk is? Mijn dochter geeft het nu echt steeds aan als ze moet plassen, ik hoef het ook bijna niet meer te vragen. Ik stuur haar alleen nog voor we ergens naartoe gaan of wanneer we gaan eten. Een luier doe ik alleen nog maar in bed maar eigenlijk is ze dan ook droog (zowel overdag als 's nachts). Alleen die poepjes, die heeft ze nog niet voor kunnen zijn. Over 2 dagen gaat ze naar het KDV. Ook daar wilde ik haar met een stapeltje reserve-onderbroeken heen brengen en hopen dat ze geen luier meer aan gaan doen. Dan nog; dagjes weg. Wanneer ga je dan geen luier meer aan doen? Met boodschappen doe ik het nu ook niet, maar echt een hele dag naar de speeltuin of zo? Is nog wel veel gevraagd natuurlijk. En de laatste vraag; wanneer hou je op met belonen? Op een gegeven moment is het natuurlijk net zo normaal als dat je je elke ochtend wast. Bedankt voor jullie antwoorden en tips!!
Overdag luier af. Plas EN poep op potje of wc. Zeer goed zelf kunnen aangeven, zeer weinig ongelukjes. Mijn zoontje was wat ouder: 3,5 en was op dag 1 poepzindelijk en binnen 3 dagen plaszindelijk. Luier af naar psz en kdv (wij hebben de luier afgedaan op de eerste dag van de herfstvakantie). Die week meteen na een plasje weg voor slechts een boodschapje of hond uitlaten. Meteen een hele dag weg zou ik niet doen. Wij hebben paar dagen stickers geplakt, toen vond meneer het zelf wel best!
T ongeveer hetzelfde als zoon van ZG. Plas en poepzindelijk vanaf dag 1. Ook direct met uitstapjes en langere ritten in auto. M was met 3 jaar zindelijk maar durfde niet te poepen op de po of wc. Dus ze vroeg om een luier en deed het daar in. Dat noemde ik wel zindelijk. M was direct ook nacht zindelijk. Ik vermoed T ook maar nachtluier doen we pas na onze vakantie uit. Beiden nauwelijks ongelukjes.
Mijn dochter is het ook sinds kort pas en hebben het ook d.m.v. beloningsbord gedaan. We hadden een aantal kaartjes en het bord moest vol zijn 5x poepen moest sowieso want plassen ging wel goed maar het poepen niet. Maar je kan moeilijk het 1 wel belonen en het andere niet dus daarom nog 10x plassen er bij omdat ze vaker plast dan poept en het ons ook om het poepen ging omdat zoals ik al zei het plassen wel goed ging. We waren op donderdag begonnen en die zaterdag erna heeft ze voor het eerst op het potje gepoept wc vond ze eng om op te poepen en op de pot heb je ook een betere poep houding om het zo maar even te zeggen en dat ging de hele week goed op 1 ongelukje na en ze had binnen een week de 5 poepjes gedaan en de 10 plasjes dus heeft ze haar beloning gekregen. Die zaterdag daarna al naar de kinderboerderij/speeltuin geweest en dat ging super goed. Dus sinds toen helemaal geen luier meer om. Dus echt binnen een week zindelijk. Waar we ook heen gaan ze krijgt helemaal geen luier meer om maar ze geeft het ook duidelijk aan dat ze moet of ze loopt zelf wel naar de wc. Neem wel voor de zekerheid een schone onderbroek en broek mee als we weg gaan. En snachts is ze ook eigenlijk altijd droog en sinds een week nu ook geen luier meer snachts omdat ze dat zelf ook niet meer wou. Dus ja ik denk dat je dan wel van zindelijk kunt spreken.
Bedankt allemaal! Ik heb nu ook wel het gevoel dat als onze meid goed poept op de wc, dat we er dan zijn. Zaterdag hebben we een ritje van 1,5 uur te gaan. Ik denk dat we dat gewoon gaan proberen zonder luier. Evt, zo'n kraammatje in het autostoeltje leggen. Ik denk dat ik de luiers ook even uit het zicht leg, of alvast op de babykamer, want als ze ze ziet wil ze ze aan in eerste instantie. Ze is wel goed op andere gedachten te brengen zonder ik het gevoel heb het af te dwingen. Helemaal blij!! Nog net even voor de baby komt Ben benieuwd hoe ze zich dan houdt. Eerder inleiden meegerekend zal het nog zo'n 7/8 weken duren! Vorig jaar was ze best van slag toen de baby kwam, maar dat heeft misschien ook te maken gehad met de zoete invallen bij ons thuis toen. Kraamhulp, verloskundigen, huisarts, begrafenisonderneming kwamen allen bijna dagelijks, en dan ook gewoon de familie en andere naasten nog. Dat gaat nu (HOPELIJK!!) niet zo zijn.
2 weken geleden zijn wij de luier af gaan laten. Toen we naar het vakantie adres gingen rijden (1 week geleden) hebben we gelijk de luier afgelaten. Wel een handdoekje in haar stoeltje gelegd en het potje achterin de auto. Het ging hartstikke goed. Ook op vakantie. Af en toe een ongelukje - en één dag zelfs 3 x ! Maar oke. Schoon ondergoed aan en maar door. Sinds gisteren mocht ze snachts haar luier uitlaten. Ik vertrouwde het nog nét niet dus heb haar toen ik ging slapen nog even laten plassen. Maar verder ging het gewoon goed. Ik noem haar nu zindelijk - met af en toe een ongelukje.
Als ze overdag plassen & poepen op de wc met sporadische ongelukjes ipv. regelmatig ongelukjes, dan kun je je kind zindelijk noemen (vind ik) Jelmar plaste en poepte binnen 1 week op wc en de 2e week al zonder ongelukjes en zonder zitverhoger, en de 3e week wou hij nachts ook geen luier meer om, hij heeft de eerste 1 a 2 maand nog wel zo'n 3 a 4 ongelukjes gehda met plassen omdat hij het te druk had met spelen, maar de afgelopen 3 maanden al niet meer (hij is nu 5 maanden luier-af) wel laten we hem wanneer wij naar bed gaan nog even een keer plassen, hij doet dit slapend en slaapt ook zo weer verder haha
Voor iedereen ligt dat een beetje anders... mijn definitie is dat een kind zelf aangeeft dat het naar de wc moet. Ik zou stoppen met belonen (met stickers ed) wanneer het voor het kind ook heel gewoon is geworden (complimenten kun je blijven geven). Het is trouwens heel gewoon dat kinderen af en toe een ongelukje zullen hebben. Dit blijft heel gewoon tot wel 9 jaar. Hier twee kindjes die vroeg zindelijk waren (rond 2 jaar). Bij dochter heeft het een tijdje geduurd voordat zij ook poepzindelijk was (maar deed het wel netjes in een luier). En rond 3 jaar waren ze ook allebei nachtzindelijk. Echt zindelijk betekent in dit huis: zelf aangeven, zelf gaan, doortrekken, handen wassen en weer aankleden (makkelijke kleding) maar dit is natuurlijk voor het ene kind makkelijker dan voor het andere.
Twee weken terug hebben wij de luier afgelaten en vanaf dat moment geen ongelukjes meer gehad. ' s nachts heeft ie m nog wel aan. Sinds afgelopen weekend geeft ie ook zelf aan dat hij moet plassen/poepen en loopt dan zelf naar de wc. Vanochtend moest ie poepen, dus ik loop mee en zegt hij: weg jij mamma en doet de deur dicht en op slot. Hoor ik wat gekreun en daarna heel hard: mamma kom kijken, ik heb een poepie gedaan
Hier ook zoveel pogingen en klei heeft het hem hier gedaan. Toen we hem dat beloofd hadden als het goed ging is hij gelijk zindelijk geworden en de nachten heeft hij er ook maar ineens bijgenomen. Eerste maand wel veel gevraagd of hij moest en dat hij eraan moest denken. Zijn nu zelfs op vakantie gegaan zonder luier in de auto of op uitstap. Heb wel nog standaard reserve broek en onderbroek mee. Onder het motto: je weet maar nooit... Zou proberen om de luier uit te laten. Dora heeft haar werk goed gedaan! Wij zijn na een week intensief trainen de klei gaan halen en daarna eigenlijk gestopt met belonen. Af en toe vroeg hij er nog wel eens achter en dan kreeg hij een sticker ofzo.
Ik zeg altijd dat dochter voor 95% zindelijk is. Ze heeft nog 1 of 2 ongelukjes per week, dus dan vind ik het nog niet echt zindelijk heten. ECHT zindelijk vind ik net al Cygnet: zelf gaan, afvegen, doorspoelen, handen wassen en kleren aantrekken. Maar dat zal met die van ons, die er het liefst als een neanderthaler bijloopt - zo vies en bloot mogelijk - wel even duren.