peuterspeelzaal

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door tweeling, 13 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    ik heb totaal geen verstand van de peuterspeelzaal wat ik moet verwachten enzo, dus misschien kunnen mensen met ervaring mij er van alles over vertellen?

eigelijk wil ik alles weten ;)
    wanneer inschrijven ivm wachttijd
    vanaf welke leeftijd
    wel of niet naar de peuterspeelzaal doen
    hoe vaak erheen
    wat doen ze daar
    waar moet ik op letten
    misschien nog meer tips of adviesen?

bedankt voor de reacties alvast

2. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Hoi tweeling

Ik weet niet of het overal hetzelfde gaat, maar ik zal je vragen beantwoorden hoe het bij ons gaat.

Hier moet je je kind inschrijven als het 1 jaar oud is.
    Sommige peuterspeelzalen hanteren een beginleeftijd van twee, anderen van twee en een half.
    Wij hebben onze dochter wel op de psz gedaan, omdat dat een goede voorbereiding is op de basisschool.
    Meestal is het twee dagdelen, en eventueel later nog een derde dagdeel erbij.
    Wat ze bij mijn dochter doen is brengen, dan even vrij spelen, dan in een kring wat drinken en liedjes zingen. Dan gaan ze meestal iets knutselen, en daarna weer vrij spelen, binnen of als het kan buiten.
    Dan kun je je kind weer ophalen.
    Waar je op moet letten, tja.. of de sfeer je bevalt, of de leidsters lief zijn, of je kindje er aan toe is denk ik.
    Volgens mij heb ik alles wel gehad nu!

Succes!

3. Hester

Hester Niet meer actief

Bij ons in de regio is klaarblijkelijk een heel actief psz-beleid: ik heb al 2 brieven + folders gekregen om aan te geven hoe het allemaal in z'n werk gaat en als klap op de vuurpijl belden ze me vrijdagavond op om te vragen of ik mijn zoontje er wil plaatsen!

(Ik heb overigens zelf nee gezegd: hij gaat al 40 uur per week naar het KDV dus hij heeft geen tijd om ook nog naar een psz te gaan en ik zou bovendien niet weten wie hem erheen zou moeten brengen / ophalen.)

4. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Ik heb er voor gekozen omdat ik het een goede voorbereiding vind voor de basisschool. Tegenwoordig gaan bijna alle kindjes wel naar het kinderdagverblijf of psz, ik wilde het mijn zoontje niet aandoen om als (bijna) enige helemaal onbeslagen ten ijs te komen..Ook vind ik het belangrijk dat hij al vroeg leert met andere kindjes te spelen, delen, leren etc..

Milan gaat 2 dagdelen (maandag ochtend van 9 tot half 12 en woensdag middag van kwart over 1 tot half 4). De kinderen beginnen gewoon lekker te spelen onder toezicht van 2 leidsters, 1 staciare en 1 hulpouder. Na zo'n 1 1/2 uur gaan ze in de kring een beker melk of water drinken en een crackertje eten. Dan krijgen ze een verhaaltje met de vaste psz poppen "HumptieDumptie en IppelStippel. Daarna nog wat liedjes en daarna weer lekker spelen. Tussendoor wordt er nog flink geknutselt en met mooi weer wordt er buitengespeelt. Milan heeft wel wat opstartprobleempjes gehad, maar na een paar weken vond hij het helemaal geweldig en keek er echt naar uit..Ik heb Milan opgegeven toen hij tussen de 1 en 1 1/2 jaar oud was. Hij is met 2 1/2 jaar geplaatst. Is ook regel, maar soms willen ze nog wel eens 2 jaar hanteren. Persoonlijk vind ik dat veel te vroeg. Die baby/peutertijd is zò ontzettend kort, laat die kleintjes tot 2,5 jaar maar lekker bij mij blijven ;)

Deel Deze Pagina