ik heb een dochter van 13 maanden. ze is klein ong. 70 cm en weegt 7,3 kilo ( vanaf geboorte al volgt wel mooi eigen lijntje en doet het verder prima ) eten gaat prima ze eet 1,5 tot 2 stuks fruit, soepstengels of rijst wafel tussendoor. 2 boterhammen met korst. en s avonds groente met de pot mee of potje 12+ mnd. en een bakje yoghurt of danoontje. s ochtends krijgt ze een pap beker met gewone melk en bambix 8 granen zonnige ontbijtpap 250 ml tussen de middag drinkt ze ongeveer 200 ml mek en soms krijgt ze s avonds nog wat melk. Ik bied verder ook ander drinken aan diksap, lauw thee, water, pure appelsap enz.. maar dit drinkt ze allemaal minimaal , het CB zegt dat het vanzelf een keer komt.. en ze anders gewoon geen dorst heeft want dan dronk ze het wel. wel drinkt ze tussendoor van die pakjes fruit met melk. maar omdat ik er zo weinig ander dranken in krijg krijgt ze soms toch nog een extra melk. Nu vroegen wij ons eigenlijk af krijgt ze zo niet te veel melkproducten binnen? en wat kan ik nog meer proberen om aan te bieden? want ze wil eigenlijk niks anders drinken, duwt het gelijk weg.. alleen dus melk of een combinatie met melk dat drinkt ze wel.. alvast bedankt voor uw reactie
Hallo, Wat goed om te lezen dat je dochter zo goed eet! Haar dagmenu ziet er heel goed uit. Ik begrijp dat ze nog wat moeite heeft met het drinken van andere dranken dan melk. Dit is iets wat regelmatig voorkomt, je dochter is haar melk waarschijnlijk zo gewend, dat het lastig kan zijn te wennen aan bijvoorbeeld water, slappe vruchtenthee of diksap. Toch is het heel belangrijk juist met deze dranken te blijven oefenen. Bied je dochter in de loop van de dag telkens wat kleine slokjes aan, dan leert ze het vanzelf steeds wat beter drinken. Ik wil je niet adviseren tussendoor extra melk te geven. De hoeveelheid melk die je dochter dagelijks binnen krijgt, is namelijk al wat aan de hoge kant, we adviseren vanaf een jaar nog maar 300ml melk(producten) per dag aan te bieden. Het is niet erg wanneer je daar iets boven zit, maar als je dochter te veel melk drinkt, gaat dit een te groot deel van het dagmenu uit maken, en kan het ten koste gaan van de andere voedingsmiddelen die ze nodig heeft. Blijf dus goed oefenen met water, slappe thee en diksap, ze zal het vanzelf leren waarderen!
bedankt voor de reactie. maar las ik geen extra melk geef en ze drinkt ook niet echt wat anders( ondanks dat we het wel aanbieden) krijgt ze dan niet te weinig vocht binnen?