Verborgen reflux baby 4 maanden, ten einde raad!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door EverAfter, 1 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EverAfter

EverAfter Bekend lid

14 aug 2014
    674
    43
    28
    Vrouw
    Lieve dames, ook al weet ik dat er waarschijnlijk niet veel nieuws qua tips/adviezen te melden valt, hoop ik ergens toch tegen beter weten in misschien dat de gouden tip erbij zit.

Dochter is als sinds dat ze twee weken is erg onrustig in haar slaap, met 5 weken opgenomen in ziekenhuis ivm herhaaldelijk bijna stikken in opkomende voeding. Verborgen reflux geconstateerd. Nutriton aan voeding toegevoegd. Bedje schuin, na voeding goed laten boeren etc. Spugen werd hierdoor minder, maar het kokhalzen, wegslikken, bewegingsonrust en het vele huilen bleef. Slapen op de rug lukte nauwelijks, telkens heel korte slaapjes en dan weer wakker door opkomende voeding. Met 7 weken gestart met ranitidine, hielp niets. Na 3 weken nexium, eerst 5mg, later 10mg. Leek de scherpe randjes eraf te halen, maar onrust en huilen bleef. Rond 3 maanden werd de situatie onhoudbaar, ze sliep alleen nog maar op mij, ook 's nachts en huilde overdag uren. Weer opgenomen in ziekenhuis. Nog meer ingezet op ritme, rust, regelmaat. Slaperig wakker in eigen bedje, met troostritueel in slaap brengen. Daarnaast gestart met nutramigen, om te kijken of dit wellicht nog iets kon doen. Na de start binnen 3 dagen een ander kind, veel vrolijker, beter slapen, meer rust. Na 2 weken moesten we weer kort overstappen op de oude voeding om te kijken of de klachten terugkwamen. Na een dag of 3,4 begon ze weer meer te huilen en ook was er meer onrust en weer meer hoorbare en zichtbare klachten vd reflux. Dus nu sinds afgelopen woensdag weer terug op de nutramigen. Het huilen was direct veel minder, ook de bewegingsonrust nam weer af. Maar, het slapen overdag is sindsdien weer een drama. Slaapt overdag heel makkelijk in eigen bedje in, (slaapt wel op de buik) ligt dan heerlijk rustig te slapen. Maar na een half uur, 40 minuten wordt ze in de slaap erg onrustig, tot ze zich uiteindelijk wakker huilt of half in paniek wakker schrikt. Er komen dan weer boeren, oprispingen, of ze moet spugen. Ook al hebben we haar na de voeding al heel lang rechtop gelaten en minstens een keer of 2,3 laten boeren. Eerst lukte het vaak nog om haar, als ze onrustig werd, weer verder te laten slapen door even naar haar toe te gaan en haar het speentje te geven of hand op haar hoofdje te leggen. Inmiddels helpt dit niet meer. Het is zo zielig, want ze is daarna nog duidelijk moe en heeft in de paar weken dat ze wel beter sliep, laten zien dat ze wel lang kán slapen als ze geen of minder opkomende voeding had. Sliep dan gerust anderhalf tot twee uur achter elkaar. 'S nachts blijft het gelukkig wel goed gaan tot nu toe, slaapt gemiddeld zo'n 10u achter elkaarmet rond 5.30 een voeding tussendoor. Overdag word ik er wanhopig van en kan niet begrijpen dat hier niet meer aan te doen is. Kinderarts zegt dat als de medicijnen niet voldoende werken, ze er maar overheen moet groeien...
    Ik hoop echt dat hier moeders zijn die dit ook hebben meegemaakt en misschien nog iets kunnen melden dat hen geholpen heeft. Ik ga volgende week ook voorzichtig starten met bijvoeding, hopelijk doet dat ook iets.

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Herkenbaar helaas. Dingen waar ik spontaan aan denk:
    - Gebruik je een draagdoek? Was hier een zegen
    - Welke nutramigen? Er zijn twee soorten, aa is volledig koemelkvrij, net als neocate. Ik vind het overigens compleet idioot van je ka om al zo snel naar provocatie over te stappen, als er eindelijk een doorbraak is.
    - Is het misschien tijd om de medicatie op te hogen? Moest hier voortdurend gebeuren owv snel groeiende baby.

Los daarvan, blijf ik ervan overtuigd dat bijvoorbeeld bij mijn dochter een deel van de onrust en het niet slapen ingegeven werd door haar karakter. Enkel opgroeien, en de bijhorende groeiende vrijheid van zelf stappen en praten, heeft dat hier opgelost.

Veel sterkte!

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Aanvullend op shakes; geef je nexium in 1x of in 2x? (Verder ophogen kan bij nexium niet, zover ik weet is 10mg wel een beetje de max. Nexium hoog je doorgaans ook niet op)

Gebruik je nog steeds jbpm/nutriton?
    Dit kan nl ook klachten geven.

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nooit nexium gehad, dus bedankt voor de correctie :)

Jbpm is een goeie, was ik ook nog vergeten!

5. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Heel herkenbaar. Ik heb tot een jaar samen geslapen met Lotte. Medicatie zorgde voor geen pijn. Maar de maag inhoud blijft toch omhoog komen. Ik gaf haar heel vaak kleine porties melk (BV). Ook vaak in de draagdoek wanneer dat kon. Ze heeft zeker tot 20 mnd er last van gehad. Toen de nachtvoeding van gewone dikke pap zodat ze met minder voller gevoel had. Daarvoor elke ochtend haar bed verschonen ed. Nu is ze eindelijk van de nachtvoeding af en hoor ik haar niet meer hoesten, slikken of zoals in het begin stikken.
    Ze krijgt nog steeds omeprazol. We lijken er niet mee te kunnen stoppen.
    Kortom niet echt tips voor je. Maar veel medeleven.
    O ja ik had het bed super schuin en haar dan enkel in slaapzak ( zakt namelijk naar beneden). Kleine porties voeding. Hier hielp indikken eerst niet omdat het dan in haar keel bleef plakken. En dat vond ze naar.

6. EverAfter

EverAfter Bekend lid

14 aug 2014
    674
    43
    28
    Vrouw
    Ja, draagdoek wordt volop ingezet als het in bedje niet lukt, alleen ze wordt steeds zwaarder en begin dat nu zelf aan m'n lichaam te merken.

Nexium kan inderdaad niet opgehoogd worden, we geven het in 1x.

Achteraf baal ik ervan dat ik geluisterd heb naar de kinderarts en na twee weken weer de switch heb gemaakt naar de oude voeding om te kijken of dit wat deed. Had gewoon nog een tijd op de nutramigen moeten blijven. Al vind ik het wel raar, dat nu we weer terug zijn op de nutramigen, een aantal klachten afnemen maar ze toch weer een stuk meer klachten vd reflux houdt.

Het lijkt er trouwens ook op of ze tandjes krijgt, al lijkt me dit vrij vroeg met net 4 maanden. Maar ze kwijlt de laatste anderhalve week stukken meer, bijt op alles wat los en vast zit en wrijft steeds meer met handjes in het gezicht. Ook denk ik sinds een dag of 3 twee witte puntjes te zien zitten net onder het tandvlees. Zou hierdoor de reflux nog toe kunnen nemen?

7. EverAfter

EverAfter Bekend lid

14 aug 2014
    674
    43
    28
    Vrouw
    Ja, we dikken de voeding nog steeds in met nutriton. Ik vind dit zoiets lastigs, van de een hoor of lees ik dat het juist niet gunstig is in combi met medicatie, de ander zegt juist weer wel door te gaan (inclusief kinderarts). Ben zo bang om uit te proberen zonder, want denk dat er dan nog meer omhoog komt.

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar voeding die omhoog komt, hoeft geen probleem te zijn. Heel veel kindjes hebben dat. Het is hoogstens echt smerig en je moet veel wassen.

Het kan zijn dat die voeding die omhoog komt pijn doet, maar daarvoor is er dus de medicatie. Soms is het net beter om géén ingedikte voeding te geven, omdat zo'n dikkere pap die naar boven komt pijnlijker is en meer paniek veroorzaakt dan normale fv. En zoals Averlhach zei: vaak is jbpm de oorzaak van onrust, niet de oplossing.

Maar opnieuw: gebruik je nutramigen aa?

9. EverAfter

EverAfter Bekend lid

14 aug 2014
    674
    43
    28
    Vrouw
    Nee, we gebruiken de LGG. Zoals ik begreep is de aa nog meer 'koemelkeiwit vrij'?
    Ik blijf het alleen zo raar vinden dat voor de provocatie het hoorbaar slikken, de oprispingen, etc echt stukken minder waren binnen 3 dagen na de start met de nutramigen en die klachten nu juist weer zo erg aanwezig blijven... Twijfel dan zelf, zou het wel kma zijn? Pff, gek word ik er van.

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe

Ik zou nexium in 2x keer gaan geven.
    1x om bijv 7 uur en dan om 19 uur, zodat er precies 12 uur tussen zit. Grote kans dat dit beter werkt. Je bouwt dan een betere spiegel op.

Nutriton kan juist heel veel klachten geven, meer dan pure jbpm.
    Maar even naar het begin, wat is het doel van indikken?
    Indikken heeft als doel dat alle voeding in de maag blijft en niet in de slokdarm komt. De maag heeft een beschermlaag tegen maagzuur, de slokdarm niet. Dus voeding die in de slokdarm komt doet pijn.
    Omdat je niet in de maag/slokdarm kunt kijken kan je nooit zien of het indikken zodanig is dat dit idd gebeurd. Dikke voeding in de slokdarm doet veel meer pijn dan dunne voeding.

Nexium zorgt ervoor dat het spugen geen pijn meer doet.

Nutramigen aa/neocate is volledig koemelk vrij.
    Nutramigen lgg bevat nog steeds koemelk eiwitdeeltjes, maar deze zijn dan heel klein.

11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Het zou kunnen dat het lichaam na het opnieuw geven van gewone voeding na nutramigen extra gealarmeerd werd op de aanwezigheid van koemelkeiwitten, waardoor zelfs lgg opeens niet meer volstaat. Aa of neocate is volledig koemelkvrij, daar is geen koe aan te pas gekomen. Er zit dus ook niks in waar op gereageerd kan worden.

12. MariaP86

MariaP86 Bekend lid

10 dec 2013
    644
    0
    16
    O wat heftig!(verborgen) reflux kan een symptoom zijn van koemelk-allergie.
    Mijn oudste dochter heeft ongeveer hetzelfde traject afgelegd (helaas).
    Zelfs pepti werkte niet voldoende. Zij is uiteindelijk op Neocate gezet. Na 48 uur hadden we een heel ander kind!
    In deze voeding zijn de koemelkeiwitten zo verwerkt dat het lichaam het niet herkent als een koemelkeiwit.
    Dat was dé oplossing.
    Ze had toen ook geen last meer van reflux.
    Sterkte!

13. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Klopt niet. Neocate bevat geen koemelk eiwitten. Die fv is volledig chemisch. Maar bevat uiteraard wel alles wat ze nodig hebben.

14. MariaP86

MariaP86 Bekend lid

10 dec 2013
    644
    0
    16
    O dat kan ook kloppen. Het is alweer even geleden (gelukkig).
    Hier was dat in ieder geval de oplossing.

15. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Heeft iemand al eens met je over inbakeren gehad? Je kindje is al wat ouder, maar je zou nog steeds kunnen beginnen. Bij ons was dat overdag echt een uitkomst. Wij gebruikten een puckababy.

Veel sterkte, want een kindje met reflex kan zeer pittig zijn. Bij ons ging het beter toen we met vaste voeding begonnen. Dat was al met 4 maanden, op aanraden van de KA.

16. Lizzza

Lizzza Actief lid

23 jul 2013
    110
    1
    0
    NULL
    NULL
    Sterkte... Mijn oudste heeft reflux gehad.
    Nu mijn jongste heeft de verborgen variant...
    Bij mn oudste hielp ook werkelijk niks....Inbakeren en de osteopaat gaven verlichting maar tot 6 maanden was het dikke ellende.
    Nu volop weer in de zoektocht naar rust met mijn jongste.. Hij is nog maar 2.5 week oud. Sinds 4 dagen op de nutrigamen aa voeding maar tot nu toe geen verschil... Gelukkig neemt de huisarts me serieus en denkt actief met me mee.
    We mogen medicatie maar mijn oudste reageerde daar zo heftig op dat we niet durven...
    Maar ja we komen er niet onderuit vrees ik.
    Ook al denk ik dat tijd weer de enigste echte oplossing zal zijn...
    Ken je het boek darmkrampen of reflux van Stephanie Lampe? Daar staan Veel tips en ervaringen in.

17. EverAfter

EverAfter Bekend lid

14 aug 2014
    674
    43
    28
    Vrouw
    Ik blijf het zo moeilijk vinden en telkens weer denk je 'nu gaat het beter!' Om er vervolgens achter te komen dat dit toch niet zo is. Ik twijfel of we evt nog over moeten op de nutramigen aa, omdat ze buiten de bewegingsonrust en het vele huilen, geen typische klachten heeft die op allergie duiden zoals eczeem of luchtwegklachten. Dus moet je dan op een nog heftigere voeding als niet duidelijk is of ze echt kma heeft? Van de andere kant... Als dit nog meer rust zou kunnen brengen?
    Nexium in 2x geven is idd ook nog een optie.

En heeft iemand ervaring met doorkomende tandjes en toename klachten reflux? De twee ondertandjes lijken nu namelijk echt door het tandvlees te schemeren.

Inbakeren durf ik niet, omdat ik juist overal hoor dat dit bij kindjes met (verborgen) reflux gevaarlijk kan zijn.

18. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Inbakeren is bij reflux inderdaad een heel slecht plan. Bovendien begint je kindje binnenkort te rollen en dan moet je het weer afleren.

Mijn dochter had overigens enkel onrust een darmproblemen. En toch echt neocate nodig.

19. Lizzza

Lizzza Actief lid

23 jul 2013
    110
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier werd de reflux erger bij virussen of doorkomen tanden. Mijn oudste was er ook vroeg bij. Had met 6 maanden al 6 tandjes

20. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.336
    10.295
    113
    Helaas herkenbaar, ( voor de medicatie begon te werken huilde hij of hij sliep)we zijn begonnen met ranitidine en dat haalde de scherpe kantjes er af maar huilde nog veel en sliep onrustig en was vaak wakker.we hebben veel gelopen midden in de nacht. ( wij sliepen 4/5 uur per nacht)Omeprazol hielp meer hij begon met lachen en huilde minder, al liepen we midden in de nacht nog met hem. We sliepen rond 6 uur per nacht)

Na een half jaar konden we de medicatie afbouwen, het slapen was snachts ook nog niet een groot succes. Tijdens sprongen was het slapen een drama en leek hij meer last te hebben.

Nadat we zijn gestopt met de medicijnen ging het slapen langzaam beter. Na de 20 maanden sliep hij vaker door.

tips, je momenten kiezen om even voor jezelf wat te doen al is het maar 10 min, praten met je partner zo kun je aangeven dat je het moeilijk hebt, onze mantra was hij maakt het je niet moeilijk hij heeft het moeilijk.

Deel Deze Pagina