Voedingsritme: komt vanzelf of creeren?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Juli2009, 16 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

#1 Juli2009, 16 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 aug 2009
    Van de week 1e keer bij CB geweest. Vroeg aan de KA tot hoeveel weken ik ons meisje met max. 4 uur overdag wakker moet maken voor haar voeding (gewoon uit nieuwschierigheid). Onze dochter heeft al een aardig dag -en nacht ritme en komt meestal 5 van de 6 voedingen (FV) uit zichzelf. KA zei dat ik voeding op vaste tijden moet aanbieden, mag een half uurtje afwijken, om zo een voedingsritme te creeren :(:(:( Ik dacht altijd dat kindjes dat zelf regelden en dat er vanzelf een soort van ritme in komt..... De ene dag is de 1e voeding om 6 uur en de andere om 7 uur, soms zit er 3 uur tussen en soms bijna 4.

Waarschijnlijk moet ik me niets van die KA aantrekken, maar vraag het me nu toch af..... Hoe is dit bij julie gegaan? Reglden jullie kindjes dit zelf na een aantal weken of moest je ze een beetje "helpen" bij het creeren van een voedingsritme?

2. Bijzonder

Bijzonder VIP lid

1 okt 2008
    7.728
    0
    0
    Hier ging het eigenlijk vanzelf maar soms stuurde ik wel een beetje dat ik altijd weer rond 23.00 's avonds uitkwam. Als er tussen de 3-4 uur tussen zit is het goed hoor. Langer dan 4 uur zou ik ze niet laten slapen overdag omdat ze dan het ritme om kunnen draaien.

3. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

ik voedde ook op verzoek (fv) en dat betekend inderdaad dat we de ene keer om 6 uur en de andere keer om 7 uur begonnen, ik liet er minimaal 2 en maximaal 4 uur tussen overdag maar verder laat ik het aan mijn meisje over ;)

4. conijn

conijn Bekend lid

24 okt 2008
    691
    0
    0
    Hoi hoi

Je moet niet onzeker worden door het consultatiebureau hoor. Als jouw kindje nu al een goed ritme heeft van 5 of 6 flessen waarom zou je dat dan gaan veranderen? Nee hoor niet doen. Van genieten dat jouw kindje haar ritme al zo goed te pakken heeft. Ik zou er overdag inderdaad niet meer dan 4 uur tussen laten zitten.

liefs

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.829
    3.352
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Dat creeeren doet je kindje inderdaad grotendeels zelf, en als moeder is het soms nodig om bij te sturen, maar soms ook niet. Ik liet het hier maximaal uitlopen tot 4,5 uur, maar eigenlijk regelde ze het perfect zelf en heb ik zelden in hoeven grijpen zeg maar. Dus als het goed gaat, niets veranderen, maar als je kindje een niet zo goed ritme heeft, dan moet je het inderdaad maar zelf creeren.

6. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik heb het wel een beetje bijgestuurd, maar er mocht wel een half uur afgeweken worden daar deed ik niet zo moeilijk over.
    Nu nog steeds met eten heb ik een strak schema. Komt omdat mijn zoon ook best wel structuur nodig heeft.

7. valhalla

valhalla Niet meer actief

Wij hebben nooit een vast ritme gehad. Zo maf is dat, ik vertelde dat toen ze ernaar vroegen bij het cb en dat vonden ze helemaal prima geloof ik.

Lena kwam keurig zelf om eten en regelde zelf dat daar steeds meer tijd tussen kwam te zitten. Als je nu een kindje hebt dat uit zichzelf niet aangeeft honger te hebben zou ik wel op vaste(re) tijden voeden, maar anders niet.

Luister gewoon naar je eigen gevoel en kijk naar je meisje, jullie weten het beter dan zo'n cb-arts die haar 5 minuten heeft gezien hoor!

8. kwebbels

kwebbels Niet meer actief

Ik heb de eerste 4 maanden gevoed op verzoek. Ik vond het zelf een en al ellende om eerlijk te zijn :) Mijn dochter kreeg borstvoeding dus ik wist niet hoeveel ze bij elke voeding binnen kreeg. Dat is bij flesvoeding natuurlijk wel anders dus dan is het misschien wel makkelijker om het aan je kindje over te laten. Maar het ritme was hier veeeeeeeeeeer te zoeken. Als ze lag te huilen wist ik ook niet of het nou van de honger was of niet. Op een gegeven moment was ik zo zenuwachtig als ik ergens was of op bezoek ging ofzo. Mijn dochter kon zo in ene begonnen te schreeuwen dat ze honger had! Toen ik met het openbaar vervoer ging wel eens meegemaakt dat ze helemaal over de rooie ging (ze werd natuurlijk niet gelijk aangelegd dus dat ging van kwaad tot erger)Nou aan het einde van de rit stond ik ook gewoon keihard te janken :)

Kortom na vier maanden ben ik overgestapt op flesvoeding. Het ritme daarin vond ik erg fijn. Elke 3 uur een fles en als ik dan wegging of er een oppas was dan kon ik ook precies vertellen hoe of wat. Voorheen moest ik altijd maar denken van ''Ja het KAN zijn dat ze honger heeft maar ja .... dat hoeft dus ook weer niet''' Met name voor oppas vond ik dat niet fijn. Toen het ritme er was kon ik dus ook zeggen hoelaat ze moest eten en hoeveel. Nou heb ik wel bij de eerste voeding altijd afgewacht hoelaat ze wakker werd. Ik ga haar niet stipt om 7 uur wakker maken voor het ontbijt. Als ze doorslaapt tot 8 uur is dat ook goed natuurlijk.

Beetje lang verhaal geworden ;)

9. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Wij voeden ook al die tijd al op verzoek en dat gaat perfect. Hij heeft nu een eigen soort van schema gecreëerd. We hebben een heel tevreden kindje die al vanaf week 7 de nachten doorslaapt. Ik ben dus heel positief over voeden op verzoek en niet op schema omdat hij de ouders misschien beter uit komt.

10. kwebbels

Hierom heb ik niet gekozen om zelf een ritme te gaan creeeren hoor! Begrijp me niet verkeerd. Ik heb dit gedaan zodat ik beter weet wat mijn dochtertje wilde. Ze huilde ontzettend veel en omdat ik niet wist of ze nou honger had of niet voelde ik mij hierdoor ontzetend onzeker. Dat voelde zij natuurlijk ook weer aan. Ik vind het gewoon fijn om te weten waar ik aan toe ben. En dan is er geen sprake van beter uitkomen of niet want ik pas de rest van mijn dag wel aan op het ritme van mijn dochter. Maar toen het ritme er niet was vond ik het erg moeilijk om mij hierop aan te passen.

11. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Ik doe ook op verzoek en de ene keer heeft mijn zoon vaker iets nodig dan de andere keer. Ik kom altijd met de laatste fles altijd zo rond 8 uur, half 9 s'avonds uit en dan slaapt hij tot half 8/8 uur de volgende dag.
    Met slapen precies hetzelfde, hij gaat naar bed als hij moe is en haal hem eruit als hij wakker is. Ene dag slaapt hij meer dan de andere dag.
    Ik heb zelf het idee dat je daardoor een meer tevreden kind krijgt, maar misschien is dat mijn eigen ervaring.

12. Juli2009

Bedankt voor jullie reacties!!!!

Stom natuurlijk dat ik ga zitten twijfelen door wat die stomme KA zegt :D Maar ja, het is ons 1e kindje en ik dacht die man zal wel weten waar hij het over heeft. Blijf gewoon voorlopig op verzoek voeden, met een max. van 4 uur ertussen overdag.

13. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Snap wel dat je ging twijfelen hoor door KA hebben wij ook gehad;)

14. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Eefje laat ik ook gewoon zelf komen, ook op advies van de CB-arts, maar de cb verpleegkundige zei weer dat ik het moest proberen te sturen... werd er een beetje gek van, hebben niet een eenduidige mening erover daar...

Maar ik laat ze dus zelf komen en dan komt ze netjes tussen de 3 a 4 uur.. ze komt nu 6 a 7 keer per dag.. vooral 's avonds zuipt ze als een bouwvakker hebben jullie kleintjes dat ook? overdag is het netjes en rustig drinken en 's avonds is het echt zuipen als een idioot en dan is ze klaar en ligt ze daar met de armen wijd uit te puffen :D en boeren.. lig regelmatig in een deuk.. ik ben zelf ook geen grote eter overdag, wat dat betrefd lijkt ze op mij!

x

15. Juli2009

Irritant he, al die tegenstrijdige adviezen!!! Moet echt leren gewoon mijn eigen gevoel te volgen en niet meteen onzeker te worden als iemand met een ander verhaal komt aanzetten...

@ moontje: onze dochter heeft 's avonds ook altijd veel dorst! Ze verslikt zichzelf dan ook steeds en als ik dan de fles uit haar mond haal maakt ze allemaal van die rare geluidjes van 'schiet op!'. Net een zeehond, erg grappig :D

16. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    jaa! idd als een zeehondje! en dan ook nog wel eens maaien met de armen zo van.. opschieten ik heb dorst.... en voor de rest is het zo'n lief en rustig meisje, maar gisteren moest en zou ze 160cc achter elkaar hebben, was bang dat het er weer uit zou komen! normaal drinkt ze zo'n 110/120 cc afgekolfde moedermelk per keer..

x

17. prrrsam

prrrsam Bekend lid

1 jan 2009
    987
    1
    18
    Ik moet wel zeggen dat ik 2 weken ook op verzoek gevoed heb, met borstvoeding. Dat is echt helemaal niets, want op een gegeven moment heb je geen idee meer wat nou zuigbehoefte is en wat nou honger is. Ik was op het hoogtepunt elke 3 kwartier aan het aanleggen (waarna ze trouwens ook weer opgaf), ik zat gewoon te huilen, omdat ik zelf niet eens even rustig kon douchen.

Daarna heb ik in overleg met het CB er toch een schema in gecreerd, waarin ze om de 3 tot 4 uur komt. En dit werkt echt perfect, daarna sliep ze vrij snel snachts ook door.

Ik geloof dus niet zo in voeden op verzoek. Wel in die eerste paar weekjes, maar daarna kan je er best een beetje regelmaat in bouwen hoor. Maar dat moet iedereen zelf weten.

18. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

hier heb ik altijd op verzoek gevoed en ze is zelf met een schema gekomen. Soort van he. ;)
    Helpt ook wel dat ze 3 dagen niet bij mij is maar uit de fles drinkt.
    Soms wijkt ze wel af van haar tijden maar ach..ik vind het ondertussen al niet meer erg. Dan leg ik haar maar aan. Beter dan een jankend kindje. En het is en blijft goed voor me melkproduktie.

19. kwebbels

Dat was dus bij mij ook het geval. Ze wilde elk uur aangelegd worden. Best lastig af en toe want heb wel eens op de raarste plekken borstvoeding gegeven. (In een speeltuin op de schommel, in de v&d bijvoorbeeld)

Deel Deze Pagina