Vragen over het slapen, bij baby 3 weken oud

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door JuullesD, 16 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JuullesD

JuullesD Niet meer actief

Finn is nu drie weken oud, en was eigenlijk vanaf het begin een makkelijke zoete baby. Sliep overdag mooi 3 uurtjes achter elkaar, en in de nacht 3 a 3.5 uur.
    Nou is er sinds zijn geboorte een hoop gebeurd. Hij zag al snel knal geel, is meerdere malen gecontroleerd dmv hielprikken waarvan de laatste afgelopen donderdag. Ook bleek hij verborgen reflux te hebben wv eerst jbpm en toen ranitinide voor kreeg. (Medicatie sinds donderdag)
    Door de jbpm kreeg hij krampjes dus heb ik dokter browns flessen gehaald, infacol en bouwen we het jbpm iets af.
    Lange inleiding voor het volgende probleem. Al met al is finn een moeilijker mannetje geworden om het zo even uit te drukken. Hij huilt veel en slaapt overdag niet. Ik overdrijf het niet eens, af en toe zakt hij 5 minuten weg als hij bij mij ligt....maar langer slaapt hij niet.
    Hij heeft ook echt wallen onder zijn ogen....Super zielig.
    Voorheen sliep hij super goed in zijn eigen bedje, ik baker de hem ook elk slaapje in omdat hij lichamelijk enorm onrustig is.

Mijn vraag is dus, herken je bovenstaande? Zoja wat kan je adviseren of aanraden?
    ik weet het ondertussen gewoon niet meer. Ik geef de fles, knuffel en hou hem goed omhoog en leg hem dan ingebakerd in bed. Tijdens het inbakeren word hij super wakker, na 5 minuten gaat hij huilen en dan zijn we of tot de volgende voeding bezig met troosten knuffelen en terug in bed, of als ik zwak ben haal ik hem eruit en leg ik hem op mijn borst.
    We hebben geprobeerd hem even een paar minuutjes te laten huilen maar dit hielp niet en ik sta er ook niet achter.
    ik heb soms ook het idee dat hij nog trek heeft...maar zeker weten doe ik dit niet. Hij heeft geen onwijze zuig reflex maar laat gewoon nooit zelf de fles los...
    Hij valt soms wel in slaap in de schommelstoel box wagen of bij mij, en dan als hij slaapt leg ik hem in bed met als gevolg dat hij na max 15 minuten huilend wakker word.

Ben benieuwd of iemand advies heeft (ik snap overigens best dat een baby van 3 weken geen uren zal slapen. Maar oververmoeid vind ik een ander uiterste)

2. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Heeft hij geen krampjes? Hier veel krampjes gehad waardoor ook voeding omhoog kwam en ze dus snel weer wakker was. Plat liggen is ook naar bij verborgen reglux. Hier was inbakeren bij mijn oudste geen succes, ze raden het ook vaak af bij kinderen met verborgen reflux.

Heb je een draagzak/doek? Ik heb de marsupi breeze, echt een fijne draagzak.
    (Ik gebruik de zak alleen binnenshuis, ik hen niet zo fan van 'dragen')

De jbpm kan ook meer krampjes geven, ik dacht dat ze het afraden om en in te dikken en medicatie te geven?

3. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    En je bent niet zwak als je hem uit bed haalt, ik heb weken lang mijn zoontje slapend op me gehad. Leren zelf inslapen komt heus wel sls hij ouder is, 3 weken is nog zo jong.

4. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Wat bedoel je met "als ik zwak ben?" Want volgens mij heeft jou baby je gewoon nodig. Heb je een draagdoek? Mijn baby was (is soms nog) ook een hele lastige slaper. Maar in de draagdoek sliep hij heel goed en had ik mijn handen vrij.
    Onthoud ook dat je baby nog zo ontzettend klein is en nog niks snapt van deze wereld. Hij snapt niet wat een bedje is en waarom hij daarin moet slapen. Hij weet niet een dat hij een individu is!

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je baby heeft je nodig. Waarom zou je zwak zijn als je hem die veiligheid biedt?

Lijkt me dat de reflux ernstig is. Volg je de leefregels op?

6. JuullesD

Misschien een verkeerde uitdrukking "als ik zwak ben". Maar misschien ook niet. Ik hoor zoveel verschillende verhalen, van bed rituelen aanleren tot je kan ze niet verwennen. Ik ben soms het spoor bijster en overdag ligt hij dus veel op mij te slapen. Alleen snachts durf ik dat gewoon niet....vind ik dood eng!

Wat betreft de reflux, het inbakeren...lastig hij slaat zichzelf echt wakker. Ik merk wel verschil met de ingebakerd slaapjes en niet ingebakerde slaapjes.
    De leefregels zijn denk ik omhoog met en na de voeding, bedje omhoog, zo min mogelijk plat? Zoja dat doen we, zo nee dan weet ik er nog niet van nee.
    We mochten trouwens gewoon voeding blijven indikken, en hij kreeg er idd heftige krampjes van (vandaar de infacol) dus wij doen nu alleen 's avonds de laatste 2 voedingen indikken

En ik heb een draagdoek, gisteren geprobeerd maar we moeten nog even oefenen denk ik want hij vond het niet super leuk.
    Volgens heb ik zo alles beantwoord!

7. JuullesD

Zwak zijn is misschien niet helemaal juist uitgedrukt maar ik weet soms ook niet meer waar ik aan toe ben. Ik hoor zoveel verschillende dingen over baby's (vaste rituelen wel gewenning slechte gewoontes niet kunnen verwennen Etc etc)
    Ik weet het soms echt niet meer! Hij sliep in het begin ook zo ontzettend goed..

Wbt het inbakeren. Zonder slaapt hij helemaal niet in helaas.

Wbt de reflux, de leefregels zijn denk ik het bedje omhoog. Omhoog tijdens en na de voeding?
    Dat doen we idd nu al maar heeft weinig zin voor mijn gevoel.
    Het indikken mochten we blijve 'n doen, maar zijn we idd ivm krampjes wel gaan afbouwen. Hij krijgt nu alleen in de avond nog 2 flesjes ingedikt. (We zijn het nog aan het aftasten)

Draagdoek heb ik, maar moeten we nog mee oefenen. Hij vond het niet leuk en ik vond het onwennig lopen!
    Maar ik zie mezelf ook niet hele dagen sjouwen eigenlijk...
    Wbt het samen slapen, overdag kan het nog....maar snachts durf ik het niet!

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Bij reflux zijn de leefregels de eerste stap. Alles waar hij op ligt (bed, box, kussen) flink schuin. Minstens een half uur rechtop na de voeding. Goed laten boeren. Fv roeren bij klaarmaken, niet schudden. Liever vaker kleinere flesjes. Veel dragen. Niét laten huilen, dan happen ze meer lucht die net problemen geeft in de maag. Zorgen dat een flesje minstens 20 minuten duurt.

Als dat niet voldoende helpt: indikken. Maar zoals je zelf gemerkt heb: jbpm creëert soms meer problemen dan het oplost.

Als het dan nog niet opgelost is: medicatie. En dan op zoek naar de juiste medicatie, in de juiste dosis.

9. JuullesD

Bedje hebben we zo schuin mogelijk gezet zodat hij nog lekker kan liggen. In de box zit hij half in een voedibgskussen.
    Die dokter Brown flessen zijn fantastisch, hij moet moeite doen en zuigt nauwelijks lucht mee. Alleen het boeren wilt niet altijd lukken, in verschillende houdingen boert hij heel slecht.
    En die medicatie krijgt hij sinds vrijdag (zantac), kan tot een week duren zei de arts voor het echt gaat werken...

Even een ander ding. We zijn net gaan douchen met finn, daarna flesje en daarna hetzelfde ritueel. In slaap vallen en wakker worden in bed. Ik ben er 2 x naast gaan zitten, troosten, aanraken tot hij weer in slaapt valt en dan weg gaan. Wederom wakker.
    Mijn man gaat even kijken, vind zijn wangetjes zo koud en dekt hem extra toe.
    Tot nu toe slaapt hij dus al een half uur....zou dat het zijn!?

(Hij slaapt op een aerosleep. De monitor geeft 24 graden aan en hij draagt een romper zonder mouwen, pyjama, swaddle me, laken, dubbel dun dekentje en de toevoeging van ml een fleece dekentje. )
    Ik krijg het er zelf spontaan heet van, en ben zeker bang voor stuwing maar finn is sowieso een koukleum. Ligt liefst huid of huid en dan met een dikke deken over hem heen....
    Lastig

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Zantac mag je niet geven in combinatie met jbpm. Die twee werken elkaar tegen.

Verder: wat is schuin? Bedje moet toch een cm of 30 omhoog staan om effect te hebben.

11. JuullesD

Meen je niet.....wat slecht dat de dokter dat niet heeft benoemd!
    Bedankt voor je tip!

Eh hij staat op 2 hele dikke boeken....Zal geen 30 cm zijn. Is dat dan nog te doen qua slapen?

12. Mya

Mya Fanatiek lid

12 apr 2012
    2.727
    2.228
    113
    Allereerst nog gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoontje :)

Mijn zoontje wou vanaf dat hij geboren was op mama's buik slapen. Ik gaf daar ook aan toe, vond t stiekem wel fijn zo. Snachts sliep hij wel in zijn eigen bedje, maar tot de laatste fles van toen 23.00 lag hij bij me, daarna sliep hij dan in eigen bed tot 5.00 en na fles sliep hij direct weer verder.

Verder had hij enorm last van krampjes, had mijn dochter ook trouwens, maar ik gaf ze dan orthiflor start, een probiotica voor jonge baby's, dat werkte zo ontzettend goed.

Qua slapen is t nog best lastig, want te koud is niet goed, maar ook zeker te warm niet. Het beste kun je de temperatuur in zijn nekje goed in de gaten houden, als deze koud voelt heeft hij het zeker koud. Voelt zijn nekje echt heel warm, of heet dan heeft hij het te warm. Hij is nog maar 3 weken, nog erg jong dus, bij echte twijfel kun je m gewoon tempen, dan weet je gelijk of hij zich zelf wel warm kan houden.

13. JuullesD

Dankjewel Mya!
    Respect hoor, ik vind het knuffelen zalig met finn maar ik ben bang dat ik in slaap val en hij van mijn borst af valt. En ik word standaard slaperig als hij bij mij ligt. Ook krijg ik dan niks in huis gedaan 😶

Ik ga zo in zijn nekje voelen, ik laat hem nu even slapen. Dan is hij hopelijk even over zijn erge oververmoeidheid heen!
    (Hopelijk dan niet de hele nacht spoken....)
    Hij krijgt nu infacol, maar ik zal even Google naar dat orthiflor

14. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Kleine baby's zijn wel vaker enorme koukleumen, een extra deken zou dus best eens (een deel van de) oplossing kunnen zijn.
    Als hij in de box of wat dan ook wat niet zijn bedje is in slaap valt, lekker laten liggen! Als hij zijn slaap heeft ingehaald en de reflux onder controle is kun je weer proberen hem zijn slaapjes in bed te laten doen, maar voor nu is alle slaap meegenomen.

15. JuullesD

Dat is ook wel weer zo. Misschien dat ik te gefocust ben op zijn bedje (mede doordat iedereen zegt een box is om te spelen een bed om te slapen! )

16. Joycey

Joycey Niet meer actief

Wat je ook kunt doen is je baby op het aankleedkussen naast je in bed leggen (en je partner op de bank of in het logeerbed).

Verder zou je ook aan shifts kunnen denken - heeft je man nog vakantiedagen? Dat hij even een week of 2-3 vrij neemt. Doe jij de nacht, hij de dag en af en toe even een paar dagen ruilen. Dat maakt het in elk geval iets dragelijker.

Je baby heeft negen maanden op jou gelegen, het is gewoon eenzaam nu. Sommige baby's kunnen daar niet zo goed tegen. Verder zou ik wel medische dingen uitsluiten; daar heb ik totaal geen verstand van. Hier alleen af en toe wat buikkrampjes - maar ik hoor het verschil tussen die huiltjes.

17. Emsy

Emsy Fanatiek lid

29 jan 2015
    1.872
    1.681
    113
    Vrouw
    Gefeliciteerd met jullie zoontje!
    Ik zou zeggen laat als eerst dat gevoel dat hij in z'n eigen bedje moet slapen los. Mijn zoontje is nu 7 weken en ligt grotendeels bij mij vooral de eerste weken.
    Hij heeft 9 maanden bij je gezeten en nu met alle indrukken buiten de buik heeft hij geborgenheid nodig. Ik heb zelf de marsupi breeze, zoontje vind het heerlijk en ik heb m'n handen vrij.

Daarbij wilde hij echt niet in z'n wiegje ook al legde we hem er slapend in meteen wakker en huilen. Hebben een baby krib gekocht en tussen ons ingelegd en dat ging stukken beter! Kan hij ook overdag in slapen op de bank. Is hij toch dichtbij je.

Nu slaapt hij overdag vaak in de box. In de nacht begint hij vaak in z'n wiegje, hij slaapt op z'n buik. Na de nacht voeding slaapt hij bij me. Heb het ledikant vast tegen m'n bed staan en dr tegenaan het voedings kussen, baby kan dus niet op de grond vallen.

Heb nu ook een ringsling besteld omdat ik hem zoveel bij me heb. Als je zoontje het nodig heeft lekker aan toegeven. Iedereen die zegt dat je ze dan verwend of verpest snap ik echt niet. Doe wat jij denkt wat goed is als moeder!

Nou heel verhaal misschien heb je er wat aan.

18. kuzzie1986

kuzzie1986 Actief lid

7 feb 2014
    159
    8
    18
    Hoi, vervelend dat hij zijn slaap ritme kwijt is... Hier ook een meisje die haar eerste weekjes erg onrustig sliep door oa de verborgen reflux.

Ze heeft de eerste 4weken dag en nacht alleen maar op ons geslapen, zogauw we haar weg legden was ze binnen 10minuten al weer wakker. Doordat ze bij ons op haar buikje op ons sliep zijn we er achter gekomen dat het een buikslapertje is! Hebben haar toen op hart buik in bed gelegd en ze sliep eindelijk stukken beter (ze slaapt nu nog altijd op haar buik)
    Ze zeggen dat refluxbabytjes het heerlijk vinden die druk op hun buik, tuurlijk is het even griezelig en wordt het door cb afgeraden, maar als ze zo wel goed slaapt en je hebt een aerosleep dat gaf me zn goed gevoel

19. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Ten eerste, je bent niet zwak als je je kindje troost. Mijn zoon heb ik tot 6 mnd bij me gegaald bij verdriet en onrust, nu nog als het hem in zn eigen bed niet lukt. Dat is voor jullie allebei de minst zware weg en hij heeft je nodig! Dus dat geeft niks lijkt mij. Mijn zoontje slaapt bijna altijd zonder problemen in zn eigen kamertje nu.

Een draagdoek of ergonomische zak, ik zweer erbij. Jij hebt je handen wat vrij en hij slaapt er denk ik goed in! Bij onrust knoop ik mijn zoon op mn buik en ga even een blokje om en hup, vertrokken is hij. Wie weet is dat wat? Zoek maar eens op ergonomisch dragen en je wordt overspoeld met info
    Soms een beeeetje zweverig maar, het is wel heel fijn bij zoveeo onrust.
    Mijn zoontje slaapt ook beter met een deken nog over hem heen, terwijl de babyfoon zegt dat t daar dan 25 graden is... Zou dus best kunnen? Gewoon proberen en even voelen als je m uit bed haalt of hij erg warm is of gelijk even tempraturen als je twijfelt?
    Lastig he, zo sneu zo klein en verdriet en zelf ben je ook nog zo in de bonen na zo een bevalling etc. ( goed bedoeld hoor, ik was iig flink van t padje door alles!!)
    Sterkte hoor en het komt echt goed!

20. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Oohja en dat bedje komt indd wel! Hier lag hij ook vaak in de box, op mij op de bank, in de kinderwagenbak.... Zn bedje was in t begin drama, snachts ging vaak wel een tijdje, maar ik vond t ook eigenlijk niks zo ver weg haha. En wat ik zeg, nu slaapt hij gemakkelijk in zn eigen bedje. Dat komt wel goed

Deel Deze Pagina