zwangerschaps verlof en in die tijd geen werk meer..

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door samantha1985, 3 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. samantha1985

samantha1985 Niet meer actief

hoi hoi

ik heb pas gelee een brief gekregen dat mensen van een 3e contract geen contract meer krijgen ik dus...
    nu is mij contract 1 november pas afgelopen maar ik veracht op 8 oktober een 2e beeb erbij...
    maar 1november zit ik nog in me zwangerschaps verlof...
    dan moet je toch uitbetaald worden voor de tijd van je zwangerschapsverlof of is dat niet zo???

Ik ga vanaaf me papieren uitzoeken en ff me contract erbij pakken en volgende week willen we al na het uwv gaan om alles vast in werking te zetten voro 1 november...dus dan zal ik het ook vragen maar misschien dat jullie me al een antwoord kunnen zeggen....

gr.

2. wennepen

wennepen Bekend lid

30 dec 2008
    908
    0
    0
    Ik zit in dezelfde situatie.
    Ik ben 30 juli uitgerekend en mijn verlof zou dan lopen tot ongeveer begin okt. Maar per 1 sept loopt mijn contract af en in kader van bezuinigingen wordt mijn contract niet verlengd. Super balen dus.

Ik heb het uwv gebeld. Zij betalen je verlof en je ww. Ik krijg tot 1 sept salaris via mijn werkgever, uwv betalen dat aan hen omdat ik daar nog officieel in dienst ben. Vanaf 1 sept betaald het uwv direct aan mij.
    Zodra je weet dat je werkeloos wordt kun je ww aanvragen, dit kan gewoon via internet. Maar je mag ook wachten tot het einde van je verlof.
    Iedereen heeft recht op 3 maanden ww. Daarna is het afhankelijk hoeveel dienstjaren je hebt gehad. Ik werk ongeveer al 10 jaar dan zou ik 3+10 maanden ww kunnen krijgen. Uiteraard heb je wel sollicitatieplicht en de andere zaken die erbij komen kijken. Hoe of wat weet ik ook niet, want ik heb nog nooit in deze situatie gezeten dus het is voor mij ook even afwachten.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.073
    113
    Je hebt idd gewoon recht op betaald zwangerschapsverlof, dat wordt betaald door het UWV. Het klopt niet helemaal dat iedereen recht heeft op WW, dat is alleen als je de laatste 26 weken van de 36 weken hebt gewerkt, maar dat zal in jouw geval wel zo zijn. Als je zwangerschapsverlof is afgelopen dan ga je over in de WW (als je nog geen nieuw werkt hebt uiteraard).
    Houdt er wel rekening mee dat de kinderopvangtoeslag wel verandert.

4. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    hier ook het geval geweest. Ik ging 5 dec met verlof nu werd me contract niet verlengd wegens vaste aanstelling werkte er ook al 4 jaar.. Per 27 januari zou ik werkloos zijn 12 jan ben ik bevallen.
    Mijn verlof werd gewoon doorbetaald aan mij alleen dan via het UWV.

Na je zwangerschaps verlof moet je binnen 2 dagen ww aanvragen of als je nog ziek bent door de zwangerschap je op de dag dat je geen recht meer hebt op verlof je ziek melden.

5. samantha1985

ik zit verlopig thuis omdat ik overspannen ben en ben met instanties en dat soort dingen bezig geen pretje...
    heb net al me papieren bij elkaar gezocht en nu blij dat ik 31 juli me laatste werk dag is dus eerder dan gepland maar ik zit nu vanaf maart zit ik al thuis omdat ik het gewoon niet trek en veel ruzie en problemen op me werk heb... ik ga volgende week na uwv om te kijken waar ik allemaal recht op heb want me vriend heeft geen inkomste niets en das wel k.u.t. om zo maar te zeggen...
    maar ik zie wel hoe het loop zolang ik me huisje kan blijven huren en me eten en vast lasten kan betalen vindt ik het prima...

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.073
    113
    Je moet even uitrekenen hoe lang je zwanger bent 31 juli, je hebt namelijk alleen recht op een wazo-uitkering mits binnen 10 weken na je ontslag je vermoedelijke bevallingsdatum is. Zo niet, krijg je geen WAZO (zwangerschapsuitkering), je kunt dan nog wel recht hebben op WW, maar dat scheelt een heleboel geld.

7. samantha1985

dan kom ik daar voor wel in aanraking 9 oktober is 10 weken en ben 8 oktober uitgerekeng

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je moet binnen die tien weken een werkgever hebben of recht op een WW-uitkering. Dus het is niet direct zo dat je dan helemaal niets meer krijgt. Daarnaast krijg je de WAZO ook berekend over 100% van je salaris, ondanks dat je evt een WW krijgt.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.073
    113
    Dat zeg ik toch ook?

10. samantha1985

ja ik heb net gebeld na uwv. wazo uitkering kan ik pas met 4 a 6 weken voor de bevalling aanvragen en een ww-uitkering een maand van te voren...
    dus gewoon nog ff geduld hebben hahaha...

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Nee zo las ik het dus niet :). Je gaf aan "binnen 10 weken na je ontslag" en dat las ik als dat je alleen maar recht hebt op een WAZO bij "werk" binnen 10 weken voorafgaand aan je bevallingsdatum.
    Het kan zelfs zo zijn dat wanneer je bijv bij 15 weken zwangerschap al de WW in gaat... en wanneer je WW gewoon nog tot na je verlof doorloopt... dat je dan dus ook gewoon WAZO krijgt.

vandaar mijn nuancering ;)

12. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Pff wat een gedoe allemaal.. Mijn contract loop 31 aug. af en ben 23 september uitgerekend.. Hoe zit het dan.. Sorry hoor maar het duizelt me allemaal een beetje en ben op van de zenuwen voor mn 20 weken echo voor over een uur :)

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Je krijgt dan gewoon een WAZO uitkering! Mede omdat je verlof dan ook al is ingegaan voordat je contract is afgelopen. Aansluitend aan je 16 weken WAZO heb je dan evt recht op een WW-uitkering (mits je voldoet aan de voorwaarden voor WW)

Dus geen zorgen!

14. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Ow echt? Dat zou wel echt geweldig zijn zeg!
    Ik zal me er eens in gaan verdiepen :) Thanks voor je antwoord :D

15. samantha1985

idd je krijg wazo en ik heb er al voor gebeld na uwv je kan dat pas aanvragen als je 4 of 6 weken voor ej bevallingdatum... dus nog ff wachten,...

NU kreeg ik van mij consulent te horen dat mij contrakt misschien verlengt word en dat vindt ik niet leuk heb nu zo alles geregelt dat alles weer kan afzeggen pfff...maar nu proberen ze ander werk voor mij te zoeken zodat ik kan blijven maar he wie neemt nou iemand aan die nog maar 1,5 maand werk en dan al weer pleite is vanwegen zwangerschapsverlof...pff zooitje ook altijd hahaha...

Deel Deze Pagina