Mijn zoontje van 3 weken (prematuur geboren met 34+4) heeft bepaalde dingen waarvan ik denk dat het bij verborgen reflux hoort. Hij heeft na zo'n beetje elke fles of tussen 2 voedingen in de hik waar hij maar moeilijk vanaf komt. Je hoort dan zijn voeding ook echt omhoog komen. Hij kokhalst veel. Heb soms het idee dat hij zowat stikt en hij stopt dan pas als ik hem helemaal recht op heb zitten. Spugen doet hij niet zozeer, wel mondjes voeding terug geven tijdens de hik en een enkele keer dat hij veel spuugt na de fles. Hij kreunt enorm veel na de fles en als hij slaapt. Tijdens het kreunen is hij heel onrustig met zijn lichaampje, soort van overstrekken en daarna als een balletje zich zelf oprollen zeg maar. Huilen doet hij maar heel weinig. Hij meld zich zelden voor een voeding, moeten hem echt wakker maken. De laatste dagen heeft hij wel huil momenten na het kreunen in zijn slaap. Hij wordt er niet echt wakker van, maar begint dan opeens te huilen, met een speentje wordt hij dan wel weer rustig en slaapt verder. Kan ik dit gewoon aangeven bij het cb waar ik vrijdag een afspraak heb of moet ik hiervoor naar zijn kinderarts?
Ons prematuurtje had reflux en spuugde dus heel veel. Diagnos makkelijker... Maar over je laatste vraag: ga naar de ka, het cb kan niks doen en zal je ook daarheen sturen. Onze ka was heel behulpzaam en we hebben de goede medicijnen gekregen waarna ons zoontje een stuk rustige werd.
Hier mochten we niet zomaar de ka bellen, alleen via afspraak. Het cb kan hier niets mee, mocht je al bij de ka lopen dan zou ik die bellen. Zo niet, via de eigen ha een verwijzing vragen.
Probeer eerst eens de 'leefregels' op te volgen, mits je dat niet doet. -alles waar je kindje ligt, het hoofdeinde omhoog. - circa 1/2 uur omhooghouden na elke voeding - liever meer kleine flesjes dan minder grote flesjes - evt op de buik slapen (bij evt spugen is dit vele malen minder gevaarlijk dan rugslapen) - rust, ritme en regelmaat Dan kan je gaan indikken (als dat mag bij prematuur? ) met pure jbpm of nutrtiton of voeding voor spugers. Mocht alles niet helpen naar ha of ka.