wanneer lange vinger?

Discussie in 'Voeding' gestart door Marieken, 21 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    suus, onze persoonlijke reden is vooral zijn reflux. hoe sneller hij aan de vaste hap gaat hoe beter hij alles binnen kan houden. :)

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    @marieken: daar oordeel ik niet over hoor! Ik reageerde alleen op iemand.

3. love 8

love 8 Bekend lid

16 jan 2009
    580
    0
    0
    wij zijn ook met 4 maanden begonnen met fruit, als je kindje er goed op reageert is er toch geen probleem?

als het zo slecht zou zijn dan zou het ook niet in de winkel liggen,
    en meestal hoor je als je je kindje borst voeding geeft dat je dan beter kan wachten tot 6 maanden, en dat het met fles voeding niet uitmaakt, alleen als een kindje een grotere kans heeft op het ontwikkelen van een allergie doordat 1 van de ouders 1 of meerdere allergieen heeft.

en sommige kinderen zijn er gewoon aan toe zoals ze zeggen, door te kijken als papa of mama aan het eten is en van die hap bewegingen te maken.

4. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    arnhem
    aaahhh mn schoonmoeder blijft maar zeuren over die lange vinger. en toen ik zei dat hij die met 6 mnd mocht kreeg ze ogen als schoteltjes alsof ik der gemeld had dat hij nooit meer langs mocht komen. ze accepteert het wel, mijn besluit maar voor hoelang.. heel irritant want ik krijg het gevoel dat ik hun iets ontzeg want zelfs mn vriend is het met zn moeder eens... onbegrijpelijk..

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

hihi.. mijn zoontje is 1,5 en heeft - ik denk - 3 lange vingers in zijn leventje op! (na 1 jaar zijn wij 'snoep' gaan toe laten)

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Moeilijk is dat he!
    Ik zou persoonlijk nog even wachten met bijvoeding totdat je zoon 6 maanden is en dan tevens kiezen voor verantwoorde hapjes als een rijstwafel, broodkorst, crackertje zonder zout. Ik vind een zoet koekje gewoon een snack en onder de leeftijd van 1 jaar echt niet nodig. Gebleken is dat kindjes die al vanaf het begin zoet leren eten, het moeilijker vinden om terug te gaan naar voedsel zonder suiker. De natuur is al zoet genoeg; een stuk fruit is ook lekker zoet!
    Wat je niet aanleert, hoef je ook niet af te leren!
    Hou je sterk, het is JOUW kind!;)

7. love 8

love 8 Bekend lid

16 jan 2009
    580
    0
    0
    weet je wat ook het probleem is bij schoon ouders, die hebben alles "vroeger"meegemaakt en toen waren er hele andere richtlijnen en dan vinden ze alles wat anders is dan vroeger ineens raar.

maar onthoud goed het is jullie kind en jullie bepalen wat jullie kindje te eten krijgt, zal je schoonmoeder het niet stieken gaan doen??

maar raar dat je vriend met met zijn moeder eens is, als je een beetje logisch nadenkt snap je toch dat dat soort dingen niet geschikt zijn voor jonge kinderen,

maar ja misschien denkt je schoonmoeder wel van mijn zoon vind het goed dus ik geef het toch.

8. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    Ik vraag me altijd af waarom opa's en oma's (of anderen) altijd koek en snoep willen geven.
    Als een kind graag fruit eet en dat als een traktatie ziet waarom zou je dat dan niet lekker kunnen geven. :( Maar dat schijnt minder leuk te zijn voor de gever. Zie de meerwaarde er niet van in om een lange vinger te geven zo vroeg.

Hier gelukkig nog niet die vraag gehad maar dit zou mijn antwoord zijn.;)

9. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    @kouf: helemaal mee eens. Mijn ouders luisteren gelukkig wel en die genieten er juist extra van als ze zien hoe ze nu van reepjes peer smult. Of een lekker rozijntje...

10. xlns

xlns Actief lid

20 dec 2007
    423
    0
    16
    Roan krijgt ook wel eens een lange vinger, hij is volgende week 11 maanden. Ik heb ze zelf niet in huis, maar op vrijdag is hij altijd bij mijn schoonouders en dan krijgt hij er wel eens eentje. Hij is er niet eens zo gek op, hij trommelt er liever mee dan dat hij ze in z'n mond stopt. Mijn moeder heeft ze ook thuis liggen voor wanneer we langskomen. Ik heb trouwens ook wel eens ergens lange vingers gezien zonder suiker erop. Ik weet alleen niet meer waar ;).

11. zogelukkig

Omdat opa en oma uit een andere tijd stammen en koek en snoep symbool staat voor rijkdom. Mijn vader is geboren tijdens de grote depressie en mijn moeder in de oorlogswinter geboren. Koek en snoep kwam alleen in uitzonderlijke situaties op tafel. Het is voor hun een luxegoed en kleinkinderen verwen je graag en die geef je dus niet een karig theebiscuitje, zo redeneren zij, terwijl wij als ouders in deze tijd juist heel bewust met voeding omgaan.

Plus daarbij dat er vroeger niet zoveel aandacht was voor tanden poetsen en overgewicht. Mijn vader was zo mager dat hij op speciale kampen mocht, waar hij roomboter e.d. kreeg en mijn ouders hadden nog nooit van tandenpoetsen gehoord voor onze peutertijd. Maar ik heb een beresterk gebit. Mijn ouders waren wel van "poets verstandig, eet een appel" (een slogan die nu ook niet meer gebruikt zou mogen worden gezien wat we nu weten over fruitsuikers en tandbederf).

We leven nu gewoon in een andere tijd.;)

12. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    We leven inderdaad in een andere tijd en er zijn meer dingen bekend dan in de tijd dat wij opgevoed zijn. (mijn schoonvader is arts en is er van overtuigd dat zijn oudste dochter wat dikker is omdat zij borstvoeding op verzoek kreeg :D) (geen huisarts trouwens)

Toch denk ik dat er genoeg opa's en oma's zijn die ook met de tijd mee gaan. De uitspraak "ieder pondje gaat door het mondje" kent iedereen. Dus ze weten dat je van die luxe goederen ook nadelen kan ondervinden.

13. zogelukkig

Ja, dat zullen de vooral wat jongere opa's en oma's wel beseffen.

Dat van die borstvoeding is idd wel hilarisch, want het blijkt dat kindjes die bv hebben gehad (al dan niet op verzoek) juist minder kans hebben op overgewicht!

14. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    arnhem
    ik ben zeker wel bang dat ze het stiekum gaat doen,maar als ik daar achter kom dan mag die een paar weken niet meer logeren of iets dergelijks. ik laat mn kind niet verpesten zoals hun hun zoon hebben verpest. die kerel eet niks wat niet zoet of ongezond is. hij wil zelf ook dat de kleine man met mij mee eet en niet zijn gewoontes overneemt.
    mijn ouders zijn daar heel anders in vind ik.. die zouden nooit zeuren om hem iets te mogen geven, al zal het gene dat die wel mag direct gekocht worden hahaha die verheugen zich al op het potje fruit om te geven. en ze zijn helemaal niet van al dat zoete. nu is geen van alle in een hele barre tijd geboren hoor, allemaal rond de 50 nu.

en ik ben pro-verwennen door opa's en oma's maar wel op een acceptabele leeftijd en enkel de producten die door mij zijn goed gekeurd. mijn vriend en ik hebben beide overgewicht dus hij heeft ook aanleg en dat wil ik zo veel mogelijk beperken.

fijn dat jullie het allemaal met me eens zijn!

15. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    arnhem
    oh de tanden van mn vriend zijn vroeger ook letterlijk uit zn bek gerot omdat hij van mn schoonmoeder limonade mee naar bed kreeg!!!
    nou no way he, hier kan die water krijgen en anders dorst hebben.

16. mopperkonijn

mopperkonijn Actief lid

16 jan 2010
    432
    0
    0
    NULL
    NULL
    mijn dochter is nu 7 maanden en heeft vorige week voor het eerst een lange vinger gekregen. ze heeft normaal die van bambix eerste koekje. en heb net even gekeken er zit even veel suiker in

17. zogelukkig

Tsja, alleen omdat er "Bambix" of "Nutricia" of "Olvarit" op staat wil nog niet zeggen dat het gezond is.
    Nu ben ik misschien wel erg anti-suiker, maar ik vind wel dat je anno nu volop bewuste keuzes kunt maken; als je geen producten met suiker wilt geven, dan is er genoeg ander lekkers dat je wel kan geven.

18. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    Ben de discussie maar niet aangegaan aangezien hij me verder wel steunde toen ik nog borstvoeding gaf.

@ Marieken: lijkt me een erg vervelend gevoel als je het idee hebt dat ze het toch stiekem gaan geven. Dat het vroeger anders ging, prima. Maar heb respect voor de keuzes van de ouders van nu!

Ik heb ook wel eens een liga gemengd door het fruit om het iets dikker te maken. Nu doe ik dat niet meer omdat ik het fruit prak en niet pureer.
    Verder heb ik rijstewafels in huis en die krijgt hij 1 keer per week hooguit. We hebben nu zo'n eet schema dat hij niets te kort komt. En als ik hem wil verwennen krijgt hij yoghurt of fruit. Daar wordt hij helemaal wild van.:D

Koekjes en snoepjes wil ik zo lang mogelijk weren. Wat hij niet gewend is zal hij ook niet missen.

19. zogelukkig

Hier ook fruit als zoetje, zoonlief is echt dol op fruit! De natuur is al zoet genoeg, heb geen koek en snoep nodig hoor!
    Een rijstwafel zonder zout krijgt hij wel iedere dag, die vindt hij ook echt een traktatie!;)

20. love 8

love 8 Bekend lid

16 jan 2009
    580
    0
    0
    het blijft een lastige situatie, maar een kind kan je ook verwennen met een stukje fruit als ze dat gek op zijn,

maar de meeste opa's en oma's denken dat je een kind alleen verwend met snoep, als een kind dat nooit krijgt mist hij of zij dat ook niet.

tegenwoordig is overgewicht bij kinderen een veel voorkomend probleem, en als je je kind altijd maar zoetigheid geeft, ga je kind dan maar eens vertellen als hij of zij te zwaar word dat het niet meer mag, je kan je kind het beter gewoon goed aanleren vanaf jongs af aan.

dat is hetzelfde met drinken. je hoort iedereen altijd over yoki drink enz maar dat is mier zoet, een beker water of thee kan toch ook of water met een beetje aanmaaklimonade.

iedereen heeft er een andere mening over, denk ook wel dat het er aan ligt, hoe je zelf bent opgevoed, dat neem je toch over.

Deel Deze Pagina