Zonder domperidon geen melk?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door ratatosk, 11 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Dat probleem heb ik dus.
    Ik ben al een tijdje aan het afbouwen (de domperidon dan hè), ik zat op negen pilletjes per dag en ben langzaamaan naar twee per dag gegaan. Al die tijd is mijn melkproductie ook meegezakt.
    Nu ben ik sinds vorige week helemaal gestopt met de domperidon want we willen graag voor een tweede kindje gaan.

En nu is mijn melkproductie zo laag geworden dat ik 's ochtends niet eens meer een gespannen rechterborst heb (links heeft nooit zo meegewerkt). De kleine drinkt wel wat maar ik zie aan hem dat het veel minder is dan normaal.
    Ook heb ik nog elke dag minstens drie kolfmomenten (na de ochtendvoeding, na de laatste voeding en 's avonds voor ik zelf naar bed ga) en gisteren bracht dat nog maar een schamele 100 cc op :(. Normaal had ik 200 cc en dat was net genoeg. Ik gebruik dat om na de laatste voeding erbij te geven en ik verhit 100 cc zodat het bindt met pap :). Dat krijgt hij dan in de ochtend.
    Een kleine meevaller voor mij is dan misschien dat Ratababy na de laatste voeding niet zoveel zin meer heeft in de fles die hij er altijd bij krijgt dus daar kan voortaan minder in.

Ik kan wel janken, er zijn zoveel mama's die een goedlopende melkproductie opgeven om vrijwillig poedermelk te gaan geven en ik wil zo graag borstvoeding geven maar bij mij loopt het gewoon voor geen meter. Het is overigens nog nooit goed gegaan, ik heb er altijd enorm voor moeten knokken.
    Ik hou kolfavonden waarbij ik elk kwartier een tsr opwek en ik leg Ratababy zo vaak mogelijk aan maar dat is een druk ventje en hij heeft helemaal geen tijd om de hele dag te drinken. Haha!

Dus ik ben bang dat het op zijn einde aan het lopen is. Na tien maanden al, dat had ik niet verwacht en zeker niet geplanned! Ik lees ook vaak dat er mama's zijn die alleen een ochtend of avondvoeding geven en ik denk dat mijn baby daar ook wel aan toe is. Overdag heeft hij er gewoon zo weinig tijd voor, er is zoveel te zien! Maar ik ben bang dat mijn productie dat niet trekt.
    Nouja ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik met dit topic wil bereiken, even zeuren denk ik :).

2. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Zonder domperidon hier ook geen melk hoor... dus ik slik vrolijk nog even door!

3. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben.
    Ik kan alleen niet verder slikken omdat ik zwanger wil worden, kijk dat het een beetje in de melk terecht komt is (denk ik) niet zo heel erg, er is dan tenminste melk!
    Maar zo'n klompje cellen wat nog helemaal moet ontwikkelen kan er denk ik minder goed tegen.

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hoe vaak leg je aan per dag en nacht?
    Waarom kolf je zoveel, om voorraad op te bouwen?
    Je weet dat dat echt geen goede indicatie is he?
    Ik heb nooit gekolfd, maar mn kind groeit, is tevreden en maakt plasluiers. Dat is wel een goede indicatie!:)

Op gegeven moment is die stuwing gewoon weg en krijg je slappere borsten. Maar die zitten juist boordevol vette melk!

Als je ratababy erg afgeleid is, moet je even in het donker voeden in alle stilte, op de slaapkamer in de slaapzak voor en/of na slaapje bijv.

Misschien kan je de domperidon rustig afbouwen zodat je lijf er aan went en kan je het alleen slikken tijdens dips tijdens menstruaties enzo (dan ben je toch niet zwanger). Maar ik dacht dat Domperidon gewoon mocht tijdens zwangerschap? Dat moet je anders maar even navragen aan de apotheker!

5. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Domperidon wordt zeker afgeraden tijdens de zwangerschap en lactatie. Ik loop daar liever zo weinig mogelijk risico mee. Ik vind het al erg dat ik het slik tijdens de borstvoedingsperiode maar dan wegen de voordelen voor mij toch nog op tegen de eventuele nadelen.

Ik weet dat normaal gesproken de stuwing ineens weg is maar het valt wel heel toevallig net samen met het stoppen met de domperidon. Ik heb heel langzaam afgebouwd.
    Ik kolf zoveel omdat, wanneer ik dat niet doe, de melkproductie nog verder af neemt.
    Ratababy drinkt zo'n vier tot zes keer per dag, vaker wil hij gewoon niet. En ik heb ontdekt dat ik hem echt niet kan dwingen haha! De kleine druktemaker :).

Dat kolven is echt alleen voor het extra flesje 's avonds (wat hij gewend is van mijn fulltime-kolf-periode, 's avonds heb ik niet zoveel melk meer) en voor het papje.

Ach ja, ik blijf maar aanmodderen, tot het vanzelf een keer ophoudt. Hopelijk duurt dat nog heel lang.

6. zogelukkig

Ik heb soms moeite om alles van iedereen te onthouden, maar na het lezen van je onderschrift begint me weer iets te dagen. Jij hebt altijd al productieproblemen gehad he? Dan hoor je bij die jammerlijke paar procent, balen joh!:(

Ik dacht dat Domperidon geclassificeerd is als L1 = veilig op bv.com?
    Er is iets met de bloed-hersenbarriere, maar wat precies weet ik niet.

7. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ja het gaat bij kindjes door de bloed-hersenbarrière heen en zou dan schade kunnen veroorzaken waardoor de kindjes later meer kans hebben op bewegingsziekten zoals Huntington. Ik leg het vast niet precies goed uit want daar heb ik niet voor gestudeerd. Ik vond het eng klinken in ieder geval. Ik weet ook dat er een risico is, dat het niet gegarandeerd is en dat het waarschijnlijk niet gebeurt maar toch, het lijkt me heel erg als ik de schuldige ben aan mijn kind zijn ziekte.

Ik heb inderdaad altijd al productieproblemen gehad en hoopte dat het op zou houden wanneer hij meer vast voedsel zou gaan eten en dat is ook even zo geweest, maar helaas loopt het toch nog verder terug.

Help me hopen dat ik in de eerste weken iets foutgedaan heb waardoor het zo slecht gaat en dat het bij een volgend kindje als een trein loopt?

8. zogelukkig

Ik weet niet waardoor het komt Rata, soms is er geen duidelijke oorzaak voor iets. Maar je hebt vast niet iets fout gedaan!

Probeer eens fenegriek, dat is een natuurlijk middel voor een betere productie. Hoor van iedereen dat het werkt.;)

9. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dat zou je inderdaad ook nog eens kunnen proberen, wie weet kun je dan wel stoppen met de domperidon! Kan me wel voorstellen dat je het tijdens je zwangerschap niet wilt gebruiken...

Tsja, er moeten mensen zijn die bij die paar procent horen he? :D Anders bestonden die percentages gelukkig niet (zou beter zijn!)! Maar gelukkig is er voor die paar procent Domperidon, ik ben er ook erg blij mee! Zo kan ik toch mijn dochter volledig bv geven!

Maar dat is tijdens lactatie... en niet tijdens zwangerschap! Aangezien mijn dochter zelf domperidon (= motilium) kreeg voor haar reflux was ik niet zo bang om zelf domperidon te slikken (ze krijgt inmiddels andere medicijnen tegen reflux), maar tijdens zwangerschap zou ik er ook nog wel even over na denken...

10. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Nou jullie krijgen het niet cadeau he!?
    Wat goed dat je nog al die tijd zo vol voor de bv gaat!

Ik heb lang fulltime gekolfd en wilde je even zeggen dat mijn productie pas stabiliseerde rond de 13 maanden. Toen kon ik naar 4/5x kolven (Jens dronk daarnaast dus niet live) en bleef dat redelijk op peil tot een maand of 15 (maar toen ben ik weer minder gaan kolven dus daar kan het ook aan gelegen hebben).
    Dus ik weet niet of het te doen is om je kinderwens nog een paar maanden uit te stellen?

Verder: Hou er rekening mee dat als je altijd productieproblemen hebt gehad, je in de zwangerschap waarschijnlijk al snel veel minder melk zult hebben. waarmee ik niet wil zeggen dat je niet zwanger moet worden, dat moeten jullie zelf beslissen!

Deel Deze Pagina