wanneer laten wennen aan "vast" voedsel

Discussie in 'Voeding' gestart door Cheerio, 24 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cheerio

Cheerio Fanatiek lid

3 dec 2015
    1.112
    57
    48
    Mijn dochtertje is vandaag 15 weken, en vraag mij af wanneer jullie potjes gingen uitproberen? En welke dan, ik denk zelf fruit, maar geen idee wanneer hiermee te starten... dus graag jullie ervaringen.
    Hoor om mij heen namelijk ook dat je er niet te vroeg mee mag beginnen doordat je dan wellicht een allergie kan ontwikkelen.

2. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Ik heb nooit potjes gebruikt, maar ben vanaf 4 maanden verse groente en vers fruit aan gaan bieden.
    1 keer per dag werden er 3 a 4 hapjes genomen en dat was het, dus een heel potje kopen zou zonde zijn.
    Je kunt dan beter een klein stukje banaan prakken en de rest zelf opeten.

De theorieen over de allergieeen ontwikkelen wanneer je te vroeg start zijn tegenwoordig juist omgedraaid (muv een aantal producten zoals soya) om allergieeen tegen te gaan wordt juist geadviseerd om in ieder geval rond de 6 maanden en uiterlijk 1 jaar alles een keer aan te bieden.
    Alles wat ‘nieuw’ is geef je drie dagen achter elkaar. Je begint dus met bijv 3 dagen wortel, daarna drie dagen paprika enz enz
    Zo kun je gelijk zien of je kindje ergens op reageert en je weet zo ook precies waar ze dan op reageert.

3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier vanaf 6 maand begonnen.
    Ze zeggen dat de darmen pas rond die tijd rijp zijn voor bijvoeding.
    En de who raadt dat aan.
    Hier nooit potjes gehad, heeft direct stukken gegeten. En altijd gewoon met de pot mee. (In het begin niet alles)
    Maar we doen rapley.
    Je hebt nog alle tijd, lees je eens rustig in. In ieder geval wil ik je afraden om voor de 4 maand te beginnen.

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.946
    113
    Vrouw
    #4 Zoe123, 24 okt 2017
    Laatst bewerkt: 24 okt 2017
    Als je kindje tevreden is met borstvoeding of fles, is er geen haast, het is geen moeten, je kan nog even wachten. Sowieso wachten tot 17 weken, dat is de ondergrens

Biny vindt dit leuk.
  5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Bij onze zoon ben ik 3 jaar terug gelijk met 4 maanden begonnen, was ook wel een hongerwolfje en kon het achteraf gezien prima hebben. At binnen een maand 100 gram groente en 100gram fruit. Overigens maakte ik wel zoveel mogelijk zelf vers en ben ik begonnen met groente en later pas fruit vanuit de theorie dat ze bij het beginnen met fruit wennen aan het zoete en dan groente lastiger is, maar over alles is wat te zeggen, genoeg kinderen waarbij het geen probleem is om eerst fruit en dan groente te starten.

We hebben nu een dochtertje van ook vandaag 15 weken en ik heb bij haar nog niet het idee dat ze er aan toe is, ze heeft nog ruimte voor extra flesvoeding mocht ze hongerig zijn en daarbij vind ik haar gewoon nog erg klein (ze is net zo groot als onze zoon op die leeftijd, maar blijkbaar kijk ik er nu anders tegenaan).
    Ik wil nu echt starten op het moment dat zij er klaar voor is en niet op het moment dat ik het wil.
    Maar we beginnen sowieso niet eerder dan 4 maanden, al acht ik de kans groot dat het bij haar pas rond de 5 maanden zal worden en inderdaad uiterlijk met 6 maanden starten we sowieso. Wil bij haar ook een combi gaan doen van verse gepureerde/ geprakte hapjes en rapley.

6. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Hier beide keren met 6 maanden begonnen eerder zouden de darmen er niet rijp voor zijn. Nooit gevoerd, nooit potjes maar direct met de pot mee en alles in stukken aangeboden en de regie bij het kind gelaten.

Deel Deze Pagina