Vorige week heb ik voor het eerst een te hoge bloeddruk gehad, een onderdruk van 92, wel een goede bovendruk. Dat werd toen opgemeten met een elektrische bloeddruk meter met een band op mijn bovenarm. Ivm mijn geschiedenis willen ze me nu 3x per week de bloeddruk opmeten. Vrijdag, maandag en woensdag was mijn bloeddruk weer goed gelukkig, maar toen wel opgemeten met de handpomp, of hoe het ook heet. Ze vertelden in het zkh dat het al snel 10 kan schelen dan met een elektrische pomp. Ook zeiden ze dat de uitslag van de handpomp betrouwbaarder is. Wie weet hier meer van? Is dat ook echt zo? Niet dat ik eigenlijk toch een hoge bloeddruk blijk te hebben....
mijn vlos doet het alleen nog maar met hand. zij geven ook aan dat elekrisch teveel kan schelen dus dat met de hand betrouwbaarder is
Als ik bij iemand een hoge of juist lage bloeddruk meet, meten wij altijd met de hand over. Is inderdaad betrouwbaarder. Maar, het blijft natuurlijk een momentopname.
Als je altijd dezelfde elektrische pomp gebruikt, kan je wel zien of die ineens omhoog schiet. Je kan ook een handpomp kopen en hem handmatig meten, mij lukt het om hem bij mezelf handmatig te meten, (ik doe wel de verpleegkundig opleiding), maar als je iemand kent die het jouw wilt leren, lukt het jouw vast ook. Hier kan je voor een leuke prijs een set kopen: Bloeddrukmeters verpleegkunde Succes, hopelijk blijft je bloeddruk onder controle
In verband met klachten en een licht stijgende bloeddruk heb ik op een gegeven moment een elektrische in huis gehaald om thuis mijn bloeddruk in de gaten te houden (een nieuwe van Braun). Deze gaf echt rare metingen, voor mijn doen erg laag! Uiteindelijk door de vk doorverwezen naar de gyn en zit nu aan bloeddrukverlagers. Die elektrische klopte bij mij van geen kant. Dus inderdaad: handmatig is betrouwbaarder!