ik geef live bv op mijn werk, dit omdat ze geen flesje pakt en de oppas (mn moeder) woont 10/15 minuten lopen ervandaan. Ik dacht, of ik nu kolf of live geef maakt voor mijn werk toch niets uit. Ik geef 3x p.d. bv en soms hoeft het maar 2x ik ben dan max. 45 min. bezig dus das netjes want ik heb in principe recht op meer. Ik werk 9 uur en heb maar 30 min. pauze. Het probleem is dat er een collega is die achter mijn rug om roddelt over mij en dan in de trant van; je hebt geen ene reet aan haar want als je ze nodig hebt dan gaat ze bv geven. Altijd die bv, ik vind het maar gezeik. In mijn gezicht is het allemaal koek en ei. Ik vind dit zo vervelend. Ik doe mijn best om alles te combineren en ik wil mijn meisje gewoon bv blijven geven, ik heb er verdorie recht op! Maandag ga ik een gesprek met haar aan, ik wil weten wat nou het probleem is, misschien is ze niet op de hoogte van mijn rechten? Hebben jullie nog tips voor het gesprek, ik stap niet zo snel op iemand af maar dit vind ik echt niet leuk!
Hoi, ik zou in ieder geval beginnen met haar te zeggen dat je gehoord hebt dat ze tegen anderen over je kletst en ook wat har probleem met jou dan is. Of ze daar wat over te zeggen heeft tegen jouzelf... Dat je het prima vindt dat ze moeite heeft met dingen, (zal vast niet zo zijn, maar opent het gesprek vaak wel, ), maar dat je het dan graag zelf wilt horen, zodat je samen kunt kijken hoe en wat. Als het haar namelijk steeds overkomt dat jij zit te voeden als zij jou nodig heeft, is dat natuurlijk ook best vervelend... maar dat lost zich alleen op als jullie daar samen het over hebben. Ik zou haar ook vragen daarna waarom zij het allemaal onzin vindt en dan ook uitleggen waarom jij het wel graag zo wilt doen... Zo'n gesprek helpt vaak goed om de verschillen te overbruggen, ook als zij bij haar standpunten blijft over borstvoeding...
sluit me aan bij hierboven. heeft ze zelf kinderen? Weet ze van de voordelen van borstvoeding af? misschien zou je haar die wat kunnen uitleggen, en vertellen dat je nou eenmaal een voedingsrecht hebt en dat je daar gebruik van wilt maken omdat bv gewoon het beste is voor een kindje. Vaak is het voor mensen die er niet veel van af weten maar een "gedoe". Iedere keer weer dat kindje voeden, waarom geef je niet gewoon een fles en als je thuis bent de borst, enzovoorts enzovoorts, vaak veel vooroordelen omdat mensen er niet veel vanaf weten. en ik zou ook gewoon zeggen dat het je keuze is om bv te geven en dat je daar recht op hebt, als zij het vervelend vind, is dat heeeel vervelend voor haar, maar daar kan jij niks aan veranderen. Misschien is het trouwens ook wel een stukje jaloezie? dat jij weer weg mag van je werkplek en dat zij daar moet blijven? in het begin werd door een collega van mij gezegd, pff als je moet kolven ga je maar lekker op de wc zitten.... Dus ik riep meteen dat is geen hygienische ruimte. Heb ook met mijn bazin overlegd en zei dat ik als het kolven niet goed ging op het werk, ik dan ook gewoon naar huis zou gaan om live te voeden. Zij heeft er gelukkig voor gezorgd dat iedereen er wel vrede mee heeft nu en ook voordat ik ga kolven nog ff naar de wc gaan enzo. (ik kolf in de kantine en dan kan niemand er dus in als ik er zit, is af en toe wel lastig) wens je veel succes met het gesprek, ik ben ook niet zo iemand die daar erg goed in is, maar ik denk dat als je gewoon rustig blijft en je standpunt goed uitlegt, dat ze al meer begrip zal hebben..
Vragen wat zij ermee te maken heeft?! Zolang je baas niks te klagen heeft, en dan nog, je hebt er recht op! Ik zou haar nu niet gaan uitleggen waarom bv zo goed is , intereseert haar waarschijnlijk ook niet veel. Ze moet waarschijnlijk iets hebben om over te roddelen, ik zou haar gewoon inderdaad vragen wat haar probleem is en anders gaat ze maar naar je baas... Belachelijk!
Wat een vervelende situaties. Collega's zonder kinderen begrijpen het soms moeilijk. Zij zien alleen dat jij "zo vaak" weg bent en niet hoeft te werken... Een tip van mij is om het goed uit te praten met je collega. Vraag haar eerlijk naar jou te zijn en niet te praten achter je rug. Probeer je ook in haar te verplaatsen. Krijgt zij door jouw afwezigheid bijvoorbeeld meer werk? Trouwens, ik vind 45 minuten redelijk lang, vooral omdat het soms drie keer per dag is. Zou je de tijd niet kunnen verkorten door bijvoorbeeld met de fiets naar je oppas te gaan? Dat scheelt toch weer wat. Ok, je hebt kolfrecht, maar dat wil niet zeggen dat je dan de maximale tijd er dan ook maar aan moet besteden. Ik bedoel dit niet negatief naar jou toe, maar probeer een oplossing te zoeken zodat jij en jouw collega hier beiden over tevreden zijn. Succes!
ik heb dr gesproken, bracht het echt niet al te zwaar, ik vroeg hoe vind je het gaan met de borstvoedingen tussendoor? Ze vond het zwaar irritant, vervelend, vooral omdat het niet te plannen is vooraf, ik loop zomaar weg en wie geeft er nou nog bv en zo lang? Als ik je baas was geweest had ik nee gezegd. Ik heb verder niet veel gezegd want zulke antwoorden ga ik gewoon niet al te diep op in. Ik heb gezegd dat ze niet kan weigeren want bv geven is een RECHT. Ik heb gezegd dat ik zal letten op dat ik niet zomaar wegloop (doe ik nooit maar als je kind ligt te krijsen wil je er toch wel heen of niet?) Ja ik baal van zo een reactie, jammer dat er geen rekening gehouden wordt maar het is mijn recht en ik ga er ook lekker mee door. Ik werk 9 uur p.d. dus ik heb recht op 2 uur en 15 min. BV dus dat is 45 min. per keer. Ik gebruik maximaal 30/40 minuten per keer en vaak komt ze maar 2 keer.
Wat goed dat je het gesprek bent aan gegaan. Maar een bevredigende afloop heeft het natuurlijk niet. Jullie hebben allebei duidelijk een verschillende mening. En als ik je verhaal zo lees blinkt je collega niet uit in het hebben van inlevingsvermogen. Ik heb een jaar geleden ook wel gemerkt dat niet iedereen het prettig vond als ik (weer) ging kolven. Van die irritante opmerkingen van een collega die echt niet wist waar hij het over had. Eigenlijk maakte mij dat alleen maar vastberadener om dóór te zetten. Ik hoop dat je dat net zo ervaart.
Wow, wat knap van je dat je het zo van je af hebt laten glijden hoor! Laat ze inderdaad maar, wie jouw keuzes niet respecteert is niet de moeite waard! Ik had waarschijnlijk al lang staan schreeuwen ben niet zo van t geduldige type...
tja wat moet je zeggen he?! Zoveel info als zij geeft had mij niet eens geinteresseerd, "als ik je baas was" nou daar heeft zij niks mee te maken of over te zeggen! Zij heeft het gewoon te accepteren en als het haar niet bevalt gaat ze maar naar haar baas....niet dan? Was dus echt niks voor mij he zo`n mensen...grrr.... Wel goed dat je het hebt geprobeerd... ik had alleen iets anders gerageerd..hahah
ik dacht alleen maar ik sta hier zoooo boven he. Kan wel boos worden maar ik schiet er niks mee op. Ik dacht meteen; dit is weer een enorme motivatie om juist door te gaan. ik zei; ik ben nog lang niet van plan te stoppen en nu zeg ik dat ik erover denk om bv te geven tot ze 4 jaar is, ik vind de reacties enorm amuzerend hahaha. Ik lach er maar om want ze kunnen me het recht niet afnemen om bv te geven.
Tuurlijk je moet de tijd gebruiken die je nodig hebt, ik bedoelde alleen om een beetje schappelijk naar je collega te zijn, kun je de reistijd verkorten, dan laat je je ook van de goede kant zien. Maar inderdaad, na zo'n reactie.... Je kolfrecht geldt overigens tot 9 maanden, daarna moet het in je vrije tijd. Sterkte ermee, en ook ik heb van die irritante collega's. Ik kolf nu nog een keer in de pauze en krijg zowat iedere maand de vraag wanneer ik ermee stop. NIET DUS....
Ik ben al schappelijk want mijn moeder brengt mijn dochter 2x naar mijn werk zodat ik geen tijd kwijt ben aan reizen. maar goed maakt niet uit wat ik doe want het is nooit goed.
precies! Het gaat niet om de bv maar om iets te hebben om over te kunnen zeiken, niet? Hahaha ja inderdaad nu doen alsof je bezeten bent door bv en dat je tot het 4de levenjaar doorgaat, amuserend he dan...hahaha Je kunt er ook het beste met humor op reageren, want het enige wat ze willen is een reactie uitlokken.... alleen jammer voor de werksfeer niet? succes ermee!
ja is ook zo maar ze kan het inderdaad toch nooit goed doen.... jammer dat mensen zo moeten reageren terwijl het zoiets moois is en zoooo natuurlijk vindt ik echt jammer....
Het valt me op dat de meeste die zeiken over bv/kolven op het werk toch de vrouwelijke collega's zijn...terwijl je vantevoren verwacht dat hun je het meest zullen begrijpen Toch een stuk vernijn van het vrouwelijk geslacht...mijn mannelijke collega's, nog vrijgezel, zijn schappelijker dan de getrouwde dames....misschien omdat die mannen het een soort van spannund vinden (oohh er zitten nu blote borsten in het archief, achter slot .....maar toch) ofzo
Meid je doet het geweldig, ga vooral zo door! En die collega tja, geloof ook niet dat ik daar verder woorden aan vuil zou maken, dat soort mensen zijn wat mij betreft de moeite van het jezelf opwinden niet waard.
ja het is ook typisch vrouwen he.... vandaar dat ik beter overweg kan met de mannen hahaha.... Jammer dat de vrouwen juist zo zijn, als iemand het nu gaat misbruiken de kolftijd/bv tijd oke.... Tja mischien jaloers of zo.....