Welke vlekjesziekte begint op de romp?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Chantico, 14 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

Onze meid heeft sinds gisteren rode vlekjes. Gisteravond alleen midden op buik en rug, maar vandaag is het echt uitgebreid richting schouders en tot aan de liezen.

Dacht dat het misschien een reactie op wasmiddel was of iets van eten, maar dat lijkt me nu toch niet meer zo waarschijnlijk.

Als ik zoek op vijfde ziekte, zesde ziekte, mazelen en rode hond kom ik meestal tegen dat die beginnen op het gezicht. Soms met koorts (had ze niet, wel ietsje warmer maar zeker geen koorts) en andere heftige symptomen.

Welke kinderziekte begint met vlekken op de romp?

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    6e ziekte begint volgens mij op de romp, maar wordt wel vooraf gegaan door koorts, er wordt geschreven hoge koorts, maar het was hier rond de 38,5 zo'n 3 dagen...
    Ik weet niet of de vlekjes daar op lijken verder?

3. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Waterpokken misschien?

4. Chantico

Waterpokken heeft ze al gehad met 8 maanden, maar zou ze dus nog wel een keer kunnen krijgen. Dat begon toen echter heel anders (paar dagen flink overgeven) en de vlekken / blaasjes waren ook meteen duidelijk herkenbaar als waterpokken.
    Dat heerste toen trouwens ook op de opvang, terwijl daar nu niets heerst bij mijn weten.

Ik vind het nog het meest op de vijfde ziekte lijken, omdat die overal als vrij mild wordt omschreven. Zal morgen eens kijken of het grote en kleine vlekjes door elkaar zijn en of de huid gloeit.

Ik kan het alleen niet plaatsen dat ik toch op meerdere sites lees dat de vijfde ziekte begint op het gezicht, dan de billen, armen, benen en romp, terwijl bij Ise de romp dus juist het eerst was en de rest volgens mij nog geen vlek heeft...

5. Momae

Momae Actief lid

26 sep 2008
    411
    0
    0
    Wijchen
    De 6e ziekte is hier niet echt voorafgegaan door koorts, mijn zoontje was misschien wat warm, maar verder was niks aan hem te merken. De uitslag zat bij hem bijna alleen maar op zijn romp en wij dachten dat het zonne-allergie was. Toen was het alleen na twee dagen weer weg, dus waarschijnlijk toch 6e ziekte. CB dacht dat ook, na horen achteraf. Het was hier zeer mild, dus hoeft ook niet heftig te verlopen.

6. Merijn

Merijn Niet meer actief

Mijn zoontje was de laatste dagen ook ziek, inclusief vlekjes. Deze begonnen ook op de romp, maar wel als rode puntjes die steeds groter werden. En hij had flinke verhoging waardoor zijn uitslag verergerde.

Inmiddels zijn het weer rode puntjes. De arts van de huisartsenpost dacht aan waterpokken, maar ik twijfelde en ben vandaag naar onze eigen huisarts geweest. Hij dacht aan de vijfde ziekte, maar ook hij kon het niet met zekerheid zeggen. Maar goed, het trekt alweer weg en hij heeft geen koorts meer etc.

7. Chantico

Wel goed om te lezen dat deze ziektes ook anders kunnen verlopen dan 'volgens het boekje'.

Denken jullie dat het goed is om even met haar langs de huisarts te gaan, of is dat zinloos, omdat die toch ook weinig zekerheid kan geven, zoals ik uit jullie verhalen begrijp?

Het lijkt mij toch wel handig om te weten wat ze heeft gehad.

8. Chantico

Nou, die vlekjes die Ise de afgelopen dagen had die lijken vanochtend opeens weg te zijn :( Ik snap er niets meer van... Heb er ook nog geen foto van gemaakt, dus kan het niet eens meer terugkijken.

De vijfde ziekte gaat toch niet zó snel over? Ze heeft twee dagen vlekjes gehad, waarvan één een klein beetje op biuk en rug en de tweede dag van schouders tot liezen.

9. Merijn

Merijn Niet meer actief

Geen idee. Mijn zoontje zit nog steeds onder (sinds zaterdag).

10. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Bij mijn zoontje is het ook mild verlopen. 1 dag 40 graden koorts en 2 dagen later uitslag/vlekjes op zijn romp. Was binnen 2 dagen weer weg.

11. Momae

Momae Actief lid

26 sep 2008
    411
    0
    0
    Wijchen
    6e ziekte was hier dus (bijna) geen verhoging en 2 dagen vlekjes. Hier verdwenen ze dus ook heel snel.

12. Chantico

Heeft iemand enig idee of ze wel genoeg weerstand opbouwen als ze de vijfde of zesde ziekte maar heel mild krijgen?
    En moet ik dit dan maar noteren als één van de twee (met een vraagteken erbij), of zijn er ook nog andere verklaringen voor twee dagen vlekjes...?

13. foetbal

foetbal Actief lid

20 feb 2008
    209
    0
    0
    Die van mij heeft ook vlekjes op voornamelijk de romp.
    Geen verhoging gehad, eigenlijk vielen de vlekjes me niet eens op. Op het kdv zeiden ze het. Maar of het nu de 5e of de 6e is wisten ze niet.
    Op cb nagevraagd, maar had geen kind bij me. Was dus lastig te diagnostiseren voor ze. Ze gaven alleen aan dat áls het de zesde ziekte is het besmettelijk is en ik dus contact met andere kindjes en zwangere dames moet vermijden.

Het kdv vond het geen probleem dat 'ie kwam, en daar ga ik geen slapende honden wakker maken.

Deel Deze Pagina