Is 4 dagen teveel?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door MvLiam, 8 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Hoi,

Sinds deze week gaat mijn zoontje naar de gastouder. Het gaat tot nu toe hartstikke goed alleen zit ik een beetje in mijn maag met hoe vaak hij gaat.
    Hij gaat nu namelijk 4 dagen per week heen en in totaal 23 uur per week.
    Op dinsdag 4,5 uur
    Op woensdag 6 uur
    Op donderdag 8 uur
    Op vrijdag ook 4,5 uur

Nu is het zo dat ik die dinsdag en vrijdag eigenlijk maar 2 weken nodig heb, en de andere 7 weken niet (Ik studeer)
    Wat zouden jullie met deze dagen doen? Hem wel heen laten gaan of niet?
    Is 4 dagen per week niet veel te veel?

2. LadyDaisy

LadyDaisy Niet meer actief

Tja, het blijft een heikelpunt.
    Mijn mening is dat als je oppas nodig hebt in wat voor vorm dan ook en om wat voor reden dan ook, dat je daar voor moet gaan en niet gaan twijfelen. Ook de (goed geregelde) oppas geeft voor jou en je kleintje rust en regelmaat. Jij loopt niet te stressen dat je moet werken/studeren en je kleintje heeft daar dan ook geen stress van.

Nee, het is niet leuk, maar je kan je kleintje ook niet meenemen naar werk/studie.
    Niet iedereen is in de positie (of wil) om full-time thuismoeder te zijn.

Als jij en je kleintje gelukkig zijn met deze regeling en het loopt allemaal goed, waarom twijfelen en iets veranderen?

3. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Het is inderdaad een kwestie van: ben jij er gelukkig mee.
    Mijn kleine moet straks 44 uur per week naar de dagopvang en ik heb geen andere keuze. Dat is wat anders, denk ik.

Zolang jullie er beiden happy mee zijn, zou ik het lekker zo laten

4. Duna

Duna Niet meer actief

23 uur vind ik niet zoveel.. Ik werk 3 dagen per week een flink stuk bij mijn huis vandaan en ik heb 3 x 12 uurs opvang.

5. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Het is in mijn ogen niet de ideale situatie. Ik had liever 3 hele dagen gehad en 2 dagen vrij. Maarja, je hebt het als student niet voor het zeggen.
    Ik heb vandaag afgesproken met onze gastouder dat we een contract laten maken voor 20 uur per week. De eerste 3/4 weken komt hij wel gewoon 23 uur per week maar de laatste 5/6 komt hij maar 19 uur.

6. Merijn

Merijn Niet meer actief

Lijkt me prima geregeld!

Qua aantal uur is het in mijn ogen niet te veel. Het is inderdaad alleen jammer dat het verdeeld is over 4 dagen in plaats van 3. Maar hij zal het vast allemaal wel overleven ;)

7. Bri

Bri Niet meer actief

Ons ukkie gaat 4 dagen per week naar het kdv, voor ongeveer 9 uur per dag. Ik vind dat niet te veel (en hij volgens mij ook niet). Er zijn van die dagen dat ik het jammer vind dat ik hem dan toch weinig zie, maar het gaat prima zo.

Ik zou het gewoon zo doen zoals je in je eerste post schrijft en je kunt hem altijd een keer een dagje thuis houden of eerder ophalen, als je die dag niet nodig hebt voor je studie. Maar het is af en toe ook wel lekker om een 'vrije dag' te hebben - kindje bij de opvang en jij wat anders doen, waar je met kleine niet zo aan toe komt.

8. Iggylover

Iggylover Fanatiek lid

25 jan 2008
    3.649
    0
    0
    NS
    labjesland
    je moet doen waar jij je goed bij voelt

9. Chantico

Chantico Niet meer actief

Ik zou het voor de dagen dat je eigenlijk geen opvang nodig hebt gewoon per dag bekijken: Heb je zin om iets met je zoontje te gaan doen, dan doe je dat, en komt het goed uit als je hem voor een paar uurtjes weg kan brengen zodat je je handen vrij hebt voor iets anders (huiswerk, huishouden, oid), dan doe je dat.

Vooropgesteld natuurlijk dat je zoontje het daar leuk heeft. Gewoon goed naar hem kijken: gaat hij meteen spelen als je hem wegbrengt, zit hij leuk te spelen als je terug komt, is ie niet helemaal uit z'n ritme, dat soort dingen. Heeft ie het leuk daar en kun jij de tijd zonder hem goed gebruiken: laat hem lekker gaan. Het zijn inderdaad niet heel veel uren per week, alleen zo verspreid over vier dagen.

Mocht je het gevoel krijgen dat hij baat heeft bij een vast ritme (elke week 4 dagen gaan, ook al heb jij je handen vrij) of juist aan minder uren daar, dan pas jij je snel genoeg aan. Toch?

Je hoeft toch geen definitieve beslissing te nemen nu? Die vier dagen heb je af en toe wel nodig, dus daar moet je vanuit gaan. Of wil je voor die weken dat je vier dagen nodig hebt andere oppas regelen en de gastouder maar voor 2 dagen houden?

10. 4days

4days Niet meer actief

Ik vind 23 uurtjes heel erg meevallen hoor! het is in principe maar 2 hele dagen en 2 halve. Dan kan je zoontje daar lekker gaan spelen zonder dat het hem gaan vervelen, en jullie hebben ook nog heel veel tijd samen. Het lijkt mij juist ideaal zo. En ik persoonlijk zou die twee halve dagen aanhouden. Ik weet zelf hoe druk en stressig een studie kan zijn, dus misschien kun je die momenten dan beter aan je studie besteden. Dan kun je je tenminste even ECHT concentreren, want zo lang je zoontje in huis is ben je toch al afgeleid.

11. Eline078

Eline078 Bekend lid

15 dec 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    tsja ik vind het persoonlijk teveel. je ziet je kind maar 1 keer opgroeien, wil je zoveel uitbesteden?

sommige zeggen dan dat ze geen keus hebben maar meestal klopt dat niet. ga goedkoper wonen, doe die auto weg, en zorg dat je genoeg bij je kleine kan zijn. je maakt het maar 1 keer mee.

aan de andere kant er zijn er genoeg die het wel doen.

12. Chantico

Chantico Niet meer actief

Tja, TS moet studeren en dan kan je nog zo veel goedkoper gaan leven, daar koop je geen studiepunten voor ;)

Maar het is wel waar: ik wil ook zo min mogelijk missen van ons meisje. En tegelijkertijd wil ik genoeg buiten de deur zijn om ook daar nog een beetje mee te tellen en mezelf te blijven ontwikkelen. Het blijft een lastig dilemma, waar TS vast ook hard over heeft gewikt en gewogen :)

Daarom ook mijn tip om het, indien mogelijk, flexibel in te vullen.

Deel Deze Pagina