Mama's, ik post dit vraagje hier omdat jullie dit misschien ook hebben gehad...Momenteel 25+1 zwanger en vandaag eerste spuit longrijping gehad. Morgen 2e spuit. Hoe was dit bij jullie? Het probleem is bloedverlies bij placenta previa bij mij, dus geen gescheurde vliezen ofzo. Ben heel benieuwd naar wat jullie ervaringen zijn...
Wat eng en spannend! Hopelijk trekt het bij jou bij en blijft je kindje veilig bij jou zitten. Ik ben zelf om een heel ander reden bevallen met 30,3 weken, maar mijn schoonzus had met 22 weken ook een heftige bloeding en placenta praevia. Ze heeft 4 dagen in het zkh gelegen, en daarna maandenlang volledige bedrust. Ze is vandaag bevallen mey 39 weken van een gezonde dochter. Maar je vraag gaat over de longrijping. De spuiten bevorderen de longrijping, maar doen geen wonderen. De longen van een baby zijn rond 32-34 weken gerijpt. Ik hoop dat jullie kindje nog heel lang binnen blijft en heel veel succes!!!
hoi wat ik weet over die spuitjes van mijn gyne is dat die maar effe werken. dus die werken nu bv 2 w en dan is effect weg dus beval je dan op 28 w dan zou je die opnieuw moeten krijgen. pas na 34w geven ze dat niet meer en zijn longen ok. gr en succes
Hoi, Ik heb bij beide kindjes ook longrijping gehad ivm placenta previa. Bij beide de eerste spuiten bij 25 weken en nogmaals rond 28 weken. heel veel succes met platliggen.Ik hoop dat je kindje nog lang blijft zitten! Liefs, Josie
@Josie: wanneer zijn jouw kindjes geboren? Op hoeveel weken? Heb je 2x pp gehad?! Pfff! Daar is toch geen verhoogde kans op dacht ik? @Adi: da's alvast een erg positief verhaal! Blij dat het zo ook kan!! @Jente: dat wist ik niet, dat dat herhaald moest worden...? Pfff, heb ze nu juist gehad, dat brandt zo hé Maar alles voor het goede doel hé! Nog ervaringen?
Adi, is je schoonzus op natuurlijke wijze kunnen bevallen? Bij mij zou het keizersnede zijn door de PP, want als die ervoor ligt, kan ze toch niet zo bevallen zijn? Of is de placenta op het einde nog omhoog gegroeid dan?
Eerste keer extreme vroeggeboorte gehad. Tweede keer dreigende vroeggeboorte met ziekenhuisopname: 2 doses longrijping met 24u tussen op 25 weken, 1 herhalingsdosis op 30 weken. Dochter geboren op 33 weken, had eerste dagen c-pap, nooit apneus, geen problemen verder en ook nooit longinfecties. Derde keer weer dreigende vroeggeboorte met rust thuis: 2 doses met 24u tussen op 28 weken, bij de huisarts dit keer (product was Celestone). Dochter geboren op 37 weken, geen longproblemen of -infecties tot nog toe.
Hoi, Ik had bij de oudste een verhoogde kans op placenta previa door verklevingen in mijn baarmoeder. En bij de tweede door nog een litteken van de sectio erbij bijna 100% kans op een placenta previa helaas. Bij de oudste lag ik vanaf 20 weken plat in het ziekenhuis en hij is gehaald met 37 weken, wel dysmatuur. Maar hij deed het verder goed. Bij de tweede lag ik vanaf 24 weken in het ziekenhuis en hij is gehaald met 34 weken. Hij liep heel erg achter in de groei doordat de placenta slecht functioneerde. Werd daarna helaas erg ziek en heeft lang aan de beademing gelegen. gaat nu erg goed. Groetjes, Josie
Met 22 weken hebben ze tegen haar ook gezegd dat het een KS zou worden, TENZIJ de placenta nog gaat draaien. Rond de 30 weken is haar placenta goed omhoog gekomen en lag ook niet meer voor de bmm. Ze is natuurlijk bevallen, helemaal geen gecompliceerde bevalling gehad.
Dankje Adi, voor zo'n positieve ervaring lig ik hier hoop te hebben ! Hij ligt bij mij nog wel volledig rondom 5cm rond de bmm, maar ik weet ook niet hoeveel die nog kan opschuiven/groeien! We zullen zien! @josie: wat een dubbele 'pech' tijdens de zwangerschappen! Gelukkig heb je nu twee gezonde kindjes! @mamamaya: Gelukkig is het de tweede en derde keer wél goed gegaan! Spijtig van de eerste zwangerschap, 20w is toch al een heel eind om dan nog afscheid te moeten nemen ... Bloedingen zijn gestopt hier, ik hoop dat ik morgen uit bed mag om te douchen!!
Klopt. Oorzaak is cervixinsufficiëntie hier. Een even lelijk beest als PP denk ik... Ik duim voor je dat alles goedkomt!
Geniet van het douchen!! Het kan echt heerlijk zijn om even je bed uit te mogen. Ik heb toen steeds prematuurkleertjes online geshopt, was ook ereg leuk tot echtgenoot begon te mopperen over mijn banksaldo Succes weer vandaag en hou vol!! Groetjes, Josie
Boerderijmama, hier ook een hart onder de riem! Eerste bloeding door PP met 27 weken, daarna met 31 weken, met 34 weken, met 36 weken en in de 36e week zelfs meerdere...maar het goede nieuws dus...bevallen dmv een KS met 37 weken precies! Ik hoop dat je kleine nog lang blijft zitten.
Bedankt voor de steun meiden!! Hier is alles stabiel, nadien geen bloedingen meer gehad, maar de dokters blijven ongerust, dus ik lig hier nu al drie weken... Misschien mag ik volgende week naar huis, dan ben ik 28w. Ik hoop van wel, hoewel ik ook wel ongerust ben om niet op tijd hier te geraken als er iets moest voorvallen... Maar voorlopig blijft het babietje nog goed zitten en we plannen dat nog een héle tijd zo te houden!!
Ja hoor , ik ben 6maand ver (=28w) ! Maar mentaal zit ik in een dip vandaag, ik heb van de gyn van wacht te horen gekregen dat ik mijn gyn vandaag zou zien, een echo zou krijgen (die ik vrijdag normaal al zou hebben) en wanneer ik dan juist naar huis zou mogen... Ondertussen is het 23u, maar ik heb nog geen gyn gezien en er is nog geen echo gemaakt :x. Daar ben ik nu dus echt niet goed van hé... Ik lig hier nu 3 weken en ik heb nog geen één dag zo diep gezeten als nu als ze eerst hoop geven en een uitzicht geven en dan gaat dat toch niet door (na een lange slopende dag wachten - 7.15u kwamen ze vanmorgen al bloed prikken)... Pfff :x ! Mentaal is dit echt wel een krak. Sorry voor mijn down-berichtje...... maar ik moest het effe kwijt.
ik snap je helemaal!! Hopelijk zijn ze inmiddels wel geweest. Anders had je gewoon de verpleging moeten roepen en laten navragen. Die zusters zijn daar voor jou, en als je je niet goed voelt, down bent, vragen hebt enz kun je je gewoon echt tot hun richten!
Hoi boerderijmama, Ik wil je even sterkte wensen met de bedrust!! Hopelijk heb je nu je echo gehad en je kindje weer even kunnen zien!! Wel voor jezelf opkomen hoor!! Hopelijk mag je weer naar huis!