Hallo, Mijn dochter is nu precies 6 maand. Ze kreeg tot nu 5 voedingen per dag, 4 x een fles (180/6 schepjes) en 1 keer groente OF fruit. Op het cb zeiden ze dat ik er 1 fles moest af doen en meer moest bij voeden. Dus ik ben van plan om nu te doen: * fles * fruit * fles * groente * fles Is dit goed denken jullie? Of zou ik haar al meer moeten bijvoeden met extra drinken en ik hoor ook al mensen over brood? Tweede vraag. Vanaf wanneer kun je een drinkbeker proberen ipv fles? Graag jullie ideeeen en ervaringen. bedankt!
Onze baby van bijna 7 maanden krijgt nog 4 flessen en fruit en groente. Ik zou pas een fles minder doen als ze wat meer bijvoeding krijgt. En haar zelf laten sturen en verder sturen op 3 maaltijden + tussendoortjes. 5 voedingsmomenten vind ik wat weinig eigenlijk. Met onze oudste verviel de middagfles rond 15:00 het eerst. Die maakten we steeds kleiner en vervingen we rond 7/8 maanden met yoghurt. Ze hield het anders niet vol tussen de fles van 11:00 en groente rond 17:00. Een broodkorst kun je al wel geven. Wij geven nu idd ook broodstukjes, omdat de broodkorst goed ging. Wat betreft oefenen met een beker: deden wij altijd naast de bijvoeding. Gewoon wat water om mee te oefenen en de hoeveelheden werden steeds meer. Nooit een fles mee vervangen. Pas toen onze oudste een jaar was vervingen we de yoghurt rond 15:00 door een koekje/soepstengel met wat drinken.
Ik zou de bijvoeding rustig aan ophogen, en dan valt er vanzelf een fles vanaf. Je zou haar als tussendoortje op een broodkorstje kunnen laten sabbelen, maar hoeft niet. Drinkbeker kun je vanaf 6 maanden al mee oefenen. Mijn zoontje weigert steeds meer zijn flessen (drinkt 2 á 3 flessen), maar bij hem kun je ook bijna niet meer over bijvoeding praten. Hij eet zowat volledig mee.
Rustig starten. Er valt vanzelf een voeding af. Mijn zoontje krijgt nu nog 2 voedingen overdag en om 23u nog, omdat hij anders de nacht niet red. Heel af en toe krijgt hij overdag nog een klein flesje, als ik vindt dat hij weinig gedronken heeft overdag. Wij zijn pas met brood gestart toen hij 7 maand was. Verder eet hij inmiddels bijna volledig met de pot mee. Je kindje drinkt straks vanzelf een fles niet helemaal leeg en dan komt die te vervallen.
Tussen 6 en 7 maanden was dit ons schema (en nog steeds): Als ze wakker is fles 180+6 en 4 voedingsschepjes fijne granen. Rond 10 uur fruit Rond 12/13 uur brood met boter/jam oid en fles 180+6 Rond 15 uur beetje water of diksap met broodkorst of rijstewafeltje (word meer mee gespeeld en op gesabbeld dan gegeten) Rond 17.30 warm eten met ons of potje Rond 18.30/19.00 Fles 180+6 en dan naar bed
Als je meer bij voeding gaat geven, gaan ze op een gegeven moment zelf een fles laten vallen. ( of steeds minder van drinken). Dus ik zou niet zo een fles er af halen en extra bij voeden, maar je kind het zelf laten bepalen. Dus gewoon extra bijvoeden en dan zal ze vanzelf een fles minder gaan drinken op een gegeven moment. De 1 heeft gewoon wat langer die fles nodig dan de ander. Wij zaten met 7 maanden ook nog op 3,5-4 flessen.
Ik zou ook de groentepap naar tussen de middag verplaatsen en het fruit naar eind van de middag. Dan kunnen de darmpjes er goed aan wennen. Verder kan je wel al starten met groente geven en op een gegeven moment zal hij vanzelf minder uit de fles halen, zoals hier al gezegd. Op deze leeftijd is melkvoeding nog zijn voornaamste voeding, dus zomaar een fles schrappen is denk ik niet de bedoeling.
Ik zou ook gewoon wachten tot hij zelf een fles laat vallen. Komt inderdaad vanzelf wel naarmate ze meer bijvoeding gaan eten. Hier zaten/zitten ze met 6/7 maanden allebei nog op 4/5 flessen en dan wat ze verder binnen kregen.