Blijven liggen na KI

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Vlinderbloem, 30 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Meiden die in de mmm zitten: dit las ik net op Nu.nl.. Misschien hebben jullie er iets aan?

Blijven liggen na kunstmatige inseminatie

Uitgegeven:30 oktober 2009 05:56Laatst gewijzigd:30 oktober 2009 05:58
    AMSTERDAM - Wanneer vrouwen na een kunstmatige inseminatie met opgetrokken benen een kwartier op hun rug blijven liggen, hebben ze 50 procent meer kans om zwanger te worden.

Dat blijkt uit onderzoek onder vierhonderd vrouwen die met een injectiespuit sperma direct in de baarmoeder kregen ingespoten, de zogenoemde IUI-procedure.
    Het onderzoek werd uitgevoerd door gynaecologe-in-opleiding Inge Custers van het Centrum voor Voortplantingsgeneeskunde van het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam. De resultaten staan vrijdag op de website van het toonaangevende British Medical Journal (BMJ).

Succespercentage

Doel van het onderzoek was om na te gaan hoe het succespercentage van IUI (Intra-Uterine Inseminatie) kan worden verhoogd. In Nederland ondergaan jaarlijks 30.000 vrouwen een dergelijke procedure.
    Bijna vierhonderd vrouwen met een vruchtbaarheidsprobleem werd gevraagd mee te doen. De helft van hen moest na de kunstmatige inseminatie op de rug blijven liggen; de andere helft werd verzocht direct op te staan.

Liggers

Onderzoekster Custers concludeerde na afloop dat de kans op zwangerschap bij de liggers anderhalf keer zo groot was. Van deze groep werd 27 procent zwanger na de IUI-procedure. Van de groep vrouwen die meteen opstonden, raakte 18 procent in verwachting.
    Custers erkent dat de rustperiode van een kwartier een druk legt op de toch al drukbezette praktijkruimten.
    ''Maar het zal op de lange duur zeker voordelig zijn. Hoe groter het succes bij de eerste keer, hoe minder vaak paren immers hoeven terug te komen voor een vervolgpoging'', meent ze.
    © ANP

2. willemijnp

willemijnp Actief lid

8 dec 2008
    171
    0
    0
    verpleegkundige
    hey..
    wat een leuk artikel..die gaan we onthouden voor de volgende keer!

3. mounia

mounia Fanatiek lid

15 aug 2007
    4.194
    35
    48
    Vrouw
    Nederland
    Intressant, ik zou zelf ook willen blijven liggen,alles wat zou kunnen helpen doe ik :).
    Bedankt voor het plaatsen.

4. muurbloem

muurbloem Actief lid

18 dec 2007
    119
    0
    0
    Hallo, ik heb deze week mijn eertste iui gehad en de fert arts adviseerde mij zelfs om 10 minuten te blijven liggen, dus ik ben 10 minuten blijven liggen met een handdoekeje om mijn benen heen, zodat het toch iets prettiger is, ik denk dat dit wel bekend is hoor in ziekenhuisen , maar het alleen niet altijd gebeurt i.v.m tijdsdruk, het lijkt mij ook beter... ik heb het gevoel dat als ik gelijk opsta dat het dan niet ze'n weg kan vinden in de baarrmoeder..... tja.. we zullen het wel zien.
    groetjes

5. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Bij ons in het ziekenhuis deden ze het eerder ook niet. Ze doen dit pas sinds een maand, maar ook alleen als er tijd en ruimte is.

Vandaag had ik dus mazzel. Er was een kamer vrij en er was tijd om een kwartier na inseminatie te blijven liggen. Nu maar hopen dat het inderdaad effect heeft :D.

Mijn moeder mailde me dit artikel vandaag ook al.

6. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    dan denk ik... hoeveel ruimte heb je nodig voor een iui???? maak toch een of 2 aparte ruimtes waarin je even zelf kunt blijven liggen???? ik vind dat ziekenhuizen dat gewoon moeten faciliteren??

gr Jose

7. cybi

cybi Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.324
    0
    0
    Randstad
    Ik heb geen KI gehad ofzo, maar na de sex blijf ik ook altijd erg lang liggen. Wie weet werpt het zijn vruchten af! ;)

8. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Maar dat zal dan wel weer een financiele kwestie zijn. Bij ons in het ziekenhuis is inderdaad ruimtegebrek.

Ik vind het ook niet leuk dat je afhankelijk bent van tijd en ruimte. Mocht een volgende IUI nodig zijn, dan zal ik me dus af moeten vragen of ik wel weer zou kunnen blijven liggen na afloop... Even blijven liggen voelt namelijk toch beter!

9. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Maar als ze nou eens nadachten! 1,5x zo grote kans op zwangerschap, betekent een 1,5x zo grote kans dat je volgende maand je plekje aan een ander kan afstaan! Korte termijn denken noem ik dat.

10. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    ha aqui, das een goeie! :)

ik had vanmiddag IUI, maar het was te druk om te blijven liggen.... klein (super)kliniekje, met slechts 1 behandelkamer.

ze denken er wel over na, maar ja, hebben we nu niets aan he :(

maargoed, het onderuitgezakt naar huis toe rijden was beter dan lopen denk ik dan maar ;)

11. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Heb inderdaad ook altijd gelegen..

12. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Ik heb het artikel uitgeprint en neem het evt dan mee als ik voor iui moet.
    Geen idee of ik dan mag blijven liggen.

Optie op de achterbank van de auto gaan liggen;).
    Weet niet of het lekker ligt, maar ja je ligt wel.

Deel Deze Pagina