vanaf wanneer aten jullie kindjes met de pot mee?

Discussie in 'Voeding' gestart door Justy, 6 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    en dan bedoel ik niet aardappels, groente ennvlees want dat eet hij hier al mee (geprakt) maar de rest? Ik zou hem bijv. Best rijst met groente enzo willen geven en bijvoorbeeld spaghetti, alleen hij lijkt die losse stukjes in zn mond niet te kunen verwerken. We oefenen al met stukken aanbieden en alleen komkommer komt zo nu ennda watnvan binnen maar een hoop afgebeten stukjes worden weer uit getuft.

Ik vraag me af vanaf welke leeftijd jullie kindjes stukjes aten.

Overigens eet hij wel stukjes als ze grof geprakt in een "prakkie" zitten en ook stukken brood. Dus vraag me af waarom losse stukjes dan niet gaan. Of ben ik gewoon te snel enkunnen kindjes dit pas later?

2. adi

adi Niet meer actief

Hier aten ze met die leeftijd al rijst en pasta. Juist de rijst is haast geen 'stuk' te noemen. Die korreltjes kun je vergelijken met ander geprakt eten. Heb je het al weleens geprobeerd bij hem?

Spaghetti gaf ik ze in slierten en ze slurpten het naar binnen. Eerst kleinere stukken, en daarna lange. Ze zaten te gieren van het lachen :)

3. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Dat is het hem nou juist.... Hij eet wel rijst en pasta (en snel ook) zolang het met een sausje "samen hangt" geef hem rijstkorrels zonder saus en hij viezikt er mee....

4. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Komt vanzelf. Niet te snel te veel willen. Blijven aanbieden is de truc. Onze jongste is niet zo'n vlotte, maar zij had het pas door met 13 maanden ;)

Maar niks mis met rijst met een sausje toch? Waarom zou hij perse gewone rijstkorrels moeten eten?

5. adi

adi Niet meer actief

Maar dat is toch prima? Is er een reden dat je wilt dat ie rijst en pasta zonder saus eet? Op zich wel fijn dat ie deze smaken ook apart leert kennen natuurlijk, maar 'met de pot' eet haast niemand droge rijst of pasta. Dat hoeft naar mijn mening een kind ook niet aan te leren. Zit je straks met een peuter die zijn macaroni droog wil zitten eten (= gekookt deeg)

6. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0

Oh nee maar zo bedoelde ik het ook helemaal niet. Getver droge rijst... Moet er niet aan denken! Haha. Maar noemde dit als voorbeeld. T gaat meer om als ik hem bijvoorbeeld iets in zn handen geef: een stuk van wat dan ook, dan gaat hij er wel van eten. Alleen lijkt het alsof hij niet weet wat hij ket het losse stukje in zn mond moet en spuugt t weer uit.

Verder eet hij prima op deze manier dus maak me ook geen zorgen maar was nieuwschierig wanneer de jullie kindjes gewoon af hapte van iets (bijvoorbeeld eennbanaan) en dit ook op aten ipv uit spuugde ;)

7. adi

adi Niet meer actief

oohh zooo :D

Hier deden ze dat met ong. 8 maanden (gecorrigeerd 6 maanden), maar ook niet alle drie tegelijk. Mijn dochter was een late eter, ze slikte haar eerste hap door met 7 maanden en wilde langer geprakt eten (tot ong 9,5mnd).

Gewoon blijven aanbieden, hij leert het vanzelf. Wat ik met brood heb gedaan om ze aan het kauwen te krijgen, is broodstukjes in de wang stoppen. Dan moeten ze kauwbewegingen maken om het stuk over de kaken te krijgen. Dat heeft hier geholpen.
    Maar als je hem zelf laat afhappen en vasthouden, komt de volgende stap vanzelf.

8. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Zo heb ik het ook gedaan met brood. Dit ging erg snel goed. Daarom is t ook zo vreemd dat hij losse stukjes van iets anders uit spuugt.

Vandaag spaghetti zelf gemaakt wat grover (met groente, vlees en saus dus) en dit ging goed. Je merkte duidelijk dat hij langer moest kauwen maar het ging wel. Ik denk dat eennprakkie makkelijker doorslikt ofzo.

T zal vanzelf wel komen. Maar goed hij is pas 9 maanden dus hoop dat hij het met een jaar door heeft :-D

9. adi

adi Niet meer actief

Maar dat is alleen maar goed he! Voor een goede vertering moet een mens (ook een volwassene), zijn eten uitbebreid kauwen. Ik moest van de dietiste ooit elke hap 14-18x kauwen voordat ik het doorslikte. En dit ben ik blijven doen.
    Wij eten ook met zn allen best lang, elke maaltijd duurt hier ong. 45min en kinderen zijn dus echt 45min bezig met 1 bord eten.

10. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    14-18 kerr kauwen? Jeeeeetje zeg. Weet niet of ik dat zou kunnen. Wij zijn allemaal vrij snelle eters. Ik weet dat het beter is langzaamnte eten maar het lukt me gewoon niet! Maar goed das een ander punt, haha. Blij dat de kleine het wel doet. Ik had daardoor wel het idee dat er minder eten binnen kwam maar ja... Hij leek er toch genoeg aan te hebben.

11. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Couscous al eens geprobeerd? Eten we hier soms met diepvries erwten en gehaktballetjes in tomatensaus.
    Ovenschotel met aardappelschijfjes is hier ook een succes.

12. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Hoe eet je kindje die ovenschotel dan? ZElf met de handen of prak je het en voer jen het?

13. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ze eet het hier zelf met haar handjes maar prakken kan natuurlijk ook.

14. Linana

Linana Niet meer actief

Mijn zoontje eet al sinds een maand of 10 met de pot mee. Aardappels gaan er mondjesmaat in, maar geen hem rijst/pasta dan gaat die helemaal los :D
    Vlees hetzelfde en groente eet hij gewoon goed.

Wij eten vaker rijst/pasta dan aardappels, dus dat komt goed uit.
    Hij probeert het ook zelf te eten, maar meestal geef ik hem het grootste deel

15. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Rijst en spagetti eet mn zoon al wel mee, rijst vaak met een aangepast sausje, spagettisaus koken we altijd kind vriendelijk. Stukjes is een kwestie van wennen, mn zoontje krijgt wel stukjes in de hand vanaf het begin maar heeft duidelijk voorkeur voor prakjes.

Deel Deze Pagina