Ja ik heb een kindje die notabene bij 3 maand en 2 weken op advies van het ziekenhuis is gestart met bijvoeding, dit kwam bij ons doordat ons jochie de fles vies vindt en niet wilde drinken met de speen, pap ging redelijk maar hij zat op dat moment op 4-5 flessen en hij dronk er maar 2 waarvan 1 in pap van een lepeltje toen zijn we gestart met bijvoeding omdat hij echt veel te weinig binnen kreeg, dit is altijd goed gegaan wel heel voorzichtig met heel mild fruit gestart en bij 5 maanden zijn we groente erbij gaan doen inmiddels eet hij al vanaf 10 maanden volledig met de pot mee, en wonder boven wonder hij drinkt nog steeds 1 fles per dag, dit ging toen een stuk beter, maar dit had dus echt een duidelijk oorzaak
ja oke. fynn was hier ook 3 maand en 3 weken. maar wel opadvies van de kinderarts. niet van het cb het cb mag dit namelijk niet adviseren
Hier met precies drie maanden begonnen met bijvoeden (groenten). Dit op advies van onze kinderarts. Die eerste hapjes zijn echt maar een paar hapjes hoor, een kindje van drie maanden hapt twee keer van een lepeltje en dan is het weer klaar. Met vier maanden gingen er al wat meer hapjes in. Hier was het zo dat dochter bij één van ons op schoot zat/hing toen ze zo klein was. Overigens hoeven kindjes niet zonder steun te kunnen blijven zitten om in de kinderstoel te mogen/kunnen. Dan zouden héél veel kindjes veel te vroeg in de kinderstoel zitten hoor.. de meeste kindjes kunnen met zes maanden nog niet zonder steun zitten - en sowieso, het is niet goed voor hun rug om dat te stimuleren, beter is het om te wachten totdat het kindje zelf kan gáán zitten (het dan pas op de billen neerzetten dus). Maar een paar minuten kinderstoel kan best al met een maand of zes (niet met vier maanden nee).
@ mamamarije: nee wil me zeker niet in t wespenest begeven . De vraag was ook eigenlijk alleen wanneer een baby mag zitten, maar t heeft een iets andere wending gekregen...
@ Tuti: dat klopt idd , dat is vaak als er een 'hot topic' aangehaald wordt ergens bedoeld of onbedoeld! Ik hoop dat je antwoord hebt gekregen op je vraag, maar volgens mij wel!
Heb de rest niet gelezen, maar hier ook fv en ons CB gaf echt aan dat het niet nodig is om vóór 6 maanden te beginnen. En ze vertelden er ook bij dat je dan het eten niet hoeft te pureren voor de baby, maar of prakken met een vork, of alvast de stukjes in de hand geven. Dat verhaal van 4 maanden klopt echt niet standaard zoals zij het verteld hebben. FV-kindjes zijn er echt niet eerder klaar voor of zo, dat slaat nergens op. Het verhaal is alleen anders als je kindje aan het max 1 liter fv per dag komt en daarnaast echt omkomt van de honger.
En dan is het advies om maar met de bijvoeding te beginnen? De darmen zijn niet gevoelig genoeg al, laten we het nog erger maken? Mijn advies is om jezelf als moeder goed in te lezen, en dan zelf te kiezen wat en wanneer jij wilt beginnen bij je kindje. Zo te lezen heb jij niet echt een snugger CB. Je MOET echt niks van hun, het zijn maar aanbevelingen wat zij geven. Mijn tip: vraag altijd of ze hun advies willen onderbouwen. Dat verklaart vaak echt veel. Vraag waarom ze iets aan je adviseren, en of dat een algemeen advies is , of aangepast aan jouw situatie enz.
@ adi. Ze zei dat we daar dan rekening mee moeten houden met wat hij krijgt. Inderdaad ivm de gevoelige darmen. Dat klinkt dan opzich logisch. Ze bedoelde niet dat we daarom eerder zouden moeten beginnen. Nou ja, ik denk dat ik nog maar even wacht
Hier een ervaringsdeskundige in beide leeftijdscatogoriën. Met Kylian met 4 maanden met de bijvoeding begonnen, Kylian zat dan gewoon bij ons op tafel met zijn maxicosi rond de 5 maanden zat hij dat korte stukje in de kinderstoel, maar dan wel met zo'n oplaasding (ikea) erbij in zodat hij niet scheef kon zakken. Vind het altijd zo zwaar klinken dat bijvoeding want met 4 maanden gingen er echt maar 4 of 5 theelepeltjes in. Met Kinley begonnen met een krappe 6 maanden, wel al eerder geprobeert maar ze snapte het hele lepeltje niet , dus toen gewacht. Ze zat toen gewoon in de kinderstoel. Beiden zaten hier met 6 maanden zelfstandig op de grond (ik zette ze er op de billen neer en dan bleven ze zitten) Het resultaat is bij beiden hetzelfde, rond de 10 maanden aten ze met de pot mee (al wilde Kylian in het begin alleen gepureerd en Kinley wilde zo klein als ze was alleen maar stukjes), hebben allebei eczeem en zijn allebei ondeugend
Ten eerste: niets móet he! Als je nog niet wilt, hoef je echt niet met 4 maanden al met fruit te beginnen. Kinderstoel zal je kleintje nog te klein voor zijn, maar een wipper kan een goed alternatief zijn! Zitten mogen ze eigenlijk pas als ze zelf kunnen zitten. Veel plezier als je met fruit gaat kliederen!
ja ik! nou het mocht het hoefde niet maar ik mocht hem wel al kennis laten maken met een fruit hapje. en hier kon meneer met 5 maand zitten denk ik met 6 a 7 maand ging die zelf zitten en met 8 maanden kroop hij. ging ineens heel snel. hahaha geniet er nog van zo lang het nog echt een baby is het gaat al zo snel.
je moet zelf doen waar jij je goed bij voelt ik mocht ook beginnen met 4 maanden die potjes zijn er toch ook niet voor niets als het niet goed is ik moest hem op schoot nemen in het begin en dat ging goed iedere cb zegt wat anders volgens mij dus doe gewoon waar jullie je goed bij voelen
Hier had Jesse al voor drie maanden besloten om maar vier flessen te drinken i.p.v. vijf flessen. In overleg met de arts op het cb heb ik toen besloten om hem bij fles vier rijstenbloem te geven. De arts gaf toen aan dat ze dit oke vond en vertelde gelijk: "als zijn darmen hier goed op reageren, waarom begin je dan ook niet rustig aan met een groente- of fruithapje." hier zijn we dus met zo'n 3,5 maand gestart met wat hapjes. Dit gaat ook goed, tenminste...hij lust het wel. Hij heeft alleen niet door dat hij zelf zijn mond open moet doen om een lepel te kunnen krijgen. Als hij het open doet, dan hapt hij trouwens wel goed hoor. Hier hebben we trouwens geen wipstoel. Ik gebruik vaak de maxi-cosi als ik hem een fruit- of groentehapje geef. Ook zet ik hem soms al in de kinderstoel. Deze kan ik namelijk ook achterover laten liggen.
je kunt wel half plat eetstoel of wipstoel gebruiken. het is aan jou om te gaan beginnen met hapjes vanaf 4 maanden oud. kijk goed naar je kindje, is hij er aan toe of niet. verder is het veel beter om het kindje niet zittend neer te zetten totdat hij zelf kan zitten. gewoon op buik neerleggen.dat is erg goed voor de verdere ontwikkeling. ff om te voeden halfliggend dus kan wel op deze leeftijd.
Ik ben met het geven van bijvoeding afgegaan op mijn eigen gevoel en ervaringen van vriendinnetjes. Ben met 4 mnd. begonnen met paar hapjes groente. Toen dat goed ging, begonnen met paar hapjes fruit. Inmiddels eet ze nu (met 6 maanden) een klein potje fruit en een groot potje groente. Ze eet nog net niet de bodem eruit Ik geef de voeding in een wipstoel / bumbostoel. Liza kan ook nog niet zelfstandig zitten, dus de kinderstoel kan nog niet.
Hier met 3,5 maand begonnen met fruithapje en met 4,5 groenten vanaf zo'n 5mnd echt een maaltijd zoals aardappel/groente/vlees.Was echt maar paar happen per dag in het begin hoor nu werkt meneer zo een banaan,appel ofzo in no time naar binnen.Ik pureer alles van fruit of groente of vlees enzo.Hij krijgt wel korstjes brood en een soepstengel of rijstwafel zo,wel pas vanaf 6mnd. Ik geef het eten meestal in de wipstoel af en toe paar minuten in de kinderstoel maar hij kan nog maar heel even zelf zitten. Maar ik zou vooral naar je eigen gevoel luisteren,die van ons zat met 3,5 het eten uit onze handen te kijken,toen ie op een gegeven moment begon te happen toen ik zat te eten ben ik gewoon klein beetje fruit gaan geven.
Ik ben ook met 4 maanden begonnen, maar niet op het advies van het cb maar door mn eigen gezonde verstand. Meisje zat aan de liter fv en had gewoon nog honger. Ik heb haar altijd in de wipper gezet, maar de bloom stoel die jij hebt is er super voor, das gewoon een wipper op hoogte. Lekker naar achter kantelen. Ik heb het overigens niet gepureerd maar zacht gekookt en dan geprakt. Veel plezier en vergeet niet foto's te maken
Hier zegt het CB dat ze tot 6 maanden genoeg hebben aan flesvoeding. Ik wil er ook niet te snel mee beginnen. Komt vanzelf.
Onze CB zei dat het mocht, maar het hoefde nog niet. Ik gaf fles en bv.. Eef zat in de Bloom, ideaal! we hadden hem tweedehands van marktplaats.. En dat zag er dan zo uit (ff baby showen)