Hoi, ik heb toch even een vraagje. In het begin van mijn zwangerschap ben ik door de misselijkheid en gebrek aan eetlust wat afgevallen. Gebrek aan eetlust heb ik nog steeds, het meeste eten staat me tegen, drinken niet. Ik probeer wel goed te eten. Gisteren heb ik bijvoorbeeld 1 bruine boterham met hazelnootpasta, twee kaastosti's en een pizza op. Als snack heb ik nog wat zuurtjes op. Ik zat ondertussen ook weer op mijn gewicht van voor de bevalling, maar nu zag ik vanmorgen dat ik weet twee kilo ben afgevallen sinds vorige week. Ook voel ik me vaak flauw/draaierig, en heb ik regelmatig een bloedneus. Moet ik me hier zorgen om maken? Proberen meer te eten? Of is dit gewoon iets wat kan gebeuren?
Ik ben, net als nog een aantal meiden hier, ook heel erg veel afgevallen. En nog steeds zit ik onder mijn start gewicht. Jij eet echt niet veel meer of minder als mij en de artsen maken zich er nog niet echt druk om hoor! Waar je vooral op moet letten is dat als je eet dat je alle voedingsgroepen binnen krijgt. Als je je echt heel veel zorgen maakt kan je aan je HA een doorverwijzing vragen voor een dietiste. Zij kunnen je vertellen of je de juiste voeding binnen krijgt. En wat ze mij adviseerde was om een multivit te gaan slikken om zo op die manier toch je juiste vitaminen binnen te krijgen. Als je geen honger heb of niet kan eten kan je er ook niet aan doen. Ik eet op een goede dag 5witte broodjes en een bordje avond eten. Tussen door ook nog wat snoepjes of een chocolatje maar zelfs dan heb ik al het gevoel of ik uit elkaar klap
Qua afvallen denk ik dat je je nog niet zo veel zorgen hoeft te maken. Je eet redelijk wat dingen en je drinkt ook genoeg, kan zijn dat je kindje een soort groeispurt heeft waardoor er nu extra van jouw wordt genomen. Je kunt proberen om vooral die dingen te eten waar je trek in hebt en daar dan flink op te varieren en uit te proberen. Een dietist kan daar zeker bij helpen! Die kan ook laten zien dat je al heel wat voedingsstoffen binnen krijgt met wat je al wel eet. Als drinken geen probleem is, kun je ook proberen om aanvullend drinkvoeding (nutridrink bij de apotheek, kan ook op recept via de dietist) of iets van een flesje modifast (zit geen kunstmatige zoetstof oid in) of drinkontbijt te nemen. Dat geeft toch net een extra boost. Verder kun je dan natuurlijk shakes en soepen maken met fruit en groente erin. Ik denk verder wel dat je met de andere dingen (slap/draaierig voelen en de bloedneuzen) even naar de ha moet gaan. Kan zijn dat je bloeddruk te laat is, of er is iets anders. En misschien is het niets natuurlijk, maar dan is het maar gecheckt. Succes