stoppen met werken?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door muisje14, 28 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. muisje14

muisje14 Niet meer actief

Vanaf morgen ben ik met zwangerschapsverlof en ben dus 4 mnd thuis.

Vanaf januari gaat de oudste naar school toe. Als ik weer moet gaan werken (april) dan zouden we voor 2 kinderen 3 dagen kinderdagverblijf moeten betalen en voor 1 kind vso/bso/tso en taxivervoer omdat de vso nog niet op de basisschool is ondergebracht. Al met al een kostenpost van bijna 600 euro in de maand die we zelf moeten betalen na ontvangst van de toeslag van de belastingdienst.

Heb net een berekening gemaakt, per maand houden weveen 250 euro meer over als ik zou werken maar zonder dat geld redden we t ook wel als we dat minder zouden hebben. En het feit dat ik veel minder stress heb op werkdagen om 3 kids op vso en dagopvang onder te brengen en later weer op te halen. En het kdv heeft tarieven weer verhoogd naar 6,55 euro per uur.

Wie is er ook gestopt met werken voor de kosten van de kinderopvang?

2. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

23 dec 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben er nu nog niet voor gestopt, mede omdat ik nog een opleiding volg. Maar als met het nieuwe kabinet de toeslag weer omlaag gaat, zou ik zeker overwegen om een dag minder te gaan werken. Lekker tijd voor je kind, minder opvangkosten en meer toeslag.

3. IS88

IS88 Fanatiek lid

8 jul 2012
    1.133
    1
    38
    NULL
    NULL
    Maar ook minder pensioen later, lastiger om later weer een baan te vinden, minder kans op salarisverhoging of stapje omhoog (promotie) dus als je dat meetelt hou je op langere termijn meer geld over dan die €250 per maand nu.

Dit is geen aanval hoor, weet hoe gevoelig de discussie thuisblijfmoeder /werkende moeder is hier. Het is hoe ik er naar kijk zonder waardeoordeel wat je zou moeten doen.

4. berbel

berbel Fanatiek lid

25 nov 2005
    2.800
    96
    48
    Misschien kan je nog overwegen een dag minder te gaan werken (als dat mogelijk is natuurlijk).

5. MommieD

MommieD Fanatiek lid

6 nov 2011
    1.496
    0
    0
    NULL
    020
    Ik ben net gestopt, de kosten voor 4 dgn creche zijn zo hoog dat t amper wat oplevert om wel te werken. Tel daarbij op dat ik een hele inflexibele en pittige baan had en ik de kleine man eigenlijk geen 4 dgn naar de creche wilde sturen (mocht geen 3 dgn werken van mn werkgever). Mn man werkt wel 5 dagen maar verdient ook zoveel meer dat t financieel niet interessant is dat hij minder gaat werken.
    Ik moet zeggen dat ik t echt een fijne keuze vind, iedereen vindt t heel dapper maar ik ben vooral blij dat ik lekker voor mn kindje kan zorgen en alles meekrijg wat ie allemaal doet en meemaakt op een dag.
    Tzt wil ik wel ergens voor 2-3 dgn aan de slag maar nu nog even niet :).

6. MommieD

MommieD Fanatiek lid

6 nov 2011
    1.496
    0
    0
    NULL
    020
    Nog een kleine toevoeging: het zou ons ongeveer 1400 euro per maand kosten die creche want we krijgen geen toeslag en hebben geen omas of opas die kunnen oppassen.... Bij ons maakte het financiele plaatje de keuze makkelijker.

7. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ik sluit me hierbij aan. Al denk ik wel dat het erg afhangt van je baan. Ik heb vriendinnen die een baan hebben waar ze carrièregewijs niets aan hebben en ze kunnen ook niets anders vinden (nu al helemaal niet): dan maakt het wat dat betreft weinig uit of je stopt. Behalve dan misschien voor pensioen.
    Aan de andere kant heb ik een baan waarbij ik, als ik zou stoppen (maar dat zou ik niet doen, want ik ben de kostwinner ;)), mijn carrière volledig op het spel zet. In mijn werk veroudert kennis zeer snel, en dus zou ik dan niet meer terug kunnen, en ik vind dit werk wel leuk, dus dat is geen optie.

8. sjak

sjak Niet meer actief

Is het alleen voor de kosten dat je wilt stoppen? Of vind je je werk ook niet zo leuk? Wil je lekker zorgen en tutten met je kinderen en bewust huismoeder zijn?
    Ik ben bewust een jaar thuis om voor mijn dochter te zorgen en ik doe er dan nog een studie naast, maar oh wat ben ik af en toe sjaggooo en 'jaloers' op mijn man als hij loopt te klagen over zijn werk.... Ik ben blij als ik per augustus weer aan het werk ga! Je wereld wordt wel klein hoor als (bewust) thuisblijfmam.
    Dus denk goed na over de keuze die je maakt! Misschien een tijdje twee dagen werken?

Aan de andere kant kan ik ook enorm genieten van alles wat ik zo bewust meemaak van mijn dochter, en dat ze alles in haar eigen tempo kan doen, zonder vroeger haar bed uit te moeten om naar het kdv te gaan etc...

9. MamaLinnie

MamaLinnie Bekend lid

19 dec 2009
    885
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is niet de €250 wat je misloopt maar ook je combinatiekorting (IACK) daarnaast inderdaad je pensioen wat minder is en je contacten/ontwikkeling op je werk.

Daarnaast begrijp ik je wel en ik herken het ook. Toch ben ik blij dat ik 3 dagen werk al vind ik het niet altijd makkelijk. Als parttimer werk je soms nog harder omdat je je (vaak) fulltime baan in 3 dagen moet proppen, je kind moet ophalen, eten koken en huishouden. Maar ik heb leuke collega's en zoals Sjak zegt je wereldje kan erg klein worden als thuisblijfmoeder.
    Je kan ouderschapsverlof opnemen en minder werken, dat zou ik eerst overwegen. Of je neemt een half jaar op, dan kan je gelijk kijken of het bevalt! Ik heb zelf ouderschapsverlof opgenomen voor een langere periode, 8 uur per week. Was wel lekker hoor!

10. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Hier wel een thuis blijf mama. En wat een genot! Helaas is het financieel voor mij wel prettiger om er bij te werken, maar daarom hebben we besloten dat ik gastouder word. Natuurlijk, soms komen de muren op me af. Maar wat een genot om zelf voor mijn meisje te kunnen zorgen. Geen kdv stress, geen werk stress. Ik werkte zelf in de kinderopvang en ook altijd met veel plezier. Maar ik vond het ook wel een heel gek idee om voor andere kindjes te gaan zorgen en daarbij mijn eigen kindje weg te brengen.

Ik zou ook bijzonder weinig over houden aan werken, maar dat vind ik niet het belangrijkste. Wanneer je echt geniet van werken en ruimte voor jezelf nodig hebt dan vraag ik me wel af wat fijner is. Want ook al hou je dan maar weinig geld over aan werken, weegt dit op tegen thuis zijn en niet meer dat werk doen? Hier dus wel en een betere keuze hadden we niet kunnen maken. En met straks 2 gastkindjes erbij hoef ik geen kinderopvang te betalen en houden we er wel wat extra geld aan over.

11. Koesje

Koesje Niet meer actief

Omdat de kosten voor ons ook zijn gaan stijgen en we in verhouding hetzelfde over houden ga ik vanaf 1-1-13 2 dagen per week werken (ouderschapsverlof).
    Mocht er in de toekomst een tweede komen hoop ik ook nog steeds 2 dagen te werken al wil mijn baas dat ik 3 dagen werk.. Maar dat zie we tzt wel!

Deel Deze Pagina