Wanneer mag je kiwi (gold) geven

Discussie in 'Voeding' gestart door kimtijn, 16 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimtijn

kimtijn Actief lid

16 dec 2006
    310
    0
    0
    Brabant
    Ik ben wat recepten bijelkaar aan het sprokkelen maar mij valt op dat bij de fruithapjes nergens kiwi (gold) in voorkomt.
    Terwijl mij de combinatie banaan/kiwi gold wel lekker lijkt.
    Weet iemand of je kiwi om een bepaalde reden nog niet mag geven?
    Zo ja, vanaf wanneer mag je dit dan wel geven?

En misschien heeft iemand nog aparte / bijzondere recepten (vanaf 4 of 6 maanden)?

Groetjes Kim

2. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    het zit wel in potjes kiwi maar niet zoveel omdat er makkelijk een allergie op gebouwd kan worden en ik geloof ook de hoge dosis vit c.

Het is voor een volwassenen ook niet goed om meer als 2 geloof ik te eten

3. mik2sept

mik2sept Fanatiek lid

19 jun 2006
    1.271
    0
    0
    Kiwi is inderdaad allergeen, ik weet niet of er een leeftijd voor staat, ik heb het vorige week en vandaag 1 keertje een normale kiwi door de banaan gedaan en hij vond het heerlijk...
    Ook geen reactie op gehad, maar ja dat scheelt natuurlijk per kind

4. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Idd vanwege die pitjes die er in zitten. Net als bij aarbeien overigens. Stond bij ons ook op t allergieën lijstje dus heb t pas na 10 maanden gegeven.

5. Suus81

Suus81 Actief lid

22 jun 2006
    265
    0
    0
    Emma heeft vorige week kiwi/banaan gehad.
    Heb alleen het geelige van de kiwi gebruikt en het gedeelte van de pitjes weggedaan.
    Ze vond het erg lekker en heeft er ook geen reactie op gegeven.

6. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

kiwi gold heeft een zachtere smaak als gewone kiwi. ik geef die sinds Dano 7 maanden is. wel gebruik ik lleen het gedeelte waar geen pitjes inzitten dus de buitenkant zeg maar. die pitjes zijn ontzettend bitter dus daar wacht ik nog even mee.
    ik geloof dat kiwi vanaf 6 maanden mag, en volgens mij kun je dan nog beter de gold nemen dan de gewone vanwege de zachte smaak.

7. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Kiwi wordt pas aamgeraden vanaf 1 jaar, net als aardbeien, i.v.m. allergieën enz. Voor leuke recepten kan ik Opperdepop van Albert Heijn aanraden, een heel leuk kookboek voor kleintjes. Dit boek gaat er echter wel vanuit dat je pas met 6 maanden gaat bijvoeden, dus hoe het verder zit met wat je wel/niet mag geven van die recepten weet ik niet.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kiwi is erg allergeen, gold en groen allebei. Daarom wordt het pas vanaf 1 jaar aangeraden.

Dat het in potjes zit zegt weinig. In potjes wordt het zo lang sufgekookt dat alle allergenen kapot zijn.

Het beste recept voor 4-6 maanden is: melk geven en niets ernaast.

9. fioontje

fioontje Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    lars kreeg ook vanaf 6 of 7 maanden kiwi, ik deed een halve kiwi zonder de pitjes met een hele banaan en een hele peer (wij eten zelf ook mee)
    soms ging er ook een halve ananas en een mango bij.

10. alkievalkie

alkievalkie Fanatiek lid

23 jul 2006
    1.705
    0
    36
    groepsleidster
    in zuid-holland
    Fenja eet hier iedere dag een gele kiwi. Is ze gek op. Eet ze al vanaf dat ze een maand of 7 is.

11. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Kiwi wordt aangeraden vanaf 1 jaar net als aardbeien.

12. mamavanshawn

mamavanshawn Actief lid

2 jan 2008
    239
    0
    0
    Als je een kind hebt met zware reflux praat je wel anders hoor!
    Hier al vanaf 4 maanden kiwi, nooit problemen gehad. Ook aarbei krijgt hij vanaf 4 maanden.
    En god o god, ik ben al op 3 maanden gestart met fruit en groenten, tis een schande he?

13. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Ik gaf ze Eliza meteen zodra ze een fruithapje mocht..
    Zolang kinderen geen allergie hebben kun je ze het best geven..

14. kimtijn

kimtijn Actief lid

16 dec 2006
    310
    0
    0
    Brabant
    Omdat ze dachten aan een koemelkallergie bij mijn dochter werd mij dat ook vertelt door CB.
    Maar mijn dochter werd steeds lastiger sliep onrustig en ik merkte gewoon aan haar doen en laten dat ze aan meer/nieuwe voeding toe was.
    Ik heb dit overlegt met kinderarts die de koemelkallergie heeft geconstateerd en deze adviseerde mij te beginnen met rijstebloempap en dan uitbreiden naar fruithapje en groentehapje. Met hele kleine porties en steeds iets meer.
    Sinds ik hiermee begonnen ben, doet ze het perfect, ze slaapt de hele nacht door en ik moet haar zelfs vaak wakker maken.
    Maar het belangrijkste vind ik dat ze weer vrolijk is

15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Met kiwi wacht ik nog even bij haar. Mijn gehemelte doet pijn als ik teveel banaan, walnoten of kiwi's eet, dus wie weet zit het in de familie.

16. Elmo

Elmo Niet meer actief

Verplaatst naar voeding.

17. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Ik geef Ruben vanaf 9 maanden regelmatig de gele kiwi.

Ik denk dat je het beste kunt kijken naar je eigen kindje, en hoe hij/zij reageerd op nieuwe dingen. Ruben is vanaf het eerste voorzichtige hapje peer al vrij makkelijk, weinig krampjes, lust vrijwel alles...etc.

Als je een kindje hebt dat snel gevoelig reageerd kun je misschien beter wachten tot 1 jaar.

18. jantina

jantina Fanatiek lid

13 aug 2006
    1.551
    0
    0
    Britt krijgt ook kiwi vanaf 7maanden..
    Ze vind het erg lekker en gewoon met pitjes en al..

19. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Het wordt juist aangeraden vanaf een jaar om een allergie te voorkomen. Je kunt wel eerder beginnen als ze nog niet allergisch zijn, maar dan heb je wel een kans dat je het triggert. En gezien de fruitallergieën van mijn man (inderdaad ook voor kiwi) nemen we maar geen risico en hebben tot nu gewacht.

20. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ik heb geen verstand van reflux, dus mag ik vragen waarom fruit en groenten daartegen helpen?

Deel Deze Pagina