Wanneer mag jouw kind een eigen pinpas?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Caithy, 25 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Mijn dochter is 10.5 en is erg zuinig, kan goed met geld omgaan.
    Nu vroegen mijn man en ik ons af wanneer je de keuze maakt om je kind een eigen pinpas te geven. Wij dachten als ze 12 wordt, omdat ze dan een half jaar kan oefenen voordat ze naar het voorgezet toegaat.
    Aan de andere kant is dat niet te laat?

Dus wie heeft al oudere kinderen en bekend met eigen pinpas?

2. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.721
    113
    Oudste twee zijn 11 en 13 en hebben sinds een jaar een eigen pinpas. Ik heb persoonlijk niet naar leeftijd gekeken, maar naar wat ik dacht dat ze aankonden en wat praktisch was. Ik heb bv zelden cash in huis. Dat is dan weer een heel gedoe met zakgeld en kleedgeld (voor de oudste). Dus zo kunnen ze zelf betalen als ze iets willen kopen en leren ze hun rekening in de gaten te houden.

Oudste dochter laat ik ook af en toe cash pinnen om te leren dat niet in 1x uit te geven. Middelste dochter gaat volgend jaar naar het vo en komt op een dan school dan haar zus. Zij krijgt straks een chipkaart van school, voor bieb, kantine, openen kluisje. Dus het is fijn dat ze al met een pasje 'oefent'. Oudste zus moet gewoon cash betalen op school in de kantine.

3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.478
    113
    Hier is de oudste 10 en heeft nu sinds een jaar een pinpas, die ligt hier in de kast en daar vraagt hij om als hij hem nodig heeft (en dat is op 1 hand te tellen).
    Vaak neemt hij hem mee als hij een boodschapje voor mij gaat halen, hij weet wel hoe het werkt al vraagt hij nog regelmatig waarom hij geen zakgeld krijgt, dan moeten we hem er weer even aan herinneren dat wij dat op zijn rekening storten . Hij is er niet meer om gaan uitgeven en nog steeds zo zuinig als hij was met zijn spaarpotgeld.

4. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    De oudste is 13 jaar maar die heeft geen pinpas.
    Vlgns mij ooit weleens ontvangen maar nooit iets mee gedaan.
    Hij krijgt iedere week zijn weekgeld en daar kan die prima mee rondkomen en naar mijn mening leren ze dan beter met geld om te gaan dan wanneer ze het uit de muur trekken.
    16 jaar lijkt me vroeg genoeg.

5. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Gelukkig hoef ik haar niet meer te leren om met geld om te gaan. 16 jr vind ik veel te laat voor een pinpas, dan krijgen ze allang kleedgeld.

Ik weet zeker dat ze er goed mee om zal gaan, aangezien ze erg zelfstandig is en verantwoordelijk. Maar ik wil ook niet dat ze op de zaken vooruit loopt, vandaar dat ik even peil van hoe of wat.

6. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Het is iets waar wij ook geregeld over nadenken. Onze oudste is nu 8 en heeft echt nog geen enkel benul van waarde van geld. Hij denkt bijv. nog steeds dat ik naar believen geld uit de muur kan halen en is dan ook weleens gepikeerd als ik iets niet koop "omdat het te duur is" of, "omdat ik geen geld heb".

We hebben een maandje geleden samen met hem een kinderrekening bij ING geopend en daar kreeg hij een Pinniemaat bij. Een spaarpot die als een soort pinautomaat fungeert. Bij deze rekening zit ook een pinpas, maar die heb ik nog weggelegd voor betere tijden...
    Hij lijkt nu beter te snappen dat een bankrekening ongeveer hetzelfde werkt als een spaarpot, dus het begin is er.

7. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Dit idee heeft mijn zoon van 7,5 ook hahahahaha
    Als die 10,5 is, krijgt hij nog geen pinpas.... echt een gat in zijn hand! (hopelijk is de pokemon rage dan weer over...)

Mupke10 vindt dit leuk.
  8. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.700
    2.382
    113
    Onze oudste is 10 en toen ze 9 werd, hebben we een kinderrekening voor haar geopend bij de ING (met de pinniemaat dus) en sindsdien krijgt ze een deel van haar zakgeld op de rekening, maar ook nog steeds een deel contant. Daar hoort ook een pinpas bij. Deze zit in mijn portemonnee. Soms koopt ze wat van haar contante geld en soms gebruikt ze de pinpas om te betalen. Dat laatste meestal als ze onverwacht wat wil kopen. Ik vind het goed dat ze al leert om hiermee om te gaan. En zij vindt het machtig interessant om zelf te kunnen pinnen ;)

Mamanama vindt dit leuk.
  9. mariellevanr

mariellevanr Niet meer actief

Onze oudste is 8. Ook geen benul van geld! Wel sinds kort een pinpas waarop we 1,50 zakgeld per week storten. Juist nu het nog niet zoveel is kan hij mooi oefenen en leert hij dat op=op. Kwartje viel snel en heeft nu na wat weken sparen plus centje voor zijn rapport een bal gekocht van Ajax. Trots dat hij was! Weer wat geleerd

Evelien80 en Caithy vinden dit leuk.
  10. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Hier dus precies zo, allen geopend toen ze 8,5 was en ze is nu bijna 10. Ze krijgt elka maand €5 op haar rekening en €1 contant. Dat losse geld mag ze "naar behoeve" uitgeven, met het geld op haar rekening moet se sparen voor iets groters.

11. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ze hebben hier wel een eigen spaarrekening maar nog geen eigen rekening. Misschien beginnen we eerst wel met een eigen rekening openen waarop we een deel op zetten en een deel contant.

12. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Hier allebei een eigen pinpas, die in mijn portemonnee zit. Is een rekening waar ze hun zakgeld op gestort krijgen. Ze betalen er zelf mee bij een winkel. De meiden zijn 7 en 9 en hebben zeker al een jaar een pinpas.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.816
    113
    Mijn oudste krijgt er nu eentje. Hij is 9, in september 10. Ik ga zijn zakgeld op die rekening storten en daar mag hij mee doen wat hij wil.

14. yaro

yaro Niet meer actief

Mijn oudste is bijna 8 en heeft een eigen pinpas. Ze is heel bewust van geld en weet dat geld verdiend moet worden (voor ons als volwassenen) en dat zij kan sparen van haar zakgeld, kleine giften voor rapport e.d.
    Ze weet ook hoeveel ze heeft en wat ze ermee kan kopen. En dat als ze veel koopt ze weinig overhoudt.

Ze heeft dus een bankpas waar enkel haar zakgeld op staat. Ze heeft 1 keer een fidget spinner gekocht van haar zakgeld.

Overigens zit haar pas gewoon in mijn portomonee. Ze is nog wel te jong om er 1 zelf op zak te hebben natuurlijk.

15. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Onze kinderen krijgen in de brugklas hun zakgeld nog gewoon iedere week contant. Aan het eind van de brugklas gaan we samen naar de bank en krijgen ze een eigen rekening. Vanaf dan storten wij iedere week hun zakgeld daarop. Dat is ook het moment dat ze een pinpas krijgen. Hun zakgeld kunnen ze naar eigen inzicht uitgeven. Op=op. Rood staan kunnen ze niet en van ons lenen ook niet.
    Als ze een baantje krijgen kan hun geld daar ook op gestort worden.
    Als ze 15 jaar zijn krijgen ze de spaarrekening die wij vanaf hun geboorte beheren in eigen beheer. Dan kunnen ze er extra verdiend geld op storten. Die rekening is bedoeld om mee te sparen voor bijv hun rijlessen.
    Onze oudste is 17 jaar en heeft vanaf haar 16de ook kleedgeld. Haar jongere zus wordt deze zomer 16 en zal dan ook kleedgeld krijgen.

Lang verhaal op jouw vraag:oops:
    Maar goed hier krijgen ze dus aan het eind van de brugklas een pinpas.

Caithy vindt dit leuk.
  16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hier heeft zoon ook de kinderrekening van de ING en heeft hij sinds zijn 8e een pinpas. Hij gebruikt hem wel, maar alleen als wij het weten. Hij krijgt hem niet zo maar mee om whatever mee te doen. Hij mag overigens wel zelf weten wat hij met zijn zakgeld doet (al proberen we hem soms wel op andere gedachten te brengen haha), maar op is op :)

Caithy vindt dit leuk.
  17. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    hahahaha onze zoon heet ook Thijmen! En opmaken is geen probleem...

18. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Vanaf een jaar of 14. Ik vind dat met 12 nog niet zo nodig, zakgeld zal waarschijnlijk contant gaan. Maar misschien dat ik er tegen die tijd heel anders over denk.

Zelf kreeg ik hem zodra ik een baantje kreeg, toen was ik 15.

19. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Toen de kinderen kleiner waren, dacht ik er ook zo over, maar nu ze daadwerkelijk zo groot zijn, ga ik twijfelen. Vroeger was pinnen ook nog niet zo in en hadden we nog cheques!
    Ik denk dat we met haar verjaardag een rekening openen en dan gelijk de pinpas geven.
    Bedankt voor alle reacties!

Deel Deze Pagina