Welke ondersteuning taal bij autisme?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door yaro, 30 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yaro

    yaro Niet meer actief

    Mijn zoontje is 6 en heeft autisme.
    Hij heeft een IQ test gehad met 3,5 jaar en pas geleden weer.

    Beide laten zien wat wij in het dagelijkse leven ook zien. Een disharmonische intelligentie.

    Hij scoort hoog op puzzel achtige opdrachten en feitelijke dingen.

    Maar open vragen, uitleg, maar ook verbindingen leggen van taal gaat mis.

    Met 3,5 had hij een verbale score van 94.
    Nu zelfs een verbale score van 70!!!!

    Wij krijgen binnenkort nog een gesprek met school maar willen zelf ook actie ondernemen.

    Hij heeft met name problemen met het verbinden van taal, sociale taal en praten.

    Feitelijke taal gaat heel goed, hij zit nog in groep 2 maar leest en schrijft al sinds groep 1. Al heeft hij er verder weinig interesse voor. Hij wordt ook graag voorgelezen uit informatieboekjes en zelfs de atlas.

    Verhaaltjes als Jip en Janneke (bij wijze van) heeft hij helemaal niks mee.

    Is er een soort begeleiding, training, therapie oid die heel gericht hierop traint? Wat wij met regelmaat kunnen gaan oppakken? Liefst wel gegeven door een professional. Dan kunnen wij dat zoeken hier in de buurt en met school in overleg gaan.

    De psycholoog voorziet vooral veel problemen op school als straks begrijpend lezen in beeld komt. Wanneer zelfs simpele sommetjes in een verhaaltje worden gestopt en dat hij dan gewoon niet meer ziet waar het over gaat.

    Daarnaast is hij enorm onzeker. Slaat compleet dicht als hij het overzicht kwijt is en dat is vanaf groep 1 al gemerkt op school. Hij praat dan niet dus met het gevolg dat hij stopt en wacht en wacht en wacht totdat iemand hem weer verder helpt.
    En het leuke is... hij zit in een klas van 32!!!! Kinderen.

    In groep 1 werd hij letterlijk over het hoofd gezien. Die juffen gaven mij ook de schuld als ik vertelde dat hij boos en verdrietig werd van school. Want daar was hij een keurig braaf kindje. Ja stil en onzeker was hij zeker. Zelfs de observatie van de thuisbegeider die op school kwam kijken klopte van geen kanten volgens hun.

    Nou ja, nu overigens wel een hele fijne juf. Die echt haar best doet contact met zoontje op te bouwen. Helemaal super. Maar bij de volgende juf moeten ze weer opnieuw beginnen want hij bouwt een band met haar op maar niet zijn vermogen om sociaal te communiceren. En dan zit ze ook nog met 31 andere kinderen.

    Maar de Cito's scoort hij heel goed. Ik vermoed dus niet dat ze mee zouden gaan in een wens voor speciaal onderwijs. En de andere scholen hier zijn ook 25+ kinderen en hebben veel minder graag kinderen die buiten het gemiddelde vallen op school.

    Wij zoeken dus echt met hoge noodzaak hulp. Wie heeft er DE tip? Ik wil graag zoveel mogelijk opties ook aandragen in het aankomende gesprek met school.
     
  2. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Wie heeft je zoon de diagnose ASS gegeven? Heb je al contact met een organisatie als Karakter?

    Er is hier zeker therapie voor mogelijk, alleen zou ik daarvoor bijvoorbeeld kijken naar een organisatie gespecialiseerd in het begeleiden van kinderen met autisme. Karakter is er daar één van.

    Mijn zoons hebben ook autisme, mijn jongste zoon loopt bij Kentalis, omdat zijn taalprobleem voorop staat.

    Je kunt in overleg met de huisarts kijken wat het beste bij je zoon past, een organisatie die volop inzet op taal, maar waar het behandelen van autisme secundair is, of een organisatie die ondersteuning biedt bij de problemen die je zoon door zijn autisme heeft.

    Edit: en met zo'n organisatie achter je is het ook makkelijker om je zoon op de juiste school te krijgen.
     
  3. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Wat is zijn performale iq dan?
    Mijn oudste heeft ass, verbaal 130, performaal 98. Behoorlijke kloof dus en dat is niet vreemd bij ass. Een verbale score van 70 is erg laag.
    Mijn jongste heeft oa adhd en zit qua iq rond de 120. Hij gaat gewoon naar speciaal basis onderwijs, daar hoeft een kind echt niet zwak begaafd voor te zijn.
    Mijn oudste zit op regulier onderwijs met extra ondersteuning.


    Wij worden al 3 jaar begeleid door de ggz, die alle benodigde trainingen geeft, ouderbegeleiding en bijv ook speciaal onderwijs mee heeft geregeld. Ik zou dus op zoek gaan naar een instantie zoals ggz die je hiermee kan helpen. Je hebt namelijk nog een heleboel voor de boeg.

    De tip bestaat ook niet, een kind met ass is een doorlopend proces waarbij je regelmatig tegen nieuwe dingen aan zult lopen.
     
  4. yaro

    yaro Niet meer actief

    Hij is gediagnostiseerd en onder behandeling van Karakter.

    Ze begrijpen daar wel mijn twijfels over de school, helemaal omdat de klas zoooo groot is.

    Maar ook zij zegt dat hij het wel naar zn zin heeft (gaat met tegenzin naar school maar eenmaal daar gaat het goed) en zijn Cito prestaties gewoon heel goed zijn.

    Ze willen wel in gesprek gaan met school als wij dat willen.

    We gaan dat ook zeker benoemen in het aankomende gesprek met school.
     
  5. yaro

    yaro Niet meer actief

    Met 3,5 was verbaal 94 en perforaal 117.

    Nu was verbaal 70 en perforaal 108.

    Ik zal karakter ook eens een mail sturen of hun ook nog een traject hebben.

    Ik heb zelf sterk mijn twijfels of school überhaupt in de buurt kan komen van wat hij nodig heeft. Ik ben heel benieuwd waar hun mee komen het aankomende gesprek.
     
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Geen ervaring maar ik ben bang dat je in een hele grote groep nietheel veel verder komt. Wat zegt de interne begeleider van de school?

    Zodra hij in groep 3 zit zou het misschien makkelijker kunnen zijn?
    Bij de kleuters heb je meer momenten dat je kan dwalen en over het hoofd wordt gezien. Vanaf groep 3 heb je meer structuur en duidelijkheid wat je moet doen en wat je moet/ kan doen als je klaar bent.

    Tijdens de wandelroute van de juf om te kijken wie ze kan helpen zou ze je zoon meer mee kunnen nemen of zitten met een groepje in de kleine kring.
    Sommige scholen gebruiken blokjes met groen kinderen kunnen wat vragen aan je, rood je wil niet dat ze je storen, ? dan willen ze wat vragen aan de juf, jezoudan af kunnen spreken wanneer hij vast loopt hij de vraagteken zet en juf komt.
    Misschien ook zo iets al mogelijk in de kleutergroep? Kan hij zelf aangeven dat er wat is en juf hem niet over het hoofd ziet omdat ze niet zag dat er wat is.


    Voor verhaaltjes sommen en begrijpend lezen vraag ik me af of het zou helpen om het zelfde te doen als bij dyslexie om meer overzicht te krijgen.
    Aangezien ik niet de ervaring heb spuit ik maar een gedachten.
     
  7. yaro

    yaro Niet meer actief

    Dat blokje vind ik wel een heeel goed idee. Ik weet dat ze dat niet gebruiken, maar misschien kan zoontje dat wel op zijn tafel krijgen.

    Tot nu toe was het inderdaad met smart wachten op groep 3, vanwege de orde in de klas. Hij heeft nu ook al medicatie omdat hij alle geluiden in de kleuterklas niet kan filteren. Dat gaat nu met medicatie goed. Het plan was om die medicatie in de loop van groep 3 af te bouwen.

    Ook wil ik eens gaan kijken of er hier een logopedist is die hierin gespecialiseerd is die op school kan komen elke week ofzo.
    Maar ik twijfel oprecht of het voldoende gaat zijn.

    Die tip van behandelen als dyslexie is ook wel een goede. Ik heb zelf hetzelfde als zoontje alleen was dat als kind niet bekend. Ik kreeg uiteindelijk de stempel "dyslexie met alleen lezen" maar dat was onvoldoende om grote letters enzo te krijgen. Spellen kon ik namelijk wel goed.
    Ik heb ook veel problemen gehad op school. Ik kon goed meekomen op intelligentie maar kon weinig met talige dingen. Uiteindelijk heb ik mijn examenjaar op speciaal onderwijs gedaan en dat was echt een verademing. Ik heb dat hele jaar met "2 vingers in de neus" doorlopen.
    De communicatie van de leraren, de kleinere klassen en meer structuur waren alles wat ik nodig had om niet het overzicht te verliezen.

    De IBer van school zal bij het aankomende gesprek zitten. Alleen heb ik nog niks gehoord over een datum en tijd..
     

Deel Deze Pagina