Mijn zoontje van bijna 13 maanden slaapt ineens niet meer door. Hij heeft altijd goed geslapen, vaak wel 12 uur achter elkaar. Nu wordt hij vaak hard huilend wakker en laat zich dan ook niet meteen troosten. Hij moet dan ook echt uit een diepe slaap komen en het lijkt alsof hij niet eens wakker wou worden. Het vervelende is dat hij niet meteen meer wil inslapen en vaak zit je dan een uur met hem op 's nachts. En dat soms wel meerdere keren per nacht. Hij wil ook niet tussen ons in slapen. Moet ik hem even troosten en dan weer laten huilen of gewoon 's nachts met hem op blijven tot hij weer slaap krijgt? Ik vind het wel zielig als ik hem laat huilen als hij bijvoorbeeld eng heeft gedroomd of bang is. Maar dit breekt ons ook helemaal op. Ik hoop dit dit een fase is maar ik ben ook bang dat dit misschien jaren gaat aanhouden. Over ongeveer 7 weken verwachten wij ons tweede kindje dus dat is ook al weer een vermoeiende tijd. Welke moeders hebben dit ook meegemaakt?
Mijn zoontje is wel ouder dan die van jou (3,5 jaar) maar wij hebben het met hem vlak voor mijn bevalling ook meegemaakt. Hij werd wel 6 keer per nacht huilend en krijsend wakker. Dit heeft in totaal denk ik wel 2 maanden geduurd. 2 dagen voor mijn bevalling (dat wist toen natuurlijk nog niet) heb ik mijn ouders gebeld en gevraagd of mijn oudste 1 nachtje bij hun mocht slapen omdat ik het niet meer trok. Ik heb toen 12 uur achter elkaar geslapen en ben 2 dagen later dus bevallen van ons tweede zoontje en sinds die bevalling slaapt onze oudste zoon ook weer goed. Net of voor hem nu ook alles op zijn plek is want sinds de geboorte van zijn broer nu 4,5 maand geleden horen we hem niet meer 's nachts en slaapt hij weer lekker. Kinderen voelen veel dingen aan en reageren dat af en verwerken dat in hun slaap. Ik hoop dat het bij jullie ook goed komt straks.
Klinkt als een fase. Tandjes? Ik zou pijn uitsluiten, dus geef een pijnstiller en een lekker flesje melk en kijken of hij dan wel weer wilt slapen. Bij onze dreumes is ontroostbaar huilen echt een teken van pijn...
Overigens had onze dreumes ook een sprong weken tot aan de bevalling. De dag na de geboorte van haar zusje kon ze opeens los lopen en was ze een stuk minder lastig. Gelukkig
Hier een dreumes van 13, 5 maand die dit ook sinds kort doet. Soms is hij wel makkelijk te troosten, soms niet. Het lijkt op dromen... Wij weten vaak ook niet wat het is....Hij begint vanuit het niets te gillen. Laatst had hij het ook, en we gooide het in eerste instantie op tandjes-kiezen of dromen, maar uiteindelijk was het toch een oorontsteking. Dus als het blijft zou ik niet te lang ´aanklungelen´ maar dan toch even naar de ha...
@Nataly wordt het niet makkelijker om je zoontje van 3,5 te troosten omdat hij al meer begrijpt op die leeftijd of maakt dat niet uit? Ik weet niet of mijn zoontje ook onbewust wat dingen meekrijgt van mijn zwangerschap maar misschien merkt hij het wel. @babyproject ik hoop idd dat het een fase of een sprong is. Ik geef hem snachts ook wel eens een flesje want voorheen ging hij daarmee snel weer slapen. Ik heb hem vanavond ook een zetpil gegeven want misschien heeft hij inderdaad ergens last van. Alhoewel hij overdag gewoon een hele vrolijke vent is. @mommy het is inderdaad zoals jij beschrijft. Het lijkt op dromen maar als dit langer duurt ga ik toch maar een keer naar de HA om zijn oren e.d. na te laten kijken. Het vervelende is dat ie natuurlijk niet kan vertellen wat er is en je daarom niet weet of je hem moet laten huilen omdat hij natuurlijk ook kan wennen aan alle aandacht snachts.
Hoi Daydreams! Hoe gaat het nu? Hier iets 'nieuws' erbij: rond 5.00 uur klaarwakker......grrrr..... en trouwens: wij geven vaak ook een fles hoor, dan weten we zeker dat honger is uitgesloten. Je moet toch wat, en hopelijk is het een fase, dan gaat het ook weer over....
Ons kleine manneke heeft ook zo'n tijd gehad. Hij was toen ook 14 maanden ongeveer. Wel 6 x per nacht wakker, heel onrustig slapen, compeet anders als daarvoor want toen sliep hij gewoon lekker door en was hij eigenlijk nooit wakker. Deze periode heeft wel een weekje of 6 of misschien nog iets langer geduurd... het gaat vanzelf weer over.... Wel vermoeiend voor jullie, helemaal met de 2e op komst! Succes met de laatste loodjes! En ik hoop dat het slaapritme weer snel terug is!
@Flamingo: Ik lees ook mee in dit topic, zit met hetzelfde probleem hier.... het stelt mij in ieder geval weer gerust..........bedankt hoor!!!!!
De ene nacht gaat beter als de andere. Afgelopen weekend is hij veel in de vooravond wakker geweest en heeft 2 nachten vanaf 23:30 doorgeslapen. Dus dat is minder vermoeiend voor ons. Hij was net nog wakker om 00:30 en heb maar een flesje gegeven. Hoop dat ie doorslaapt. Maar het is ook zo benauwd. Heb zelf al moeite met doorslapen met dit warme weer. Maar ik heb al gelezen dat we niet de enige zijn en dat het vaak maar een fase is gelukkig. Dus daar houden we ons maar even aan vast.
Dit klinkt als de 13 maanden sprong. Onze meid heeft hier ook een paar dagen last van gehad en ik hoop dat het daarbij blijft (vast niet ). Hier ging ik gewoon altijd naar haar toe als ze het op een brullen zette. Oppakken, wat water aanbieden en lekker even laten uitrazen tegen mamma aan. Ik hoor vrij snel aan haar huiltje of ze gewoon boos, geschrokken, verdrietig is of pijn heeft. Lijkt het op een pijnhuiltje en komt ze na het troosten snel weer, dan geef ik een zetpil. Ik geef geen flesje melk meer snachts, omdat ze soms ook water weigert. Melk is op deze leeftijd geen vervanging meer voor eten en om nou een boterham te gaan geven snachts Als je kleine midden in de nacht na een paar snikjes niet zelf terug in slaapt valt, zou ik gewoon even gaan kijken wat er scheelt. Als hij echter net in bed ligt zou ik hem even laten uitrazen. Op deze leeftijd willen ze soms ook gewoon niet in bed gelegd worden of dat mamma of pappa weggaat. Succes, jij kent je kleine het beste!