Ik kom anders weinig Nederlanders tegen die James écht goed uitspreken. Bijna niemand doet een Z aan het einde.
Jep, hier bij de oudste ook ‘last’ van. Er staat echt een ë op het einde van haar naam, maar het wordt 7 van de 10 keer uitgesproken alsof daar een é staat. Zo. Vreselijk. Irritant.
De naam van mijn dochter wordt nog wel eens met een extra -e aan het einde gespeld, maar van haar naam komen ook beide schrijfwijzen wel voor. Meestal zegt ze gewoon 1 keer ‘Fay zonder e’. er is tot nu toe maar 1 leraar die haar steevast Fai blijft noemen. Echt op z’n Nederlands. Ze corrigeert hem al 2 jaar en heeft sinds kort besloten niet meer op Fai te reageren als hij haar zo noemt. Dat heeft haar zelfs 1 keer een onvoldoende opgeleverd in de klas. Toen heb ik wel even een belletje gedaan naar school.
Een familielid van ons draait de laatste letters van onze dochters om. Bv Lotte en Hanna maakt zij dus Lotta en Hanne van. Ook na expliciet corrigeren... We laten het maar gaan
Ik heb zelf een onmogelijke naam om te schrijven. Heel irritant. Maar niet de schuld van de foutschrijvers hoor.... de schuld van mijn moeder! Hoeveel namen van leerlingen ik niet fout schrijf! Soms fonetisch, omdat ik geen idee hoe het geschreven (of uitgesproken). Misschien moet iedereen maar weer voor normaal geschreven en uitgesproken namen kiezen, zoals Henk, Kees, Gerda enzo....
Heb je dan een functie op een school waarbij je niet voor de klas staat en de leerlingen eigenlijk nauwelijks spreekt ofzo? Want anders kun je het toch gewoon een keer vragen lijkt me?
Ik geef les aan 6 Mavo klassen en 2 Havo klassen.... (tot Corona nog 1 Havo klas erbij en 3 vwo klassen) x25á30 per klas.... En daarnaast ben ik Decaan het zijn er gewoon teveel om te onthouden.
Haha ja das dan weer het andere uiterste Dat snap ik dan ook wel weer ja dat dat teveel om te onthouden is!
Maar t is ook lastig. Ik ken 2 John's. De ene is écht sjon in uitspraak en de tweede djon. Jack ken ik als Sjak en als Djeck. Dus zelfs een eenvoudige naam als John kan ingewikkeld worden. @Youtan idd laten we weer terug gaan naar Truus, Henk en Bert wel zo makkelijk haha (Al woon ik in een straat met 3x Henk... niet ideaal. Je pakket ligt bij Henk zei mam. Ja welke??)
Of Bram, wat kan daar nu mis gaan? Nu keek ik laatst een Amerikaanse serie, en ja zelfs Bram heeft een Amerikaanse uitspraak
Dat is bij mij ook zooo vaak. Ik heet Angeliek. Mail voor werk regelmatig en dan krijg je terug: Beste Angelique. Dat vind ik dan echt irritant. En sommige noemen me Jacqueline Mn dochter schrijf je Dafne, tja das wel een beetje onze eigen schuld als mensen dat verkeerd schrijven. Ik vind echter wel vervelend als ze na 1x subtiel corrigeren het fout blijven schrijven. Dat komt gewoon dom over. Bij sommigen zou ik dat dan gewoon zeggen op den duur.
En het moet je ook liggen. Ik heb bijna 3000 patienten, sommige ook met aparte namen of aparte spellingen. Ik hoef een naam maar 1x te zien en ik schrijf m daarna niet meer fout. Onthou namen ook snel. Daar staan nieuwe patienten weleens verbaasd over. Zo van: o dat weet je goed heb je pas 1x eerder gesproken.