Hoi, mijn zoontje is nu 2 maanden.. Ik voed op verzoek. De eerste weken dronk hij erg vaak aangezien hij ook snel in slaap viel en dan al snel weer honger had. Nu lijkt dat wel beter te gaan maar drinkt nog steeds om de 3 uur, ook 's nachts. 's Nachts zit er vaak minder tijd tussen omdat hij snel in slaap valt (denk ik, want doezel zelf ook al snel weg aangezien ik liggend voed). Heb soms ook het idee dat hij mij als speen gebruikt. Speentje en mijn pink wilt hij niet. Eigenlijk allemaal nog niet zo'n probleem. Maar nu was ik afgelopen maandag bij het consultatiebureau en daar "schrokken" ze een beetje. Hij woog met de geboorte nl 3450gr en nu 8 weken later al 6500gr!! Is nu 61,5 cm lang. Toen ze hoorde dat ik nog op 8 voedingen zit zei ze meteen dat hij nog maar op 5 of 6 voedingen mag zitten en dat ik echt tijd moet gaan rekken. Ook denken ze dat hij teveel voormelk binnen krijgt waardoor hij dus snel weer honger heeft en hard groeit. Ze zei dat ik maar moet gaan kolven zodat ik zie dat hij dan genoeg heeft gehad en ik er dan makkelijker 3,5/4 uur tussen kan laten.. Mij is altijd gezegt dat je niet teveel borstvoeding kan geven maar ben nu wel onzeker over wat ik nu moet doen...?
Laat je niet gek maken, Juul was bij de geboorte al groot (4450) en woog met 2 maanden 6910 gram met 63 cm. De verpleegkundige op het consultatiebureau was hier totaal niet van onder de indruk. Ik kom qua borstvoeding natuurlijk ook maar net kijken, maar mij is altijd verteld dat ze niet teveel kunnen krijgen van borstvoeding als je het gewoon live geeft. Mijn kleine komt overdag ook nog a 3 uur en maakt 's nachts wat langere pozen, maar ik zit gemiddeld ook nog zeker op 7 voedingen, soms 8 en soms meer als het echt een dagje rommelen is. Mijn mening? lekker blijven voeden als het goed gaat verder, volgens mij krijg je met kolven alleen maar meer gedoe en een niet zo blije baby als je echt gaat rekken. edit: en ik heb trouwens ook gezegd dat ik gewoon 7-8 voedingen geef, was geen probleem. Bij flesvoeding is dit anders, bij borstvoeding niet
Stom dat je dan meteen zo onzeker wordt. Twijfel opeens aan alles wat ik doe...Ze "schrokken" juist omdat mijn zoontje niet zwaar was met de geboorte. Is dus in 8 weken tijd, 3 kilo bij.. Heb ook niet echt zin om te kolven inderdaad. Het is wel zo dat het nog steeds vaak moeilijk is om hem wakker te houden onder het drinken maar ja... Begin wel over 1,5 week weer met werken dus geen idee wat ik aan voeding mee moet geven dan
gewoon op verzoek blijven voeden, met borstvoeding kun je naar mijn idee niet teveel geven. misschien 1 dag kolven en kijken wat hij per keer opdrinkt zodat als je weer gaat werken je weet wat je mee moet geven. borstvoeding kindjes groeien vaak de eerste maanden hard en dan gaat het langzamer(die van mij groeit heel langzaam op borstvoeding hebben ze ook commentaar op) als je de groeicurve op borstvoeding.com invult kun je zien hoe hij groeit. deze is gericht op borstvoedingskindjes. terwijl bij het consultatiebureau ze een grafiek hebben gericht op kunstvoedingskindjes.
Niet luisteren naar consultatiebureau hoor. Ze gaven hier het advies 4 voedingen te geven, terwijl mijn dochter toen ook nog 8x kwam (soms zelfs 10x). Als je zoontje tevreden is, lekker groeit en jij vindt het ook prima zo; lekker zo doorgaan! consultatiebureau hier richt zich erg op voedingsschema's van kunstvoeding en die gaan niet op voor borstvoeding.
Doen waar jij je en je baby je goed bij voelen! Hier probeerde ze mij ook ook na 2 weken aan te praten dat hij minder moest drinken. Aiden was al flink bij de geboorte en binnen twee weken was hij 1 kg aangekomen. Ik heb uiteraard niet geluisterd naar het advies al werd ik er wel onzeker van.
Och ja.. Het consultatiebureau, die weten soms heel weinig van borstvoeding. Mijn zoon: bij de geboorte 3160 na amper 5 weken 5500. Echt niet druk om maken. Op een gegeven moment dacht ik zelf; als hij zo door blijft groeien is hij met zijn verjaardag straks 20 kg resultaat; over 2 weken wordt hij 1, krijgt nog steeds borstvoeding en weegt 10 kg en is 76 cm. Is dus helemaal goed gekomen. Lekker genieten van je kind en de borstvoeding. Wees trots dat hij op jouw melk zo goed groeit! Lekker blijven voeden op verzoek. Oh en toen ik ging werken gaf ik voeding mee voor om de 3 uur en dan tussen de 80 en 120 cc per keer. Dat werd al gauw 150 cc per keer. Bij het kinderdagverblijf had heb ik een tijd een reserveflesje melk in de vriezer gehad mocht hij ineens veel meer honger hebben. Ik heb er ook duidelijk bijgezegd dat ik niet wilde dat er langer dan 4 uur tussen de voedingen zat en dat hij mocht drinken wanneer hij wilde (dus op verzoek) dat werkte prima!
Hier ook altijd op verzoek, de eerste groeide langzaam, de tweede groeide sneller, en ze dronken allebei vrij vaak. Hier zeiden ze juist vaak bij de eerste dat ze te vaak dronk en dan alleen voormelk dronk, omdat dat juist magerder/wateriger zou zijn???? Ze draaien het gewoon zo dat het uitkomt in het plaatje, haha!
Zoals iemand al schreef; de meeste bv baby's komen in het begin veel aan. Rond 4/5 maanden groeien ze minder...... Ik gaf Jasmijn tot 6/7 maanden ook nog 8 voedingen. Ze is nu bijna 11 maand en krijgt nog 5/6 voedingen. Het komt allemaal wel goed, vooral omdat je baby het regelt!
Ik zou een klacht indienen tegen dit borstvoedingsonvriendelijke advies. En hopen dat de betreffende medewerker eens een fatsoenlijke cursus over borstvoeding gaat volgen. Lekker je eigen ding en vooral doen wat goed voelt.
Hij is groeit en is tevreden, gelukkig ben je er zelf ook achter dat je ze soms niet al te serieus moet nemen
Inderdaad, lekker zo door gaan, voeden op verzoek! Zelf heb ik de voedingen nooit geteld. Ik voedde in het begin zeker om de 2 uur, tot ik ging werken natuurlijk. Nu voedt ik ook nog op verzoek. Daarnaast Rapley methode met eten en ik moet zeggen, die kleintjes weten precies hoeveel ze moeten eten! Hoe natuurlijk wil je het hebben? Kalfjes of andere zoogdieren worden toch ook niet dik door te drinken bij hun moeder?! Als je het maar wel aanbiedt. Ik begrijp de visie van het consultatiebureau op borstvoeding niet. Alle curves zijn inderdaad gericht op kunstvoeding, terwijl borstvoeding volgens de WHO de norm zou moeten zijn...
Hier was ze ook 2 kg gegroeid in 6 wk tijd. Ik zit hier op 7-8 voedingen en ze krijgt het komend jaar gewoon op verzoek. Daarna zien we wel weer.
Wauw wat een baggeradviezen.. zowel het gaan rekken en al helemaal het kolven!!! Je doet het super goed, hier een dikke boeddha tot 6 maanden, toen werd ie slank, inmiddels is ie gemiddeld.. Als je kindje blij is hoef je je geen zorgen te maken. Je bent goed bezig!
Vooral niet naar het CB luisteren. Zij hebben je een afbouwadvies gegeven. Het advies is zo slecht, ik vind het wel een officiële klacht waard, eerlijk gezegd. Het aantal voedingen is normaal bij borstvoeding, dat snelle groeien ook. Op borstvoeding.com kun je jullie meegegevens invullen op de curve die de WHO gemaakt heeft voor kinderen die gewoon borst krijgen. Dan zul je zien hoe 'normaal' je kind is! Niks mis mee als je kind je als 'speen' gebruikt, dus tenzij je dat elf echt niet wil, niet gaan rekken of foppen, nergens voor nodig.
Volgens de curve is hij aan de grote/zware kant maar ja... Weet ook niet hoe de lijn verder gaat lopen natuurlijk
Dit is toch een pracht van een curve? Netjes in verhouding en zelfs in het groene gebied. Laat je niet gek maken.Jij en je kleine doen het zo te zien prima