Ik zit er doorheen - tips nodig

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Jiji, 3 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jiji

Jiji Actief lid

5 feb 2018
    269
    124
    43
    Vrouw
    Lieve vrouwen - sjonge wat heb ik het gehad. Ik ben nu 2,5 jaar bezig maar voor mijn gevoel al een eeuw. Nu sinds een jaar bij het ziekenhuis met mijn partner waar ze in eerste instantie geen oorzaken konden vinden. Ik had een goed aantal follikels om mee te starten, goede HSG, vriend goed sperma, regelmatige cyclus en een eisprong te vinden met temperaturen.

Na 6 maanden gestart met IUI waar ze toch (opeens?) een cyste zagen van 20mm. Het kon vocht zijn, of een oude menstruatie.

De eerste 2 IUI’s zijn mislukt, eerste voor mijn gevoel omdat ze te laat waren (mijn lichaam ging zelf ovuleren op dag 11, de tweede heb ik zelf bewust zonder hormonen gedaan (even pauze) - weer een hele vroege ovulatie op dag 9.

Ik zit nu op dpo 9 met IUI 3, met verhoogde hormonen wel met 2 eicellen, maar voel me erg verdrietig want:

1. heb net met KV getest en die zegt negatief
    2. Mijn laatste bloedtest wees uit dat ik een FSH waarde heb van 15. Daarnaast zegt het ziekenhuis nu dat de cyste toch wel erg lijkt op een endometriose cyste... hij is nog steeds 20mm maar nu zijn ze bang dat mijn eicelvoorraad zo klein is dat ze liever geen laparoscopie zelfs meer zouden willen doen omdat het misschien meer schade doet dan die cyste?!

Nu willen ze nog een bloedtest doen en ook meten op AMH. Als die ook heel laag is dan willen ze misschien geen operatie meer doen dus?

Mijn gevoel zegt dat ik die operatie WIL, alsof dat het zou kunnen verklaren en lees zoveel verhalen van vrouwen met endometriose die daarna meteen zwanger worden?

maar hebben jullie tips? Advies? Iemand dit ook meegemaakt?

groetjes, een lotgenootje. Zucht.

2. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Het nieuwe jaar zonder zwangerschap is sowieso al een loeizwaar startpunt.

Van de hoogste van je FSH schrik ik wel, is dat gemeten op je derde cyclusdag? En als ze nu ook beginnen over een lagere amh waarde? Dat zou in theorie wel bij elkaar passen maar niet zo’n fijn iets om mee te behandelen.

Ik heb die diagnose zelf ook gekregen een aantal jaren terug en ben in Düsseldorf IVF gaan doen. Met heel veel geluk en ook ongeloof bij de artsen heb ik 4 kinderen gekregen terwijl het Nederlandse ziekenhuis me liet aanmodderen en toen ik aan behandelen toe was afseerveerde als kansloos vanwege lage amh waarde.

Ga zelf de regie pakken en contacteer een buitenlands ziekenhuis als Cuypers & Cuypers, UZ Gent of dr Valkenburg in Antwerpen.

3. Jiji

Jiji Actief lid

5 feb 2018
    269
    124
    43
    Vrouw
    dank voor je reactie. Mag ik vragen hoe oud je was en welke waarde je had? Ik moet zeggen dat ik nog niet toe ben aan buitenland puur door de druk en beslag die het legt op het leven die ik nu al voel met de vele bezoeken die nodig zijn. Welk NL ziekenhuis liep je?

4. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik vond het allemaal wel meevallen, IVF is vrij en effectief als je vergelijkt met IUI. Zelfs met kleine baby en later drie kleintjes heb ik die trajecten er ook gewoon bij gedaan. Ik was te bang om verkeerd te gokken en het moederschap te moeten missen. De Nederlandse fertiliteits zorg is Europees gezien a-modern en ondermaats.

Ik had op mijn 30e een amh waarde van 0,5 en mijn fsh was toen nog onder de 10.

nizzie86 vindt dit leuk.
  5. Knor1985

Knor1985 Lid

20 aug 2019
    12
    2
    3
    Vrouw
    #5 Knor1985, 3 jan 2020
    Laatst bewerkt: 3 jan 2020
    Ik zou zo snel mogelijk je amh laten meten (ook omdat je fsh 15 is) . Ik heb een laag amh en een endocyste gehad. 4 verschillende artsen ( uit bronovo, Düsseldorf en een andere arts) hebben de laparoscopie afgeraden , omdat het meer schade kan aanrichten en juist pat. Met lage amh hebben al weinig eitjes. Je wil niet nog minder eitjes krijgen. Vu was de enige voorstander en heb het dan ook geweigerd, ben gelijk overgestapt voor mijn eerste poging naar Düsseldorf. Als je geen laag amh zou ik er misschien wel over nadenken.

Ze hebben trouwens mijn endocyste met de punctie mee gezogen.

Ik lees net dat je ovuleert op dag 9 en 11. Dit kan een teken zijn dat je een laag amh hebt. Als ik in jouw situatie zat zo snel mogelijk amh laten meten en mocht je een laag amh hebben overstappen naar het buitenland. Je kan ook veel echo's in nl laten uitvoeren. In Nederland moeten ze aan een protocol houden en in duitsland, waar ik zit, kijken ze meer wat er bij je past.

6. Jiji

Jiji Actief lid

5 feb 2018
    269
    124
    43
    Vrouw
    mag Ik vragen hoe groot je cyste was? En zat hij ook in de eierstok? VU twijfelt inderdaad ondanks dat ik zelf dus juist graag die operatie zou willen? Maar het doet me goed om te horen dat ook jij inderdaad bevestigd dat het niet zo gek is om dat dus juist niet te doen als ook mijn AMH laag is (en ze willen een AFC, follikels tellen weer een keer op dag 3). Heel veel succes jij ook met tp 4 zie ik! Hoef je dan geen hormonen meer te spuiten nu je follikels hebt uit de punctie? En wat waren jouw waarden?

7. Knor1985

Knor1985 Lid

20 aug 2019
    12
    2
    3
    Vrouw
    Ik heb mijn vorige berichtje nog even aangevuld.

Cyste was 2 cm. Moet eerlijk bekennen dat ik niet weet waar hij zat, behalve dat hij rechts zat. Helaas is er nu (tijdens poging 4) een cyste op mijn rechter eierstok terug gekomen, maar ik weet nog niet wat voor cyste het is.

Ik ben geen fan van het vu. Als je een laag amh hebt lieten ze mij doorschemeren dat je nog wel een proef ivf mag doen, maar daarna weet ik niet of ze me wilden helpen.... Ook is het zo dat ze perse willen dat je maar doorgaat en doorgaat met iui en dat wilde ik niet. Mensen met laag amh hebben niet heel veel tijd. En als je ook een laparoscopie wil, dan heb je een hele lange wachttijd. Heb een half jaar moeten wachten. Misschien dat het nu anders is?

Hsg was goed, samenlevingstest slecht, zaad goed, amh zal nu wel 0.2 zijn fsh was half jaar geleden 3,5 maar een jaar geleden 14. Hoeveel follikels had je bij de afc?

Misschien dat je een second opinion in heinsberg kan aanvragen en dan in de vorm van een soort van Skype?

8. Jiji

Jiji Actief lid

5 feb 2018
    269
    124
    43
    Vrouw
    heb je die laparascopie wel bij VU gedaan? En second opinion is inderdaad niet zo’n gek idee. Die AFC moet ik opnieuw doen, maar weet dat dit een jaar geleden nog 9 of 11 follikels waren aan het begin van de cyclus, geen idee of dit aantal in aan jaar naar beneden dendert... ze zeiden inderdaad dat als AMH laag is ze liever willen dat ik doorga met IUI. Zucht. Het is ZO niet leuk dit allemaal, wil er soms echt gewoon helemaal mee kappen!

9. Jiji

Jiji Actief lid

5 feb 2018
    269
    124
    43
    Vrouw
    Owja en hoeveel IUI pogingen heb jij moeten doorstaan voordat ze je AMH enzo gingen testen?

10. Knor1985

Knor1985 Lid

20 aug 2019
    12
    2
    3
    Vrouw
    Nee, ik heb geen laparoscopie gedaan. De second opinion in duitsland was zeer verhelderend en heb toen besloten de laparoscopie te cancelen en direct over te stappen naar Duitsland. Heb het vu toen bedankt en aangegeven dat nl aan protocollen vast zit. De arts gaf me toen gelijk

Ik begrijp niet zo goed waarom ze door willen gaan met iui als je een laag amh waarde hebt.

Er is wel hoop want je afc is volgens mij best wel redelijk.

Het traject is shit en zwaar, maar niet opgeven hoor! Het is voor het goede doel.

Wat is trouwens je leeftijd?

11. Jiji

Jiji Actief lid

5 feb 2018
    269
    124
    43
    Vrouw
    Ik ben 36, in mei word ik 37. Jij? Het is zo dubbel, vind het ook weer eng om al in de IVF molen te gaan. Dat lijkt me ook maar beperkt mogelijk (ook financieel uiteindelijk).

12. Knor1985

Knor1985 Lid

20 aug 2019
    12
    2
    3
    Vrouw
    Ik heb in duitsland gewoond en daar hadden ze het al gemeten. Ik wist het al voordat ik de iui in nl ging doen. Ik heb 4 iuis gedaan en ben toen naar vu overgestapt.

13. Jiji

Jiji Actief lid

5 feb 2018
    269
    124
    43
    Vrouw
    ok. Je bent wel een echte doorzetter, hoop dat het in 2020 voor ons gaat gebeuren hoor. Ik vrees ook dat mijn partner het bijna gaat opgeven, wat ook niet helpt kwa spanning. Ik ga maar eens slapen. PS: merk jij al iets van vervroegde overgang? Heb je al klachten? Welterusten zo!

14. Knor1985

Knor1985 Lid

20 aug 2019
    12
    2
    3
    Vrouw
    34. Augustus 35. Ja ik begrijp het vond het ook niet echt leuk. Wat zeker helpt is dat je een fijne behandelaar hebt. Je hebt sowieso recht op 3 behandelingen en als je een aanvullende hebt 4 behandelingen. Mocht het niet raak zijn vanaf volgend jaar aanvullend verzekeren. In duitsland wordt trouwens veel vergoed, maar niet alles. Zoals embryoscoop

15. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Hier ook endometriose cystes. Bij mij was dat al bekend toen ik het traject in ging. Ik was ook al geopereerd omdat er een cyste was gesprongen en ik verging van de pijn (ze dachten blinde darm maar tijdens operatie werd de endo geconstateerd). Helaas daarna niet natuurlijk zwanger geworden. Nederland wilde niets voor mij doen, vond een traject niet nodig, ik zou gewoon zwanger moeten kunnen worden. Toen voor second opinion naar Düsseldorf gegaan en zij waren duidelijk: geen tijd meer verspillen en direct ivf. De eerste poging was ik zwanger.
    Ik snap dat ivf belastend en heftig klinkt, wat het in zekere mate ook is, maar ik voelde me er zoveel beter bij dan iedere maand die teleurstelling en waarvan je al weet dat je zo weinig kans hebt. Nu werd er eindelijk iets gedaan en zijn de kansen zoveel hoger.
    Overigens had ik ook een verlaagd amh (mogelijk door de endometriose en de operatie). Nu, 4 jaar later, is deze weer geprikt en is ie een punt hoger. Heel vreemd. Het blijkt te verklaren zijn door het gluten- en lactosevrij eten wat ik al een paar jaar doe wegens intolerantie (mocht je endometriose hebben, dit gaat regelmatig gepaard met een dergelijke intolerantie).
    Heel veel succes met alles en je keuze straks!

16. Jiji

Jiji Actief lid

5 feb 2018
    269
    124
    43
    Vrouw
    dankjewel! En blij te horen dat het is gelukt bij jou! Hoevaak ga je in een IVF cyclus naar Duitsland?! En lukt dat ook met je werk dus? En heb wel vaker gehoord over glutenvrij leven.. gek dat ze dit niet in het ziekenhuis zeggen!!!

17. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Je hebt recht op ziekteverlof tijdens een fertiliteits behandeling ( zowel iui als ivf).

Cuypers en Valkenburg zijn privé artsen en houden waar mogelijk ook gewoon rekening met je agenda.

Waar het op neerkomt:

Intake + onderzoek = bezoek 1
    Uitgangsecho en medicatie ophalen = bezoek 2
    Twee follikelmetingen = bezoek 3 en 4
    Punctie = bezoek 5
    Terugplaatsing = bezoek 6

Met IVF maak je met een goed embryo kans op 40-45% op zwangerschap.
    Bij IUI boven je 35e minder dan 8%.
    Nou, dan wist ik het wel.
    En bovendien is IVF ook niet iets wat je eindeloos kunt bewaren, als dat FSH gaat doorstijgen kun je ook geen IVF meer doen omdat je lichaam dan onvoldoende op de stimulaties reageert.

Lafayette en DR87 vinden dit leuk.
  18. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Dit :D

19. Jiji

Jiji Actief lid

5 feb 2018
    269
    124
    43
    Vrouw
    Thanks beide! Ik wacht even af waar het VU nog mee komt nu, maar goed te horen dat dit inderdaad wel een optie is...

Deel Deze Pagina