Goedemorgen, Ik ben nu 20 weken zwanger en begin last te krijgen van bekkenbodem problemen. Als ik lang sta krijg ik last van mijn billen en bovenbenen (achterkant) Ook heb ik als ik naar de wc moet een drukkend gevoel tussen mijn vagina en anus. Als ik daar voel voelt het aan als een soort verdikking aan beide kanten? Alsof er druk op staat en het kan scheuren zal ik maar zeggen. Het is geen stekende pijn maar wel vervelend. Kan dit kwaad en moet ik daarmee naar de huisarts? Merk dat het erger wordt als de dag vordert. Groetjes
Goedenavond, wat vervelend voor je dat je deze klachten hebt. Belangrijk is dat als er beginnende bekkenklachten ontstaan, je op tijd therapie hiervoor krijgt, zodat hopelijk erger voorkomen kan worden. Belangrijk is dit aan te kaarten bij je eigen verloskundige of gynaecoloog. Door de zwangerschap ga je vaak meer vocht vasthouden en is de doorbloeding rond de vagina groter. Dit veroorzaakt vaak een drukkend of zwaar gevoel. Het kan ook zijn dat het spataderen zijn. Ook die komen voor rond de vagina. Dit kan je vaak zelf goed bekijken met een spiegel. Voor deze klachten kan een steunpanty uitkomst bieden. Daarnaast willen vochtafdrijvende producten helpen, zoals asperges, wortel, bleekselderij, tomaat, vekel, ananas, komkommer, selderij en peterselie en veel water drinken. Succes! Groetjes Monique