Strak schema of voeden op verzoek

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door BabyBergen, 12 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    Ik open nu maar even een topic erover omdat ik door de bomen het bos niet meer zie
    Lees vele topics en de ene zegt voeden op verzoek en de ander zegt een strak schema aan te houden,dat dat het beste is

nu ben ik dus wel benieuwd wat doet de meerderheid?

Uitleg onze situatie: wij hebben een dochtertje van 6 weken....de eerste 2 weken voede wij via een strak schema.zij was een echte slaapbaby, huilde nooit, en was soms met geen 10 paarden wakker te krijgen
    dit veranderde uiteraard naarmate ze wat ouder werd
    Volgens kraamzorg konden wij op een gegeven moment wel gaan voeden op verzoek
    Dit deden wij dus ook, alleen zit er dan totaal geen ritme in haar
    dan weer 3 uur er tussen, dan weer 5....geen peil op te trekken dus
    maar op zich ging het wel erg lekker

Ze was/is onrustig de laatste tijd, laatste 2 weken....veel wakker overdag, eerst spelen maar daarna moe, en dan dreinen,want slapen vecht ze tegen of ze doet een hazeslaapje,maar ze is ondertussen bekaf en wil niets, dit wordt momenteel steeds erger

volgens een ander fora werd ik door mensen gewezen op een strak schema aan te houden, dat het niet meer huilen voor voeding,minder stress zou geven en dat een strak schema, beter zou zijn voor slapen enz.
    nou is het zo , als ze huilde voor de fles ging ik gelijk de fles klaar maken, ondertussen verschonen en gelijk voeden

dus nu weer elke 4 uur voeden
    maar ook dit werkt niet vlekkenloos
    ze meld zich rustig al na 2,5 uur weer en dan zit ik dan 1,5 uur te rekken met een vrij driftig kind
    of ze slaapt uren niet (vandaag 12 uur lang wakker geweest!) en als ze dan slaapt , slaapt ze zo lekker en diep, dat ik het dan echt waardeloos vindt haar wakker te moeten maken voor de voeding :(
    het enige wat verminderd is, is het krijsen voor de fles ....

ook sinds een week overgestapt van nutrilon H.A. + nutriton ,naar nutrilon omneo + nutriton (de helft minder nutriton
    ivm krampen en die lijken idd wat afgenomen) in overleg CB

zij weegt rond de 4200 en krijgt 6 x 150+5 (165cc) dus al 1 fles/voeding teveel
    zij laat per fles ong 10 cc staan, soms helemaal niets, soms 30 cc

ik zie iig door de bomen het bos niet meer............wat is wijsheid?

2. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Allereerst is het handig om te weten dat vrijwel alle kinderen rond 6 weken een huilpiek hebben, en dat dat daarna afneemt. Dat onrustige gedrag zorgde er bij mijn beide kinderen voor dat het een zooitje werd qua voedingen. We zijn wel op schema blijven voeden (niet heel strak, mag best een beetje geschoven worden) en het is na een aantal weken vanzelf goed gekomen. Als het het aan hun overliet dan dronken ze elke 2 uur een klein beetje. Deze periode is gewoon even doorbijten, succes! Wat het onrustige slapen betreft, misschien is inbakeren een optie? Daar heeft mijn dochter echt heel veel aan gehad!

3. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier altijd gevoed op verzoek. En ze is er ook prima groot mee geworden ;)
    Je hebt wel heel wisselende tijden/hoeveelheden idd soms 3 uur ertussen, soms 5. Maar je zit eigenlijk ook weer nergens aan vast.. En het schijnt goed te zijn voor je kindje. Ze herkennen dan beter hun hongergevoel en geven zelf aan hoeveel ze willen drinken. Ze hoeven niet per se bv 150 cc op.. Beter om overgewicht in de toekomst te voorkomen zeggen ze. maar dat is niet de reden dat wij gevoed hebben op verzoek.
    Ons dochtertje was gewoon niet wakker te maken voor een voeding, dan dronk ze gewoon niet. En als ze honger had, dan wilde ze ook echt direct eten! Ze bleef huilen totdat ze de fles kreeg, geen speentje niks helpt dan. Dus tja.. dan is voeden op verzoek wel het makkelijkste.

4. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    hoelang duurt zo een huilpiek dan?

voor het slapen hebben we al een puckababy
    de nachten slaapt ze super
    alleen overdag is een ramp
    mijn moeder zegt, het is gewoon een wakkere baby.......ja misschien wel,maar geen vrolijke dan...

5. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    hier idem....maak je haar wakker dan drinkt ze slechter dan op verzoek
    maar huilt ze idd ook tot ze de fles heeft....nou ja huilen.....eerder krijsen hihi :cool:

6. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    hihi herkenbaar :D
    denk dat je je antwoord al hebt dan ;)

7. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    dat vele wakker zijn dat heeft waarschijnlijk met de leeftijd te maken...onze meid had dat ook zo erg...ze sliep overdag echt weinig gewoon...met het gevolg dat ze tussen 18 en 21 uur echt niet meer te genieten was...moest je steeds rondlopen met r om r stil te krijgen..maar kon nog geen flesje geven want dat was dan weer te kort op de vorige voeding enz.. dit gaat vanzelf over..ze slaapt nu daarentegen zeker wel 5 uur lang overdag..
    Ik heb ook steeds op verzoek gevoed..ik merk als ik het op schema ga doen dat ze r flesjes dan gewoon niet leeg drinkt..gewoon de helft laat staan..en als ze honger heeft drinkt ze het hele flesje leeg.. en r wakker maken doe ik ook niet want dan vertikt ze het helemaal om te drinken...
    Ik zou gewoon blijven voeden hoe je het al doet..bij mij sliept ze daardoor al snel door..en ging er ook steeds vanzelf weer een flesje af..

8. Suzannes

Suzannes Fanatiek lid

20 nov 2009
    1.130
    3
    36
    ik voed volgens schema, maar wel met speling wat ongeveer een half uur ervoor en erna. Werkt hier heel fijn en al gauw een regelmaat in de dag.
    even heel ander vraagje: laat je haar overdag in haar bed slapen of leg je haar in bed als ze moe is? Of in de box? heb hier gemerkt dan in bed slapen veel meer rust geeft en haar slaapjes ook veel langer zijn.

9. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    bed, box , wieg
    ja we hebben vanalles geprobeerd......

10. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    ja idd wat suzannes zegt...bij ons sliep ze in het begin bijvoorbeeld in de wieg en nu betekend de wieg spelen haha.. dus als ze gaat slapen moet ze echt in r ledikant in r kamer met de gordijnen dicht anders slaapt ze echt niet of heel kort.. Maar jou meisje is ruim een maand dus ik denk gewoon dat het met r leeftijd te maken heeft hoor..de mijne sliep ook echt bijna niet overdag...alleen als ik ging wandelen met r of in de maxicosi in de auto...dan sliep ze zo..

11. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    voor het slapen overdag hielp wandelen met de wagen heel goed. of in de draagzak bij me. was ze ook veel rustiger en kon ik heel het huis schoonmaken :p

12. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    toch knap hoe mamma's dat doen....cleanen en een kind bij je dragen
    denk dat ik geen rug meer over zou hebben plus ik ben nogal lomp dus kind zou overal tegenaan butsen dan......

13. adi

adi Niet meer actief

Ten eerste denk ik dat je baby nu gewoon in haar regeldagen zit. Dus geen 'huilpiek', dat huilen heeft een reden.

Maar het voeden op verzoek werkte bij jullie blijbaar, en dat zou ik blijven doen. Je kunt met voeden op verzoekl ook heel goed RRR toepassen, door elke keer dezelfde volgorde in handelingen aan te houden. Op deze manier creeér je toch voorspelbaarheid en rust voor je kindje.
    Dus elke keer als ze wakker wordt verschonen en voeding aanbieden. Elke keer als ze gaapt, of andere moeheidssignalen laten zien: naar bed brengen enz.
    hierbij kun je zelf de volgorde bepalen die bij jullie past.

14. misa

misa Niet meer actief

Wat voor jullie en jullie kindje goed werkt, is de beste keuze!

Ik kan niet goed overweg met op verzoek voeden. Dus wij hebben altijd een soort schema. Heel lang was dat om de 4 uur. Maar soms een 3,5 (of zelfs een 3) en soms eens 4,5 uur. Dus niet heel strikt.

15. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    ja ik heb ook al aan die regeldag zitten denken
    vandaag is ze dik van gisteren aan het inhalen, ook heeft ze de nacht door gehaald
    ze wil alleen maar slapen en dit laat ik uiteraard ook gewoon toe, lekker op bedje......
    als je haar moet storen dan gaat ze huilen, ze is erg moe....ik laat haar dan ook vandaag met rust en ga wel badderen enz als ze goed wakker is
    en als ze eten wilt geeft ze het wel aan en voed ik haar
    ze kwam gelukkig na 4 uurtjes zelf weer om haar fles en ging weer 165cc schoon in....

heb strakke schema geprobeerd maar dat was het ook niet helemaal....
    ze lijkt ook wel enigzins chagerijnig als je haar wakker maakt terwijl ze nog niet uitgeslapen is (als baby's dat al hebben?)

altijd vast ritueel houden we idd aan
    altijd bij wakker worden eerst luier verschonen en altijd dezelfde handelingen enz...

16. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Hier ook wel een schema (om de 4 uur ongeveer) maar als het zo uit komt dat er vanaf geweken moet worden, dan doen we dat ook wel. Er zit ook wel ns 3,5 uur of 4,5 uur tussen, als hij net slaapt voor n voeding, laat ik hem wel ns een half uurtje liggen en dan verschuift de voeding ook met een half uurtje, maar over het algemeen is het 6.30 - 10.30 - 14.30 - 18.30 - 22.30

Ik maak hem s morgens rond 6.30u wakker en vanaf dan om de 4 uur. Gebeurt ook wel ns dat hij om 6.00u zelf al wakker is en barst van de honger, nou ja dan vanaf 6.00u om de 4 uur.
    Overdag is hij meestal zelf wel wakker voor de fles. En voor de fles van 22.30u maak ik hem wakker, want van 18.30u tot 6.30u is erg lang en ik voel er weinig voor om er dan in de nacht uit te moeten, terwijl hij met een fles om 22.30u wel lekker de nacht door slaapt.

Kortom, wel n schema, maar als hij eerder honger heeft, dan op verzoek (uiteraard tot op zekere hoogte) :D:D

17. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    ja ,maar hier slaapt ze dus niet altijd nog nachten door (beter gezegd 9 van de 10 keer nog niet) dus dan is het al gauw weer anders....
    ze kan dan erg varieren van 3 tot 5 uurtjes slaap....

18. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Op zich niet raar, ze is nog heel erg jong ;)
    Ik denk gewoon doen waar jij en je baby zich goed bij voelen, ik denk dat het voor een ander lastig is om voor jou te bepalen wat wijsheid is, jij kent je kindje het beste (en jezelf ook). Een ander kan alleen praten uit eigen ervaring (en dat deed ik dus ook) :D:D
    En jij kan onze ervaringen dan weer lezen hihi

Maar het is wel een heel lastig iets, tis een beetje aftasten en uitproberen, een kindje is geen robot of wekker die je op tijd in kunt stellen

19. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    hihi ja en ik zeg dan op mijn beurt weer, ja en ik weet niks, heb geen ervaring.....alles is nieuw voor mij
    en ik luister graag naar mensen met ervaring om tips op te doen :D

20. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Eén ding tegelijk aanpakken, anders weet je niet wat waar door komt.

In ieder geval, mijn dochter dronk 6x 120, soms om de 3, soms om de 2 uur. Ze was heel onrustig enz. Ze heeft last van reflux, dus ik kon er ook heel erg moeilijk op een grotere hoeveelheid met meer uren ertussen krijgen omdat zij altijd wilde blussen, maar meer voeding was ook moeilijk voor haar.

In het ziekenhuis duurde dat 2,5 dag, toen zat er een schema in en ging ze met toenemende mate echt flessen drinken. Het heeft hier voor meer rust gezorgd. Ik ben er echt superblij mee en ik hou me er ook heel strikt aan (terwijl ik niet gedacht had dat ik zo zou zijn). Er moet minimaal 4 uur tussen een fles. En soms betekend dat echt samen op de tanden bijten, maar het wordt dan wel beter met een paar dagen. Zo niet, dan is er wat anders aan de hand denk ik. Rekken kan je doen door te badderen, wandelen, dragen in een draagdoek, stofzuigen, iets ondernemen.

En nog iets, ik maak me er nu echt niet meer druk om dat ze soms een klats laat staan. Dat mag, ik vecht absoluut niet met dr, maar ze krijgt ook echt niet meer eerder dan na die 4 uur weer wat te drinken van me (tenzij het bloedheet weer is, dan krijgt ze water tussendoor).

Succes

Deel Deze Pagina