zachtgekookt eitje

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door suusje, 16 apr 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suusje

    suusje VIP lid

    7 okt 2005
    5.368
    0
    0
    Almere
    even gauw een lastminute vraag
    een zachtgekookt eitje mag dat?
    want ik lust ze niet hardgekookt
     
  2. Daphne

    Daphne Fanatiek lid

    1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Ik zou het niet doen. In een zachtgekookt eitje kunnen salmonella bacteriën zitten.
     
  3. Kitty

    Kitty Actief lid

    10 nov 2005
    442
    0
    0
    Opvoeder-begeleidster
    Willebroek
    Inderdaad niet aan te raden. Als je een zachtgekookt eitje eet kan je evengoed een broodje martino eten, zitten dezelfde bacteriën in.

    Amaai, zo'n zachtgekookt eitje, dat zou inderdaad wel smaken...

    Nog 6 maanden te gaan :) (optimistisch blijven he)

    Kmag er niet aan denken dat je al die lekkere dingen die je 9 maanden hebt gemist ook niet tijdens je borstvoedingsperiode mag!!

    Liefs
    Kitty
     
  4. Deb

    Deb VIP lid

    19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    Wat mag je wel en niet eten en drinken enzo?

    Tijdens je zwangerschap mag je een aantal dingen niet eten en drinken.
    Hier een lijstje:
    -alcohol
    -roken
    -drugs
    -filet american/rauwe tartaar/biefstuk[tenzij heel goed doorbakken,dus helemaal geen rood stukje te bekennen]
    -Brie/camembert/blauwe kaas dus alle kaassoorten die gemaakt zijn van rauwe melk[vaak staat dan op de verpakking: au lait cru]
    -Ei wat niet langgenoeg gekookt of doorbakken is.Het eiwit en eigeel mag niet meer vloeibaar zijn,maar gestold.
    -Kaneel
    -Drop [niet teveel, 1 of 2 is niet zo erg]
    -neem geen pijnstillers als Advil of Nurofen,wees ook heel zuinig met paracetamol.
    -Kijk uit met ALLE medicijnen.Bijvoorbeeld hoestsiroop daar kan alcohol inzitten,dus dan niet gebruiken.Je kindje krijgt alles binnen!!!

    hier een stukje wat je beter niet kan eten ,drinken en slikken

    dus meis nog even wachten ;)
     
  5. Suusje76

    Suusje76 Bekend lid

    8 apr 2006
    723
    0
    0
    OEPS, ik heb gewoon de afgelopen weken bij het ontbijt een zachtgekookt eitje gegeten. De bacterieën in een zachtgekookt eitje worden wel gedood toch als het ei verhit wordt?

    Groetjes Suusje
     
  6. Kitty

    Kitty Actief lid

    10 nov 2005
    442
    0
    0
    Opvoeder-begeleidster
    Willebroek
    Hey,

    Van brie en camembert hebben ze mij wijsgemaakt dat het kan indien je de schil verwijdert.

    Klopt dit dan niet? Want ik heb al heel wat van die kaas afgegeten.

    :oops: Kitty
     
  7. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Het gaat om de kaas zelf.
     
  8. Channie

    Channie Fanatiek lid

    13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Ik heb laats van die kaneel stokjes op ik wist dus echt niet dat dat niet mocht en me moeder blijkbaar ook niet anders had ze er wel wat van gezegt :( ik snap niet waarom dat niet mag...
     
  9. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Kaneel
    Ook kaneel is een stofje waar je tijdens je zwangerschap waarschijnlijk maar beter voorzichtig mee kan zijn. Kaneel bevat namelijk de smaakstof coumarine. Het effect van het gebruik van kaneel op ongeboren kinderen is nog niet onderzocht, maar op grond van enkele aanwijzingen met vergelijkbare stoffen kan de kans op nadelige effecten niet worden uitgesloten. Coumarine heeft dezelfde molecuulstructuur als vitamine K, en zou daarom de werking daarvan kunnen beïnvloeden. Daarnaast zijn er indicaties dat het nadelig effect heeft op het skelet en lichte neurologische afwijkingen kan veroorzaken. Het schadelijke effect is nooit onderzocht, laat staan bewezen. Het is gebaseerd op indirecte aanwijzingen. Totdat het bij de mens bewezen is, lijkt het daarom raadzaam om matig te zijn met kaneelhoudende producten tijdens de zwangerschap, in ieder geval gedurende de eerste drie maanden.
     
  10. Channie

    Channie Fanatiek lid

    13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Nou ik eet dus nooit meer kaneel! ik had beter moeten lezen! ben echt boos op me eigen nu :(
     
  11. Daphne

    Daphne Fanatiek lid

    1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    De bacteriën worden inderdaad gedood als het ei verhit wordt. Maar een zachtgekookt ei is nog niet genoeg verhit. Pas als het eigeel hard is, dan zijn de bacteriën dood.
     
  12. senseemillia

    senseemillia VIP lid

    20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Oops ik heb ook wel eens een gekookt eitje gegeten. Of een gebakken met hele dooier.
     
  13. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Meiden, weleens kan geen kwaad. Dit zijn dingen die je niet elke dag moet doen.

    groetjes
     
  14. senseemillia

    senseemillia VIP lid

    20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Eigenlijk is het gewoon niet normaal wat je allemaal niet mag eten. Vroeger aten ze dit toch ook allemaal? Ik voel me af en toe zwaar zielig dat ik al die dingen niet mag. Moet ook altijd op mijn werk met lunch twee keer nadenken voor ik weet wat ik wil en of het wel mag.
    Ik ga eens vragen aan mijn moeder wat zij wel of niet mocht.
     
  15. Daphne

    Daphne Fanatiek lid

    1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Ach het is allemaal voor een goed doel hoor. Ik ben het er overigens niet mee eens dat "een keertje wel moet kunnen". Je weet van tevoren niet of je een ei pakt dat besmet is met salmonella. Persoonlijk vind ik dan ook dat je het risico niet moet nemen.
     
  16. Karagoz

    Karagoz VIP lid

    14 apr 2006
    7.984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    Selaam

    Ik zelf ben niet zo erg dol op kaneel maar af toe maak ik gerechten met kaneel en dat is misschien 1 keer in de 2 á 3 mnd daus dan eet ik wel een theelepeltje kaneel, is dit heel erg ?
     
  17. Monika

    Monika VIP lid

    12 aug 2005
    8.246
    72
    48
    Vrouw
    Thuishulp
    Landgraaf
    Nee dit is niet erg.

    Het zit ook in een appeltaart en wat de verloskundigen al zeiden, daar moet je dan wel heel erg veel van eten wil het schadelijk zijn.

    Dus een theelepeltje eens in de 2 of 3 maanden moet kunnen.
     
  18. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Dat zeg ik niet ;)
    Maar meer in het algemeen, ik heb weleens drop gegeten, tja.. kan gebeuren.
    Ik zou ook het risico niet nemen, maar als het gebeurd is en je bent niet ziek geworden enz.. dan zou ik me er geen zorgen over maken.

    groetjes
     
  19. Daphne

    Daphne Fanatiek lid

    1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Nee, inderdaad Natasja, als het gebeurd is, dan is het gebeurd en als je dan niet ziek geworden bent, zou ik me ook niet druk maken hoor.
     
  20. Carmen

    Carmen Fanatiek lid

    2 nov 2005
    1.065
    0
    0
    Peuterjuf
    Haarlem
    Zo is het, Natasja!

    Soms is het "druk maken om" (bijvoorbeeld wat we wel of niet mogen eten) heftiger dan dat etenswaar kwaad kan. Ik ben gek op kaneelstokjes en het kan echt geen kwaad om die zo af en toe te eten. Net als een lekker dropje, zoute chips etc. Natuurlijk eet ik geen zachtgekookt ei, rauw vlees of iets anders waardoor ik mijn ukkie kan besmetten, ik loop (of wil, in ieder geval) geen enkel risico (lopen)! Maar sommige dingen kunnen geen kwaad, tenminste, zei het met mate!
     

Deel Deze Pagina