Hoi hoi allemaal! Het is nog niet zo ver hier... maar toch even een vraagje waar ik al sinds zaterdag mee loop... Tot wanneer kun je paardrijden? Afgelopen zaterdag heb ik voor het eerst rijles gehad op een jong paard waar ik sinds 2 maanden op rijd. De eigenaar stelde zelfs voor dat als ik het leuk vond om in juli en okt met een wedstrijd mee te doen Lijkt me super natuurlijk... maar oktober is nog erg ver weg, de kans, hoop ik, dat ik dan al té zwanger ben. De wedstrijd in juli is weer wat dichterbij... maar stel als ik nu zwanger zou zijn, dan zou ik op dat moment 5,5 maand zwanger zijn En dan daarbij.... ik moet eerst zorgen dat ik een fatsoenlijk rondje kan tölten hahaha! (ijslanderwedstrijden met speciale gangen) Wie weet hier meer van? Natuurlijk ook tot wanneer het goed voelt, maar toch... Misschien toch maar vast met de eigenaar over hebben zodat hij zelf wat serieuzer met Fjall aan de gang gaat? Groetjes Cynthia
Ik heb tot 10 weken gereden ben er in die tijd 2 keer afgegooid daarna hield ik het voor gezien. Ze adviseren om niet meer te rijden als je naar buiten gaat dragen ik dacht zo rond de 3 a 4 maanden. Er zijn ook meiden die doorrijden tot 6 of zelfs 8 maanden maar daar kan ik me niets bij voorstellen ik zou het risico niet willen nemen.
volgens mij word het afgeraden na de 12 weken, (net als skieen etc. ) dan komt de baamoeder namelijk boven het schaambot uit en is er minder bescherming.
Thanx dames! Mmmm waarschijnlijk geen wedstrijden voor mij dan dit jaar... Vroeg in het seizoen is helaas te vroeg... daar is Fjall nog niet klaar voor. Groetjes Cynthia
Ik zou nu nog niet gaan plannen dat je geen wedstrijden kan rijden. Gewoon alles op je af laten komen. Wie weet duurt het nog een poosje dat je zwanger bent en kun je wel de wedstrijden rijden. Anders jammer, maar krijg je er iets moois voor terug. Gewoon nu nog genieten van het rijden en dan kun je later wel zien of je wedstrijden kunt rijden. Ik reed vanaf dag 1 niet meer, maar had meer met mezelf te maken (moeilijk zwanger worden en miskramen) dan met mijn paard. Maar ken ook mensen die tot een maand of 5 doorreden.
ikben meteen gestopt toen ikhet wist... was veelste bang dat er iets ging gebeuren en we weer het hele icsi traject moesten doen
bij mijn eerste zwangerschap heb ik doorgereden tot 24 weken, probleemloos trouwens, tuurlijk hield ik er rekening mee, ik heb hem altijd eerst gelongeerd en deed eigenlijk niet bijzonder veel meer, veel stapoefeningen en rustige galop. Nu ben ik 15 weken zwanger en rij nog. aan TS je moet doen waar je jezelf goed bij voelt en is dat gelijk stoppen met rijden dan is dat prima. Mijn verloskundige raadde aan dat je zulk soort sporten (squash, volleybal, paardrijden) niet moet gaan proberen te leren als je zwanger bent maar als je heel ervaren bent weet je wel wat wijsheid is
Mijn zusje heeft een eigen paard en daar heeft ze tot ca 24 weken op gereden. Toen vond ze het toch wat engig worden, zeker de buitenritten. Daarna nog wel wat oefeningen mee gedaan, maar dat kan ze nu (28 weken) ook niet goed meer, vanwege bekken- en rugklachten.
Ik heb afgelopen donderdag nog gereden. Had 3 weken niet gereden en ik wilde eens proberen of het nog ging. Het ging een half uur goed, toen kreeg ik wat last van mijn buik en rug. En ik was nogal fanatiek van start gegaan dus ik was ook al bekaf. Dus na 3 kwartier ben ik eraf gegaan. De dagen erna heb ik wel wat last gehad van mijn lichaam...dus ik denk dat ik niet meer ga rijden. Ik wil wel lekker dressuur kunnen rijden en niet maar half. En ik vind het ook wel een beetje eng worden..paard was twee keer geschrokken, ik wil er niet aan denken wat er kan gebeuren als ze écht schrikt.
Ik ben zodra ik wist dat ik zwanger was gestopt met rijden. Ik wilde geen enkel risico lopen met de kleine. Ik mis het wel heel erg en ik kan ook niet wachten om er na de bevalling weer op de stappen.
mij is juist gezegt dat ik de eerste 3 maanden niet mocht rijden en daarna zou het mogen als het geen hele grote risico neemt en met een jong paard heb je dat wel meer! net als skieen enzo als je goed bent en weinig valt dan is er weinig risico kon maar ben je beginner of is je paard niet helemaal te vertrouwen omdat die je vaker eraf heeft gegooid dan is het een risico! vallen kun je altijd ook van de trap maar het gaat om de kans dat het gebeurt hoe groot schat je dat in? gr D
Dank je wel voor de antwoorden Ik rijd al jaaaaaren paard, dus ervaren ben ik wel. Maar het is en blijft een dier. Gelukkig is Fjall een heel braaf paard en niet snel onder de indruk van dingen. Als ze iets moeilijk vind of niet graag doet dan uit zich dat in brommen Eerst zwanger worden en dan kijk ik wel hoe het gaat. Misschien kan ik me tzt wel inschrijven voor een proef, gaat het niet dan niet (of de eigenaar doet het) Ook Fjall wordt dit jaar gedekt.... zijn we misschien saampjes wel zwanger Groetjes Cynthia
Gewoon lekker opgeven voor wedstrijdjes meid, mocht je zwanger worden dan kun je die altijd nog weer afzeggen. Hoop idd voor je dat paard en jij tegelijk zwanger zijn! Ik en mijn paard dus wel , paard is 2 weken voor mij uitgeteld, dus samen heerlijk afgebouwd en nu heeft ze zwangerschapsverlof haha 8)
Volgens mij kan je gewoon doorrijden tot het voor jezelf niet meer fijn is. Dat kan lichamelijk zijn, maar ook dat je je zorgen maakt. Dan is het ook beter om ervanaf te blijven. Anky heeft ook goud gewonnen op de olympische spelen toen ze halverwege haar zwangerschap was van Yannick.
Ik heb vanaf dag 1 niet meer gereden, ondanks mijn 20 jaar rij-ervaring. Volgens mijn huisarts wordt van rijden ook je bekkenbodemspier getraind en dat is voor een bevalling niet de bedoeling. Dat ie sterk is is prima, maar door paardrijden wordt hij te strak wat de bevalling een stuk moeilijker kan maken, omdat de "uitgang" dan te nauw is. Een vriendin van mij is dit overkomen. Die had ook doorgereden en met de bevalling moest de kleine met hulp komen omdat het niet paste. Maar ik vind dat je moet doen waar jij je goed bij voelt. Ik heb het niet gedaan. Het paard wat ik reed deed ook niks, maar het blijven dieren. Je moet doen waar jij je prettig bij voelt en laat je gewoon goed adviseren bij de huisarts of verloskundige
Hee wat leuk dat er nog zoveel dames hier zijn die ook paardrijden/reden. Ik ben zwanger geworden in dezelfde week dat mijn paard heel plotseling overleed... Ik heb met 4 weken zwanger nog een buitenrit gemaakt op het paard van iemand anders, maar dat voelde toch niet vertrouwd. Sindsdien heb ik niet meer gereden. Als ik mijn eigen paard nog had gehad dan had ik waarschijnlijk nog wel gereden. Nu het weer mooier weer wordt begint het hier wel te kriebelen, maar ik heb met mijn vriend afgesproken nu niet meer op andermans paarden te stappen. Het kopen van een ander paard heb ik ook maar uitgesteld tot na de bevalling.
Ik heb er niet meer opgezeten sinds de punctie (zeg maar de eisprong) Mijn paard is heel erg braaf en haar vertrouw ik wel, maar alle mensen en paarden eromheen niet Ik zou het mezelf niet vergeven als er door mijn rijden iets fout zou gaan, ook al is die kans maar klein.
Ik zou gewoon lekker opgeven en afmelden kan tegen die tijd altijd nog. Je kan (helaas) toch niet plannen wanneer je zwanger wordt dus zou me voor zover nog niet druk maken over het rijden. Ik heb me er ook vreselijk druk om gemaakt wat ik dan moest doen en wat als dit en wat als dat. Vervolgens was ik al zwanger en val ik er van een af, zal je altijd zien, al jaren niet gevallen en nu uiteraard wel. Ik ben nu 14 weken en rij alleen nog op die van mezelf. Heb van het weekend nog een dressuurwedstrijd gereden en over 2 weken heb ik er nog een staan. Over 3 weken heb ik nog een indoor oefencross en daarna zal het wel zo´n beetje over zijn met de wedstrijden. Rijden blijf ik doen tot ik er last van krijg, denk dat je dat van te voren niet kunt bepalen.
Ik rij gewoon lekker door totdat mijn lichaam zegt dat ik moet stoppen Ik rij wel op eigen paarden, dat scheelt wel denk ik. Die ken ik al door en door. Ik heb wel een jonkie die net beleerd is, daar zou ik nu niet meer zo snel op stappen, die mag aan de dubbele longe denk ik.