Implanon

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Devilschase, 15 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Damessss,

Na mn bevalling wil ik ipv de pil aan de implanon. Zon staafje onder je huid die lke dag ene dosis hormomen afgeeft. Wie heeft hier ervaring mee en hoe bevalt het?

2. leen1982

leen1982 Bekend lid

8 jul 2006
    634
    0
    0
    Ambtenaar
    Geraardsbergen (Belg
    Heb dit gehad! Het werkt maar ik was er niet tevreden over! De eerste keer dat ik dit wou zetten plaatste mijn dokter het en ik naar huis, kreeg dag erna telefoon, bleek dus dat het staafje er niet inzat en achtergebleven was in de spuit!
    Het is niet gemakkelijk te plaatsen en je hebt een keigrote bloeduitstorting op je arm die redelijk lang aanhoudt! Je voelt het heel goed zitten en als je er iets tegenkrijgt of op duwt doet het pijn, ook na een tijd...
    Toen wou ik het eruit! De dokter heeft zoooo diep moeten snijden om het eruit te krijgen en terug te vinden dat ik genaaid moest worden daarna!
    En ik had ook nog steeds bloedingen hoor, tis niet zo dat je ongi definitief stopt! Bij mij toch niet en ook bij mijn vriendin toen niet!
    Nou is het hier op het nieuws (in België) geweest dat er een meisje is bij wie ze het staafje helemaal niet meer vinden! Je kan het niet zien op een scan ofzo en ze hebben al heel haar arm opengelegd om het te vinden. Gezellig!
    Mijn gyn en mijn zus de hare willen ze allebei NIET meer plaatsen... Zal wel een reden hebben?

Zoals je dus kan horen ben ik er geen voorstander van, maar er zullen mss wel mensen zijn die er wel blij mee zijn!

3. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Ik was er erg tevreden mee.

Het plaatsen is onder verdoving gegaan en ik heb alleen het verdovingsprikje als vervelend gevoeld. Vervolgens ben ik een jaar lang niet ongesteld geweest en dat vond ik helemaal niet een ramp ;)

Na een jaar heb ik het staafje weer laten verwijderen omdat ik vond dat ik wel erg onreglmatig begon te vloeien (2 dagen wel, 3 dagen niet dan weer een dag wel enz...)
    Ook het verwijderen was redelijk eenvoudig en ik heb 1 hechting gekregen.

In het gebruik is het staafje heel makkelijk, je kan 'm namelijk niet vergeten en je kunt zelf voelen of 't er nog zit. De dosering hormonen is heel laag, dus wil je na een paar jaar toch voor een kindje gaan, dan ben je in wezen direct na het verwijderen weer vruchtbaar.
    De vrouwen die ik ken die 'm (gehad) hebben, zijn net als ik erg tevreden. Laat je anders ook eens voorlichten door je huisarts of gynaecoloog.

Succes,
    Groetjes van Kiki

4. Bibi23

Bibi23 Actief lid

4 jan 2008
    403
    0
    0
    Verpleegkundige
    Gelderland
    Hi
    Ik ben ook een tevreden ex-gebruikster.
    Ik heb het 5 jaar gehad (na 3jr laten verwisselen) en
    ik werd niet meer ongesteld en dat vond ik wel prima!
    Ik kon nooit goed tegen de pil en aangezien er veel minder hormonen in implanon zitten kon ik daar wel goed tegen!
    Er zit aan hormonen enkel progesteron in als ik het goed heb. Oestrogenen in anticonceptie is vaak het stofje waar vrouwen niet tegen kunnen (down voelen, aankomen, misselijk etc). Maar dat zit er dus mooi niet in.
    Na 5 jr laten verwijderen, 1x bewust ongesteld geworden om te kijken of het allemaal nog werkte ;) en daarna meteen zwanger geworden.

Het plaatsen gaat onder plaatselijke verdoving en hier heb ik niets van gevoeld. De volgende dag was het op de plek wel blauw. Ik heb hem altijd goed kunnen voelen zitten. Na 3 jaar kan je je voorstellen dat het wel wat ingekapselt is, dus dan moeten ze wel een beetje wroeten om hem eruit te halen als ze het tot 1 hechting willen beperken, maar dit is ook verdoofd dus voel je niet. Hierna werd bij mij meteen de volgende geplaatst die 2 jaar later verwijdert is.
    Er zit een heel klein littekentje van de hechting aan de binnenkant van mn arm.

Het enige wat ik opvallend vond toen implanon was verwijderd, is dat ik ineens een stuk meer libido had! Maar dit kan natuurlijk ook psychisch zijn omdat ik zwanger wou worden ;) ;)

Kortom..; ik vind implanon een aanrader!

5. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    Tja ik heb hem dus momenteel en heb er 2 grote bezwaren tegen:
    Mijn menstruatie is niet weg, integendeel. Ik ben niet heel erg ongesteld maar deze keer al wel ruim 12 dagen achter elkaar en het houdt maar niet op! En dat was bij mijn vorige menstruatie ook al zo.
    En ik heb het gevoel dat ik ben aangekomen sinds ik hem heb.
    Allebei niet echt fijn vind ik! Dus ik zit sterk te twijfelen om hem te laten weghalen.

Oh ja het plaatsen zelf vond ik ook niet leuk: ik was verdoofd, maar het laatste stukje van het staafje deed toch verdomd veel pijn! Verdoving zat blijkbaar niet overal. Daarna idd nog ruim een week een blauwe arm gehad, en je ziet nu ook nog een soort stipje op de plaats waar hij is geplaatst.

Verder vind ik het zelf een beetje griezelig dat ik hem soms voel! Dan ga ik er bijv. per ongeluk met mijn hand langs en voel ik ineens zo'n hard ding zitten. Brrrr....!

Maar goed, alles bij elkaar is het natuurlijk wel supermakkelijk om niet meer elke avond een pilletje te hoeven, dus ik zit nog een beetje in dubio.

Ik hoor dan ook graag nog andere ervaringen!

6. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    Is Implanon zo zeldzaam dat echt bijna niemand er ervaring mee heeft? Anyone?

7. Zeepbel83

Zeepbel83 Bekend lid

21 jun 2007
    808
    1
    18
    Ik heb 2 jaar Implanon gebruikt naar volle tevredenheid! Zowel bij het plaatsen als eruit halen echt niks gevoeld, en bij mij zag je het staafje ook echt zitten in mn arm. Bij het erin doen kreeg ik alleen een iets grotere pleister op mn arm, en kwam er een blauwe plek op.
    en bij het eruit halen 1 hechting die ik zelf na een paar dagen kon doorknippen.
    Beide keren stond ik binnen 10 min weer buiten, zo snel!
    Nu hij eruit is heb ik een klein plekje op mn arm, een stipje.
    Ik had als bijwerking dat ik helemaal niet meer ongesteld werd, wel maandelijk wat licht gevoel in mn buik alsof ik het had moeten worden.
    Verder voelde ik me hartstikke prima, echt NERGENS last van!

Begin juni Implanon eruit laten halen en helaas sindsdien nog niet ongesteld geweest.

8. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Geweldig enthousiaste (ex-)gebruiker hier. Ik heb geen last gehad met plaatsen of verwijderen en bij het eerste staafje ben ik dik twee jaar niet ongesteld geweest. Zalig moet ik zeggen ;)!

Na het verwijderen werd ik direct met regelmaat ongesteld, dus ik heb niet heel erg veel last gehad van 'ontpillen'. In het begin cycli van 35 dagen. Later werd dat wel wat minder (gemiddeld 30 dagen), maar ik vond het best wel netjes.

Ook ik heb verhalen gehoord van 'verdwaalde' staafjes of verkeerd of niet geplaatste staafjes. Ik ben er wel van overtuigd dat het echt belangrijk is om naar een gynaecoloog of huisarts te gaan die er veel ervaring mee heeft. Ik hoorde vaak van mijn eigen gyn dat zij er niet enthousiast over was, maar een echte reden kon ze niet geven. Ja... ze zei dat het zo moeilijk plaatsen was. Maar ja, dat ligt er dus maar net aan zou ik zeggen. Als je er geen ervaring mee hebt, kan ik me voorstellen dat het lastig is. Daarom heb ik dus ook heel bewust gezocht naar een arts die de staafjes vaker had geplaatst. In Den Bosch zat er zo een die bij wijze van spreken de hele dag niets anders deed.

Het verwijderen werd helaas door een gyn gedaan in een lokaal ziekenhuis hier. Dat mens heeft van voor tot achter zitten zeuren over Implanon en dat het zo lastig te verwijderen was, bla bla bla. Nou... ze heeft een gaatje gemaakt in mijn arm en trok hem er zo met een pincet uit. Ik heb nog eens mooi ingewreven dat het 'oh zo lastig was'. Ik denk dat veel artsen niet aan Implanon willen beginnen omdat ze bang zijn voor de gevolgen als ze hem niet goed plaatsen. Ik vind dat eerlijk gezegd nogal getuigen van de makkelijke weg, maar goed... Ik vind dat er in die gevallen echt voorbij wordt gegaan aan het voordeel dat de vrouw kan hebben bij het Implanon-gebruik.

Succes met je keuze!

Groetjes,
    Josien

9. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    Goh Zeepbel en Josien, dat heb ik dus wel eens vaker gelezen, dat mensen helemaal niet meer ongesteld werden. Heerlijk lijkt me dat!
    Wat zou ik dan verkeerd doen? Ik ben het nu net ook weer ruim 2 weken geweest... Raar dat dat dan bij de 1 helemaal wegblijft en bij de ander juist langer gaat duren.
    Want op zich vind ik het ook wel heel relaxed hoor, geen pilletje elke avond, nergens aan denken.
    Alleen als nou elke menstruatie ruim 2 weken gaat duren, daar word ik natuurlijk niet echt blij van!

10. Zeepbel83

Zeepbel83 Bekend lid

21 jun 2007
    808
    1
    18
    Mamasu, dat lijkt me inderdaad wel balen.
    Helaas lees je wel heel verschillende dingen over wat voor uitwerking de Implanon bij iemand kan hebben, het verschilt van persoon tot persoon hoe je menstruatie dan gaat verlopen, ik hoop niet voor je dat je echt steeds 2 volle weken bloedingen krijgt!

11. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik heb het volgende gehoord van de artsen:

1/3 van de vrouwen heeft geen bloedingen meer
    1/3 van de vrouwen heeft verminderd maar regelmatig bloedverlies
    1/3 van de vrouwen heeft last van een onregelmatig bloedverlies

Ik ben blij dat ik bij beide keren tot de eerste twee groepen hoorde ;). Maar je kunt dus inderdaad ook pech hebben!

Ik vond het inderdaad zalig niet meer aan die pilletjes te hoeven denken. Ik was zelf niet zo nauwkeurig met die dingen en ze zijn gewoon ook onbetrouwbaarder in tijden dat je bijvoorbeeld ziek bent of aan de medicijnen.

Groetjes,
    Josien

Deel Deze Pagina