Hoi allemaal, Ik zit een beetje in mijn maag met het volgende... Ik ben nu bijna 24 weken zwanger van de eerste en de laatste week heb ik regelmatig harde buiken. Ze zijn niet pijnlijk, maar dienen zich wel frequenter aan de laatste twee dagen. Waar ik er eerder zo nu en dan eentje had na inspanning, heb ik ze nu praktisch spontaan en heb ik er gemiddeld per uur een stuk of 2 a 3, zelfs als ik lig. Ik heb vrijdag nog een grote fotografieklus... Op zich geen ramp, maar wellicht maak ik me onbewust druk over de omvang van de klus in zwangere toestand . Ook ben ik erg moe de laatste dagen. Kunnen deze ( nog niet pijnlijke ) harde buiken kwaad? Ik durf het bijna niet hardop te zeggen, maar ik twijfel om de gynaecoloog te bellen, maar ik ben bang dat hij absolute bedrust aanbeveelt... En dat is zo'n beetje worst case scenario deze week . Tips? Adviezen? Bemoedigende woorden?
Ik heb al vanaf 16 weken af en aan harde buiken. Niet pijnlijk, geen regelmaat, maar wel frequent. Ik merk dat ik er echt meer last van heb als ik teveel doe. De eerste keer dat ik ze kreeg bleven ze ook echt lang doorgaan en heb ik een heel weekend op bed/bank gelegen voor het wat rustiger werd. Nu weet ik ondertussen wanneer ze eraan gaan komen en als ik dan meteen rust neem zakken ze heel snel weer. Ook heb ik ze vaak 's-nachts na het plassen, of als ik net ontspannen in bed lig. Het kan komen door een blaasontsteking, laat dus voor de zekerheid je urine controleren! Maar anders komt het echt door teveel doen. Laat je zware dingen uit handen nemen; stofzuigen, boodschappen tillen etc. Maar, zolang er geen regelmaat in zit, ze niet pijnlijk zijn en ze niet te vaak voorkomen kunnen ze volgens mij geen kwaad. Maar het betekend wel dat je lichaam je waarschuwt dat je wat rustiger aan moet doen. Dus, na je fotografieklus, hup in bed en uitrusten
helaas.... ik heb het ook.. elke dag eigenlijk wel.. de ene keer doen ze geen pijn en de andere keer doet het echt goed pijn.. na elke harde buik heb ik ook flink last van een soort spierpijn/ vermoeide spieren in mijn buik... ik moet as donderdag naar de vk en ga het toch aangeven want ik vergeef het me nooit als er iets misgaat met de baby!
Denise, als ze echt pijn doen zou ik niet wachten tot donderdag met naar de vk te gaan maar gewoon even bellen. Je hoort bij deze termijn geen pijnlijke harde buiken te hebben.
Probeer zo veel mogelijk te rusten. Je mag ongeveer 10 harde buiken per dag hebben (zei mijn vk), maar ze mogen geen pijn doen. Als je je klus doet en je merkt dat je een harde buik krijgt/hebt, neem dan eventjes rust. Ga even zitten en iets drinken.. en ga door als het weer weg trekt? Misschien dat je daarna je vk of gyn kunt bellen? Al zou ik nu wel direct bellen.. just to be sure..
laat anders even je urine controleren een blaasontsteking kan ook voor harde buiken zorgen ! en ja toch echt rustiger aan doen werd mij altijd gezegt