Mijn zoontje van 2 jaar en 8 maanden is toe aan een fietsje en die krijgt hij vervroegd voor zijn verjaardag van zijn oma. Nu heeft oma twee fietsjes gezien bij de HEMA die leuk zijn. De een is 12 inch (2-4 jaar) en de ander 16 inch (3-5) jaar. Ik zit nu dus met het dilemma.. wat te doen. Hij moet nog leren fietsen. Hij snapt het principe van trappen maar is te groot voor de driewielier. Ook is hij flink lang (+1 op de curve.. zo'n 98 cm vermoed ik) wat te doen.. 12 inch of toch 16 inch... 16 inch 12 inch
Mijn zoontje is 3,5 jr en 101 cm (toevallig vorige week naar het cb geweest). Hij heeft een 12 inch fietsje en dit past heel goed. Hij kan zo goed met zijn voeten bij de grond en op- en afstappen gaat ook prima. Voorlopig blijft hij dus nog wel even op deze maat fietsen. Ik snap je dilemma, hier zat ik met hetzelfde. Ik heb toen gekozen voor een 12 inch fietsje van Marktplaats van 25 euro, onder het mom van 'is het niks dan staat er in ieder geval geen duur, splinternieuw fietsje in de schuur te niksen'.
Ik zou toch gaan passen, want 16 inch kan nog weleens net te groot zijn of net passen. Lichaamslengte zegt niet alles, het maakt ook uit of je lange of korte benen hebt. 16 inch zal te groot zijn om met zijn voeten bij de grond te kunnen, maar aangezien hij de eerste jaren nog met zijwielen zal fietsen maakt het minder uit. Normaal gesproken moet een kind met zjn/haar voeten bij de grond kunnen voor de veiligheid.
Hier een 12-inch gekregen voor haar 3e verjaardag. 16 inch wel gepast, maar was toen nog echt te groot, ging ze helemaal scheef op fietsen en kon niet zo makkelijk snel met haar voeten bij de grond, wat juist wel zo handig is. Ondertussen fietst ze nog steeds vrolijk rond op het ding, af en toe zetten we het zadel weer wat hoger, maar het past prima. Ik heb een beetje neutrale van Batavus genomen, wit met rood en zwart, als ze er dan niet meer op past, dan kan hij daarna gewoon mooi naar haar broertje .
Hoi, Hier een meid van 3 jr en zo'n 98 cm...wij zijn voor 12 inch gegaan...zo kan ze goed bij de grond met haar voeten en fiets ze prima! Wij zijn bij Hallfords geslaagd...succes
Ik zou toch even gaan proberen. Eva heeft een 12 inch fiets gekregen toen ze 2,5 jaar en ongeveer 92 cm was, dat was toen precies goed. Ze is nu 3 jaar en 3 maanden en zo'n 96 cm, maar ze is eigenlijk wel toe aan een 16 inch fiets. Ze kan er nog prima op fietsen, maar je ziet gewoon dat ze eigenlijk een beetje te groot begint te worden voor deze fiets. Ik zou dus met 100 cm denken dat een 16 inch fiets zeker moet kunnen, maar voor de zekerheid zou ik het wel even proberen.
Mijn zoon heeft leren fietsen op een 12 inch. Vorige maand hebben we een 16 inch gekocht. Hij is nu ca 107cm. En dat past goed. Ik denk dat het een beetje aan het model van de fiets ligt wat fijn is voor jouw zoon. Ik zou naar een fietsenmaker gaan en gewoon gaan passen. Quinn mocht ook proef ritjes maken en zo wisten we wat wel of niet goed was.
Voor het leren fietsen is het iig nodig dat ie z'n voeten plat op de grond kan zetten. Als dat met de 16 inch ook kan, zou ik die kopen. Als dat niet kan, toch de 12 inch...
Hier ook een 12 inch. Maar mijn plurk is een beetje kleiner dan gemiddeld. De 12 inch is nog iets te groot.
Wat een dilemma's he? Heb ook een zoontje van jouw leeftijd Cygnet en hij is dan weliswaar niet zo groot (zal hem eens moeten opmeten). Heb toevallig gisteren voor hem een 12 inchje gekocht via MP voor een klein prijsje, 2 hands. Er zitten wel wat beschadigingen aan, maar ik vind voor een 1e fietsje dat dat moet kunnen. Hij moet het immers nog leren.
Wij hebben een 12" tweedehandsfiets gekocht, M is nu 96 cm en gaat best. De volgende fiets mag ze zelf uitkiezen en dan zullen we ook op het uiterlijk gaat letten . In jouw geval zou ik met je kindje gaan uitproberen. Wel in gedachte houdend dat voor los fietsen (zonder zijwielen) het echt belangrijk is dat je kind met beide voeten stevig en plat op de grond moet kunnen staan ...
Wij hebben onlangs voor de 16 inch gekozen. Hij is net ietsje te groot, maar met het zadel in de laagste stand gaat het goed. Thijmen crost er echt vandoor Je zou nog kunnen kijken of je een 14 inch fiets kunt vinden? Wat mij overigens voor de 16 inch deed kiezen was dat ik verwacht dat een 12 inch binnen de korste keren te klein is en dat vond ik toch een beetje zonde. Heeft je zoontje al op de fietsjes gezeten? Zou ook gewoon even kijken hoe hij er op zit en wat er gebeurt als hij een stukje groeit. Wel leuke fietjes overigens!
Stijn is 4 jaar en fiets nog steeds op zijn 12 inch fietsje Hij is 110 Hij heeft er heel erg goed op leren fietsen zonder zijwieltjes maar nu is hij wel aan een grotere fiets toe, al kan het zadel en stuur wel iets omhoog maar we zijn al rustig aan het kijken voor een andere voor hem zodat hij deze zomer lekker kan racen op een grotere fiets
Mijn zoon is een gemiddeld kind, 92 cm, en fietst op zijn 12 inch perfect. 16 inch was echt veel te groot voor hem
Hier vandaag een 16 inch opgehaald , de 12 inch was evt wel te klein. Volgende week word ze 3 en schat haar wel op 1 meter qua lengte, zo niet dan iets meer
Mijn zoontje heeft voor zijn 3de verjaardag ook een fiets gekregen. Hij was toen 96 cm. We hebben gekozen voor een 12 inch. Bij ons was de doorslag zijn loopfiets. Omdat hij al zo'n goede balans heeft zal hij waarschijnlijk zo wegfietsen op een 12 inch, maar dan moet ie wel bij de grond kunnen met z'n voeten. De 16 inch was echt nog veel te groot. Verder is het met een 16 inch fiets zwaarder trappen, dus daar moet hij wel de beenkracht voor hebben! Succes in ieder geval Gr Heel76
Hier heeft mijn zoontje voor zijn 2de verjaardag een 12-inch fiets gekregen. Hij is nu 100 cm en kan nog heel even op deze fiets door. Om te leren fietsen zou ik sowieso voor een 12-incher gaan, al zal het misschien van korte duur zijn. Succes met je keuze.