Wat eten met 6 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door daffie76, 19 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. daffie76

daffie76 Fanatiek lid

Wat mogen beebjes nou eigenlijk vanaf 6 maanden hebben?
    Myrthe is bijna 6 maanden en krijgt nu het volgende schema...

8:00-8:30 pap van 200/6 schepjes/4schepjes rijstebloem (vandaag mee begonnen)
    10:00 zelfgemaakt fruit zo'n 120 gram
    12:30 fles 210/7 schepjes
    16:00 flesje 130 cc diksap/thee (flink verdund)
    17:00 groentehap zo'n 120 gram, daarna flesje 120/4 schepjes
    19:30-20:00 fles 210/7 schepjes/2 schepjes rijstebloem

Nu krijgt ze natuurlijk alleen gepureerde groente, maar wat moet ze er straks nu bij krijgen aan hoeveelheden en doe ik dat gewoon allemaal door elkaar pureren?
    Nu kook ik namelijk 1 x per 2 weken heel veel groentes en vries ze in de goede hoeveelheid meteen in. Kan ik dat ook doen met groente/aardappels/vlees? Mag ze dan ook al spaghetti ofzo? En moet ik het nog helemaal glad blijven pureren?
    En vanaf hoeveel maanden gaan ze iets van een rijstewafeltje eten 's middags (wil ik nu voorlopig nog niet, maar wil wel graag weten vanaf wanneer dit kan)

Veel vragen, maar hoop dat jullie kunnen helpen,

liefs Daffie

2. kimr1

kimr1 Bekend lid

13 aug 2008
    545
    0
    16
    Mijn dochter is nu dik 6 maanden en heeft het volgende schema.
    8.30 uur: fles, 180 cc en 6 schepjes
    11.00 uur: Liga en diksap
    13.00 uur:1 boterham en flesje, 120 cc en 4 schepjes
    15.00 uur: Fruit en diksap/thee
    17.30 uur: Warm eten en flesje, 90 cc en 3 schepjes
    20.30 uur: Flesje, 180 cc en 6 schepjes

Ik maak ook meestal haar warme eten zelf. Ik pureer het niet meer helemaal fijn. Maak ook meestal een voorraadje voor 2 weken en vries dit in.

vanaf een half jaar mogen ze een rijstwafeltje o.i.d.
    Ik geef meestal liga tweede stap.

3. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    In principe eet ze nu voldoende. Ik zou het nu lekker zo houden. Je gaat nu proberen om tot 200 gr groente en 200 gr, fruit te komen. Dat hoeft niet direct, kan langzaam. Gewoon elke keer kijken wat ze opkan. Ze geven het zelf aan.
    Daarnaast kun je met een paar weken beginnen met brood als lunch. Houdt er rekening mee dat het een tijdje kan duren dat ze brood goed eten. Als ze 1 boterham eet dan maak je het flesje iets kleiner. Als ze 200 gr groente eet, kun je het flesje datze erbij krijgt laten vervallen. Rijstewafels kun je nu al geven tussen de middag. Is allemaal niet nodig hoor. Maar als je kindje tussen de middag trek krijgt is dit wel een gezond tussendoortje.
    Met 6 maanden kun je idd al aardappels en vlees/vis bij geven (rund, kip, vis. Nog geen varken). Dat kun je door elkaar pureren, maar langzaam steeds grover en op een gegeven moment alleen gaan prakken. En ze mag ook spagetti hoor. Met 6 maanden mogen ze al heel veel. Wel rustig opbouwen, kijk naar je kindje. Mijn zoontje hoefde nergens aan te wennen, maar er zijn genoeg kindjes bij wie je rustig moet opbouwen. Gewoon even kijken wat ze aankan.
    Met 6 maanden hadden we het volgende schema

7:00 uur 210/7 + 3 scheppen bambix
    9:00 uur fruit
    12:00 uur 210/7
    15:00 uur 210/7
    18:00 avondeten
    19:00 uur 210/7 + 3 scheppen bambix

Met 6,5 maand kwam er brood bij. Met 7 maanden at hij 1 a 2 boterhammen en heb ik de fles van 15:00 uur laten vervallen en de fles van 12:00 uur verkleind
    Met 8 maanden at mijn zoontje met de pot mee. Met 10 maanden at hij 3 volwaardige maaltijden. 's ochtends brood + melk, 's middags 2 boterhammen met melk en 's avonds met de pot mee. En tussen door fruit uiteraard en rijstwafels, water, thee, sap.
    Hopelijk heb je hier iets aan.

Succes!

4. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hai,

Mijn zoontje is bijna 7 maanden heeft sinds gisteren het volgende schema:
    7.00 uur fles 180 cc met 6 schepjes
    10.30 2 stuks fruit
    12.00 fles 180 cc met 6 schepjes
    15.30 100cc diksap en eventueel een tussendoortje (liga of koekje van bambix, ligt eraan of hij aangeeft honger te hebben)
    17.00 150 gram groente, aardappel en stukje vlees (zelf gemaakt)met als toetje een beetje yoghurt met diksap
    19.30 fles 210cc met 7 schepjes

Wij zijn sinds 6 maanden pas begonnen met bijvoeding.
    Luca krijgt nog geen pap, we hebben al wel een paar keer bambix geprobeerd maar dat moest hij niet, we blijven het iedere keer proberen. Uiteindelijk zal hij wel pap gaan eten. Het fruit eten gaat heel erg goed en de groentehap is wisselend. Gisteren hebben we voor het eerst zijn fles om 16.00 laten vervallen (hij kreeg nog 90cc) en toen heeft hij wel alles opgegeten, misschien had hij met het flesje erbij nog geen trek genoeg.

Ik pureer de groente, aardappel en stukjes vlees allemaal samen met de staafmixer, je kunt dan zelf bepalen hoe fijn je het pureert. De bedoeling is om het dan steeds grover te laten. Bij het klaarmaken van het eten kijk ik of het fijn genoeg is of dat ik het nog wat smeuiger moet maken met wat opvolgmelk erdoor. Soms is het behoorlijk dik als je het in de vriezer hebt gehad en je laat het ontdooien. Ik haal mijn recepten van www.keukenkikker.nl of ik kijk in de winkel welke potjes van 6 maanden er te koop zijn en gebruik die ingredienten.

Ik heb ook gekeken naar rijstewafels als tussendoortje maar die heb ik niet kunnen vinden, wel die van 8 maanden maar dat is Luca nog niet. Ik geef dan nu Liga 2e stap maar dat wil ik ook niet vaak doen want daar zit suiker is.

De volgende stap is om Luca rond 12.00 uur te laten sabbelen op een broodkorstje en als dit goed gaat kleine stukjes brood te geven. Ik wacht hier nog wel even twee weken mee omdat hij eerst maar eens moet wennen aan het bovenstaande schema en aan het pap eten. Niet teveel tegelijk.

Veel liefs en succes.
    Nataly

5. daffie76

daffie76 Fanatiek lid

Zo te lezen, zitten we hier dus redelijk op schema met de voeding.
    Tot nog toe gaat het goed en blijf ik even zo doorgaan.

Bedankt voor de tips in ieder geval. Weet ik ook weer dat ik gewoon vantevoren alles bij elkaar kan pureren met de staafmixer.
    Nog één vraagje...ze zeggen dat er maar 3 x per week iets van vlees of vis bijhoeft? Hoe doen jullie dat dan...maken jullie ook zonder vlees klaar voor in de vriezer?

6. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    En koken jullie apart voor je kindje? Want ze mogen toch nog geen zout en kruiden enzo? Of geef je dat wel? Ik wil ook graag rchting met de pot mee eten als ze een maand of acht is... Duurt nog wel even, maar dat lijkt me wel zo makkelijk. Maar als ze met de pot mee eten, eten ze dan ook echt alles (om maar wat te noemen: pasta, nasi, kip met sausjes etc) of eten ze dan voornamelijk aardappelen, vlees en groenten?

7. daffie76

daffie76 Fanatiek lid

Poema; jij bent ook een februarimama als ik het zo gauw zie....we hebben op het forum ook een topic met alle febr.2009 mama's, voor als je het leuk vindt. We stoeien allemaal met dezelfde fases en helpen elkaar enorm met ideeen enzo...

http://www.zwangerschapspagina.nl/de-mamas/126564-februari-2009-mamas-339.html#post5125588

Ik denk dat ze bijna alles wel mogen hebben, maar dan zonder zout en sterke kruiden. Dus even een portie apart houden ofzo...
    Ik ga gewoon maar invriezen denk ik, want wij eten niet zo vaak samen (allabei onregelmatige diensten) en dus niet heel vaak de gewone hollandse pot. Ik vindt het wel belangrijk dat Myrthe dit gaat krijgen.

8. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Nou, ik ben nog net een januari mama (op het nippertje hoor! de 30e!). Ik heb het wel eens geprobeerd op dat topic maar dat ging me toen iets te snel... zal er nog eens kijken...

Ja, apart maken is dan de beste optie denk ik. Vanaf wanneer mogen ze wel zout en dat soort dingen?

9. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Whaaaah, even gekeken bij de januari mama's maar inderdaad...1967 pagina's! Ik kom daar geen wijs uit hoor, hahahah Vind dit een stuk makkelijker ;) Maar dat terzijde! Terug naar het topic: eten.

10. daffie76

daffie76 Fanatiek lid

Das grappig, Myrthe is ook op 30 januari geboren (was 5 febr. uitgerekend, vandaar de febr. mama's)

11. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Nee, we hebben bijna nooit apart gekookt. Zout en andere kruiden gooiden we er gewoon later bij. Verder mogen ze bijna alles hebben, dus zonde om 2 keer te koken.

Vanaf 1 jaar mogen ze alles eten wat je ook eet, dus ook zout en kruiden.

12. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    @daffie: dat is zeker toevallig! Precies even oud dus!

Deel Deze Pagina