heey Ik dacht altijd dat je 16 wkn zwangerschapsverlof heb, maar nou hoor ik van steeds meer mensen in mijn omgeving dat het kabinet dit wil verhogen naar 26 wkn. Maar wanneer zou dit dan in moeten gaan? Ik kan er verder weinig over vinden op het internet behalve dat ze dat graag wilden maar geen ingangsdatum of termijn waarin ze dat gerealiseerd willen hebben. Dus... zijn er hier meiden die zich zo dusdanig in politiek verdiepen dat ze hier misschien het antwoord op weten? Liefs, Marlene
Hier is idd nog nix concreets over bekent, dus zou best nog wel eens een lange tijd kunnen gaan duren
Mijn schoonvader had het hier een tijdje geleden ook over. Ze zijn hier nog over aan het onderhandelen, en of het door gaat is nog een vraag...
Het is een voorstel wat af en toe (dus 1x per zoveel jaar) wordt geroepen. Pvda heeft volgens mij (kan ook een andere partij zijn) laatst geroepen dat het verlof voor vaders moet worden verlengd. Het is nu vaak maar 2 dagen. En die gaan op naar de dag van de bevalling zelf en het aangeven van het kind. Dus puur praktisch en niet om meer tijd bij moeder en kind te kunnen zijn. Er is dus niets concreets. Eer een voorstel is aangenomen en de wet is veranderd dan zijn wij al bevallen. Het kan wel snel maar met dit soort onderwerpen is men wat voorzichtiger. Natuurlijk is het voor moeder en kind fijner om langer van verlof te genieten. Maar het kost ook geld (je baas krijgt jouw salaris via het uwv terug) dus er moet ergens geld vandaan komen om die 10 weken extra te kunnen betalen. Of dus ergens anders op bezuinigen of bijvoorbeeld de premie's omhoog. Dus het is niet simpel gezegd heel makkelijk om zomaar het verlof met 10 weken te verlengen, het kost (zoals alles) meer geld. Ik heb het debat hierover niet heel erg uitgebreid gevolgd, maar zal het eens uitzoeken nu ik verlof heb. Het is natuurlijk een erg interessante discussie met voor- en nadelen. (vanuit beide kanten gezien).
Gaat het niet om het ouderschaps verlof, daar wordt al langer over gesproken dat het verdubbelt wordt naar 26 weken, mits je een levensloopregeling hebt.
denk het niet, want het aantal uren ouderschapsverlof hangt af van het aantal uren wat iemand werkt per week x 13. Je kunt inderdaad je levensloopregeling gebruiken om je ouderschapsverlof te verlengen. Maar wie van ons heeft al voldoende gespaard in de levensloopregeling om daar optimaal gebruik van te kunnen maken (dat is voor mij de reden geweest om voorlopig nog even bij het spaarloon te blijven).
@Janice, die twee dagen zijn niet voor het aangeven en de bevalling! Daar krijgt je man calamiteiten verlof voor (wettelijk geregeld). En dan krijg je nog de 2 dagen kraamverlof, maar eerlijk is eerlijk, het is nog steeds te weinig, want ook voor papa verandert er het een en ander. Van die twee dagen calamiteiten verlof zeggen veel werkgevers niet zo veel, want het zijn weer 2 extra vrije dagen. Ook zoals in ons geval dat onze dochter geopereerd werd gaat het om calamiteiten verlof. Nu weer on topic, ik weet dat er een rechtszaak komt voor mensen die te vroeg bevallen (voor hun verlof). Want in deze situatie komt de kleine vaak vlak voor het einde van het verlof thuis, terwijl je verlof wel op de dag na de bevalling in gaat. Groetjes Daphne
Uhm, je zwangerschapsverlof is ook het aantal uren dat je werkt x 16, dus dat is gelijk aan elkaar en je kunt momenteel je verlof nog niet verlengen, alleen krijg je tijdens je ouderschapsverlof uitbetaald als je een levensloopregeling hebt, ongeacht wat je gespaart hebt krijg je 30 euro per verlofdag terug van de belasting + wat je eventueel zelf gespaart hebt. Heb je niets gespaart, dan krijg je toch die 30 euro per dag.