Wanneer met verlof?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by ponny, Jan 25, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ponny

ponny Lid

Oct 10, 2014
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames, ik zit met een dilemma. Na m'n verlof kom ik in de WW. Tot m'n verlof heb ik nog werk. Eerder heb ik aangegeven dat ik met 4 weken met verlof zou gaan, dat betekent dat het verlof afloopt eind juni. Per 1 juli gaan nieuwe regels in omtrent ww en betekent dat na een half jaar alle arbeid passend is.
    Nu wil ik graag een nieuwe baan vinden, maar hoor je overal om je heen dat het zo moeilijk is, en lang kan duren. Als ons babytje iets langer blijft zitten in m'n buik val ik in de nieuwe regels (ww gaat dan in op of na 1 juli), en dat betekent dat na 6 maanden alle arbeid passend is. Waardoor je weer moet gaan werken, met een reistijd tot max 2 uur vanaf je huis en ook in de uren die die werkgever uitkomen, misschien op een heel ander gebied dan wat ik voorheen heb gedaan, waardoor ik ook geen tijd meer heb om te solliciteren voor banen die wel in de richting zijn die ik graag wil. Uiteraard hoeft het er niet precies aan te voldoen, maar ik wil graag een administratieve baan en natuurlijk niet te ver van huis (max 1 uur reizen) omdat mijn man ook al ver van huis werkt en het fijn is als een van ons niet te ver uit de buurt is wanneer ons kindje op de opvang is. :(

Wanneer ik 5 weken van tevoren met verlof zou gaan en ons kindje zou een weekje te laat komen, dan val ik nog in de oude regelingen omtrent ww en zou ik dus ook (iets langer) kunnen zoeken naar een baan die ikzelf passend vind.

Kortom: 4 weken of 5 weken van tevoren met verlof? Ik voel me nog goed en werk op kantoor dus zou m.i. nog wel doorkunnen tot 4 weken.

Misschien zijn het de hormonen hoor, maar ik kan me er erg druk om maken dat ik straks als buschauffeur moet gaan werken in Amsterdam als het aan het UWV ligt, terwijl ik dat helemaal niet wil en kan (qua thuis). En natuurlijk wil ik wel werken, laten we dat voorop stellen! Maak me er gewoon zorgen om :( Misschien komt onze baby wel 2 weken te vroeg en maak ik me druk over niks... pffff!!!

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    hihih ze kunnen wel alles als passend aanmerken... maar om als buschauffeur aan het werk te komen moet je toch eerst allerlei rijbewijzen en chauffeursbewijzen gaan halen... dus dat zal wel wat loslopen. ;)
    maar ik kan me voorstellen dat het je best zorgen baart.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Duitsland
    Of je kindje twee weken te vroeg komt... dat heeft geen invloed op de einddatum van je verlof... je hebt nl in totaal recht op minimaal 16 weken verlof.
    gezien je berekening zou ik denk ik kiezen voor 5 weken vooraf en dan na de bevalling 11 weken verlof. Houd er alsnog rekening mee dat wanneer je kindje na de uitgerekende datum komt, je nog steeds recht hebt op die 11 weken verlof... dus dat je mogelijk alsnog uitkomt na 1 juli.
    en hoe kom je uit met 6 weken van te voren? Je hebt dan 10 weken na de bevalling

4. ponny

ponny Lid

Oct 10, 2014
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    bij 6 weken van tevoren met verlof, en bevallingsdatum uitgaande van het uiterste; baby blijft 2 weken te lang zitten, kom ik uit op een ingangsdatum ww van 29-6-15. Dat zou dus net kunnen.

Misschien komt t babytje wel te vroeg (ook goed hoor; ik ben er klaar voor) en dan zou ik dus lekker die weken nog met baby hebben thuis.

Enige verschil is dus (mocht ik binnen 6 maanden geen baan hebben) dat niet alle arbeid passend is. Ik verwacht dat ik er geen 6 maanden over doe om wat te vinden, maar je hoort zoveel om je heen dat het moeilijk is om wat te vinden dat ik uitga van het ergste scenario.

5. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

Jul 25, 2010
    4,056
    884
    113
    Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en 6 weken van tevoren met verlof gaan.

6. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    3,423
    447
    83
    Limburg
    Mag ik vragen waarom je in ww komt? Want als je een vast contract hebt mogen ze niet zomaar ontslaan tot ik meen 6 weken na verlof. Einde contract is natuurlijk ander verhaal.

7. ponny

ponny Lid

Oct 10, 2014
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Helaas kan je om bedrijfseconomische redenen gewoon ontslagen worden, ook tijdens je zwangerschap. Dit gaat dan via de kantonrechter, die beoordeelt of het echt is wegens bedrijfseconomische omstandigheden en je krijgt dan in sommige gevallen een compensatie mee (hoogte afhankelijk van hoe lang je ergens werkt).

Ondanks mijn vaste aanstelling is bovenstaande dus gebeurd. In juli ontdekte ik dat ik in verwachting ben, en in oktober kregen we pas te horen dat het slecht gaat met het bedrijf. Al had ik dat misschien gewild; ik had dit niet kunnen voorzien. Helaas dus nu in een vervelende situatie.

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Duitsland
    Maar dan geldt volgens mij nog die 6 weken beschermingstermijn. Laat je ajb even goed voorlichten door bijv vakbond of juridisch loket oid... want ik verwacht dat je dan sowieso met de nieuwe regelgeving te maken gaat krijgen.
    Collega van mij moest ook "weg" maar die mocht pas zes weken na einde zwangerschapsverlof instromen in de regeling die bij het Sociaal Plan hoorde

9. ponny

ponny Lid

Oct 10, 2014
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klopt allemaal, en heb ik ook gedaan. Zaak is door advocaat bekeken en uiteindelijk eruit gekomen met werkgever in een schikking. Niet naar de rechtbank, maar vaststellingsovereenkomst dat ik dus na verlof niet terugkom maar de ww in ga. Dit mag.
    Waarom heb ik hiervoor gekozen: mijn werkgever wilde naar de rechtbank en de procedure zou precies zo vallen dat ik daarheen moest in de week van mijn uitgerekende datum om me te verdedigen. Dat wilde ik voorkomen, want het gaf me zoveel stress. Ik wilde gewoon weten waar ik aan toeben dus uiteindelijk zijn we tot deze schikking gekomen.

Andere reden waarom ik niet eerst naar de rechtbank wilde; ik zou dan na verlof in sociaal plan komen maar het gaat zo slecht met bedrijf dat ze dan misschien al wel failliet zijn.

Share This Page