Hallo dames, Ik werk momenteel 32 uur en wil denk ik na mijn verlof 24 uur gaan werken. Ben een beetje bang dat als ik dit nu al aangeef ze mijn verlof ook al voor 24 uur laten ingaan. Weet iemand of dit mag? Of heb ik gewoon recht op 32 uur verlof en gaan de 24 uur pas in als ik daadwerkelijk weer zou gaan werken? Beetje jammer als ik dit te vroeg zou aangeven en daardoor mezelf in de vingers snijdt.
Wees slim en zeg het pas als je bevallingsverlof is ingegaan gewoon 2 maanden van te voren Als ze zeggen waarom heb je niet eerder gezegd kun je zeggen ik was van plan om 32 te blijven werken maar nu ik me kindje in me armen heb ben ik van mening veranderd Geen mens die je dat kwalijk zal nemen en jij krijgt geen euro te weinig
Je hebt gewoon recht op uitbetaling van 32u tijdens je verlof. Ze mogen niet zomaar je contract aanpassen van te voren (teken ook niks als ze dit voorstellen). Je kan ook aangeven dat je ouderschapsverlof wilt opnemen na je verlof. Dan wordt je contract niet aangepast en kun (indien prive nodig) altijd terug naar 32u.
Dit ik zou hiervoor kiezen, een dag ouderschapsverlof! Dan kun je als dat op is altijd nog je contract laten aanpassen....
Bij de berekening van je verlof uitkering wordt er gekeken naar de verdiensten van het volgens mij het afgelopen jaar (even googlen, dan vind je het zo ). Dus als jij tot je verlof gewoon 32h blijft werken / dit contract houd, dan krijg je gewoon tijdens je verlof voor 32h betaald. Aangezien dit betaald wordt door het UWV, kan ik me ook niet indenken waarom een werkgever je 24h contract dan eerder in zou willen laten gaan. Ik zou het dus wel zo snel mogelijk bespreken, weet jij ook waar je aan toe bent na je verlof en kan je voor de werkdagen op tijd oppas regelen.
Wat @15augustus zegt. Ik heb het pas na 4 weken in mijn verlof aangegeven, maar dus wel ruim 2 maanden voordat ik weer moet gaan werken. Doen de meeste collega's trouwens. Die maken thuis tijdens hun verlof de berekeningen en geven dan door voor hoeveel uur ze terug willen komen.
Dank jullie dames voor de antwoorden! Het liefste regel ik dit gewoon vooraf, zodat ik daar na de geboorte niet mee bezig hoef te zijn. Dat ouderschapsverlof had ik nog niet aan gedacht, dat ga ik eens uitzoeken hoe dat werkt. Dat klinkt ook als een goede optie! We brainstorm nog ff verder, bedankt in ieder geval!
Hoi! Ik werkte voor mijn verlof 30 uur en dat is ook gewoon netje zo doorberekend tijdens verlof, daar heb je recht op. Daarna heb ik 1 dag in de week ouderschapsverlof opgenomen en nu dit bijna afloopt heb ik de keuze gemaakt om deze uren te blijven werken. Minder werken bevalt me prima en is zowel qua functie als financieel vooralsnog goed haalbaar.
Grote voordeel van ouderschapsverlof is dat je nog wel pensioen over de uren opbouwt en mocht je in de ziektewet terecht komen, dan is je uitkering ook hierop gebaseerd. Ik denk dat uiteindelijk weinig vrouwen ervoor kiezen om die uren later weer te gaan werken. Ik zou overigens zéker zo snel mogelijk je wensen voor 24 uur aangeven bij je werkgever. Dan kunnen jullie ook samen bespreken wat de fijnste werkdagen zijn. Kan maar geregeld zijn toch?
Toevallig vorige week bij HR op bezoek geweest. Ik werk fulltime en ga na mijn bevallings verlof ook gebruik maken van ouderschapsverlof (1 dag in de week). Ze waren zo vriendelijk om me alles voor te rekenen kwa financieel plaatje en hoelang ik dit verlof kan opnemen. Bij mij komt het erop neer dat ik 2,5 jaar (ja, echt!) ouderschapsverlof op kan nemen, wel dan 1 dag in de week. Met een 32 uur contract zal dat iets minder lang zijn, maar toch minimaal een jaar. En dan kun je daarna altijd kijken wat je doet. En ik moet aangeven dat ik hier gebruik van ga maken, uiterlijk 2 maanden vooraf. Overigens kun je gebruik maken van dit verlof totdat je kindje 8 jaar is. En als je in de tussentijd nog een kindje krijgt, maak je eerst het ouderschapsverlof op van kindje 1 en kun je daarna gebruik maken van de volledige uren van kindje 2.