weten jullie vanaf wanneer ze dingen zoals kruipen,zitten enz zouden 'moeten' kunnen? ben wel benieuwd wat ongeveer de richtlijnen zijn
Dit is zo wisselend... kan alleen vertellen zoals het hier gegaan is tot nu toe(ongeveer): - draaien van rug naar buik -> 5 maanden - draaien van buik naar rug -> 6 maanden - zelfstandig zitten -> 8 maanden - tijgeren -> 9 maanden - kruipen -> 10 maanden - optrekken tot staan -> 11 maanden - eerste stapjes -> 15 maanden - écht lopen -> 17 maanden Je kunt het toch niet forceren, ieder kindje heeft zijn/ haar eigen tempo. Maar als je meer wil vinden over deze zaken, zou ik gewoon eens googlen.
Je hebt ook ergens op internet het schema staan wat ze ook op het CB gebruiken, alleen weet ik de naam van dat schema niet meer.
foceer ook niets hoor, was gewoon benieuwd hij rolt nu namelijk sinds 1 weekje van rug naar buik en was nieuwschierig wat normaal is enzo maar ga even op google zoeken
Volgens mij is dat het van Wiechen schema. Dit gaat volgens mij inderdaad meer uit van wanneer iets "moet" kunnen in plaats van gemiddelden, zoals andere schema's.
Goed schema!! Ik weet natuurlijk nog niet goed hoe de ontwikkeling hier gaat, heb er nog niet veel over gehoord op het CB. Alleen dat het goed gaat. Maar volgens dit schema gaat het prima. En het lijkt me idd ook niet te vooruitstrevend dit schema, dat lees je wel eens op internet en kan je zeer onzeker maken...
Leuk om nu zo'n schema te hebben. Blijkbaar moeten we gaan oefenen met blokjes stapelen hier Dochter doet zelfs al dingen die pas bij 2,5 jaar staan (bal weg schoppen).. En met 18 maand hoeven ze maar 3 woordjes te zeggen? Da's ja niks!
Dat komt omdat je verschillende soorten schema's hebt: diegene die uitgaan van op zijn vroegst (dus wanneer een baby er in theorie klaar voor zou kunnen zijn), diegene die uitgaan van de gemiddelde leeftijd en diegene die uitgaan van de leeftijd waarop je kindje het zou "moeten" kunnen.
Hey meiden, bedankt voor die schema's! Op mijn facebook zitten alleen mama's met wonderkindjes die máánden voor lopen. Ik dacht daardoor een hele trage dame te hebben, maar volgens de schema's zit ze precies goed! Ben een stuk gerust gesteld, tnx! (Ik vind sowieso dat elk kindje zich op zijn of haar eigen manier moet ontwikkelen, maar toch, je maakt je al snel zorgen...)
Leuk dat schema, kende ik nog niet. In ieder geval, je kindje doet het in zijn eigen tempo hoor! Als moeder maak je je snel zorgen, dat klopt, maar moet je echt niet doen. Mijn dochter, die doet echt alles in de 'verkeerde' volgorde. Nou ja, uiteindelijk kan ze wel alles bijv: Zelfstandig blijven zitten: 9 mnd zelfstandig gáán zitten; 13 mnd billen schuiven: 10,5 mnd optrekken en staan: 11 mnd lopen: 13 mnd echt goed optrekken: 14 mnd kruipen: 14,5 (sinds dit weekend hahahaha) Nou ja, uiteindelijk kan ze alles wel, beetje verkeerde volgorde maar ja, who cares! X
hier ging het tot nu toe zo; rug naar buik; 5 maanden buik naar rug; nog niet blijven zitten; 8 maanden zelf gaan zitten; 10 maanden optrekken tot staan; 9 maanden kruipen; 9 maanden lopen aan 2 handen vast; 9 maanden ben benieuwd wanneer ze zelf gaat lopen ,ik vind het nogal een rappe hier.
Van mijn oudste zal ik er maar niet op zetten die is te snel maar bij mijn jongste als volgd Met 1 weel van buik naar rug rollen met 1 maand van rug naar buik met 5 maand kruipen met 6 maand zelf gaan itten met 7 maand optrekken tot staan en met 8 maand lopen van tafel naar bank 2 stappen.
Wat een lijst zeg!! Ik moet er wel om lachen...heb me nooit bezig gehouden met schema's..als je dat wel doet en je kindje is niet zo snel dan raak je volgens mij totaal in paniek...ook de volgorde roept bij mij vraagtekens op..