wanneer moet ik me zorgen gaan maken over de ontwikkeling van mijn zoontje

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nataly1972, 2 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.295
    1.461
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hai,

Mijn zoontje is nu 7,5 maand oud en qua motorische ontwikkeling doet hij nog niet zoveel. Hij rolt nog helemaal niet en maakt ook totaal geen aanstalten. We proberen het erg te stimuleren door speeltjes buiten zijn bereik te leggen en hem vaak een klein zetje te geven. Maar als hij op zijn rug of buik ligt dan blijft hij daar liggen. Hij vind het wel best.

Als hij op zijn buik ligt kan hij wel zijn hoofje omhoog houden maar na een paar minuten wordt dat natuurlijk zwaar en dan is het huilen geblazen want hij rolt dus niet om. Hoe lang moet een kindje van 7,5 maand zijn hoofdje omhoog kunnen houden als hij op zijn buik ligt, toch wel langer dan 5 minuten?

Mijn zoontje wil wel de hele tijd overeind komen als hij op zijn rug ligt, dan tilt hij zijn hoofdje op als hij op zijn rug ligt. Ook gooit hij zijn beentjes omhoog en speelt met zijn teentjes.

Zitten kan hij ook wel redelijk goed, nog niet alleen op de grond (dan kukkelt hij na een minuut om) maar als je hem op de bank zet dan kan hij zonder rugsteun zitten.

Mijn oudste zoon was veel sneller met dit soort dingen, die rolde met 20 weken de hele kamer door.

Ik weet ook wel dat ieder kindje zich in zijn eigen tempo ontwikkelt maar ik vind nog niet rollen en zijn hoofdje slecht omhoog houden in buikligging met 7,5 maand toch wel erg laat, of heb ik het mis? Is dit reden om het CB of een fysiotherapeut in te schakelen?

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.987
    3.994
    113
    Mijn dochterjte is 5 maand en kan zeker langer dan 5 min haar hoofdje omhoog houden in buiklig.
    Nou is zij erg vlot, rolde met 3 maand al op haar buik, maar ik denk dat een kindje van 7,5 maand z'n hoofdje zeker langer omhoog moet kunnen houden! Misschien is het ook wat frustratie van je zoontje dat hij gaat huilen?
    Ik zou zeker even informeren bij het cb (hebben ze met 6 maand er niks over gezegd?) en anders kun je altijd een consult bij een fysiotherapeut doen. Misschien zit er wat vast in z'n rugje of nekje wat hem belemmert om te rollen of om z'n hoofdje lang op te tillen.

3. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Je zoontje kan ook gewoon wat lui zijn hoor...
    Hier wel een "luie donder"
    Onze vent ging pas gericht omrollen met 7 maand maar kan tot de dag van vandaag nog niet zelf van lig naar zit komen. Verder wil meneer ook nog niet teigeren of kruipen. Hij probeert zich wel al op te trekken in de box maar heeft nog niet voldoende kracht ervoor. Hij slaat gewoon een stap over want als ik m plat neer leg dan zet hij het op een huilen...
    Ik zou me er nog niet te veel zorgen over maken. Vijf minuten of langer je hoofd omhoog houden in ligstand is best vermoeiend. Hier legt hij m dan ook tussentijds even neer om uit te rusten...

4. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    ik denk ook luie baby haha
    komt goed

5. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.702
    2.513
    113
    Onze dochter rolde met 8 mnd alleen van rug naar buik. Met 9 maanden kon ze zelf gaan zitten, kruipen en zich optrekken. Nu is ze bijna 1 en loopt een paar pasjes los.
    Ik zou me dan ook nog niet al te veel zorgen maken. Maar je kunt bij het cb altijd je zorgen uitspreken.

6. Bri

Bri Niet meer actief

Als het voor jou laat lijkt, vind ik dat reden om het aan het CB voor te leggen. Zij hebben het beste vergelijkingsmateriaal, als het goed is.

Ik heb zelf geen antwoord op wat nog 'normaal' is. Mijn kinderen waren een beetje te snel om me daar ooit zorgen over te kunnen maken.

7. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.295
    1.461
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Een kennis van mij is kinderfysiotherapeute, die kan ik altijd eens bellen maar het is ook fijn om van andere moeders ervaringen te horen.

8. Bloeme

Bloeme Bekend lid

16 jun 2012
    583
    154
    43
    Tot ruim 6 maanden rolde mijn zoontje niet om. Hij kon het wel, maar deed het niet. Hij vond het praktischer om op zijn rug te blijven liggen en zich helemaal uit te rekken om toch bij het speeltje te kunnen komen.
    Vanaf 7 maanden begon hij met zitten. Dit vond hij wel heel leuk. Was hij eerst wat 'lui', vanaf dat moment ging hij heel vlot in zijn ontwikkeling. Met 11 maanden liep hij los.
    Advies vragen bij het cb kan altijd, maar ik zou me niet al te druk maken.

9. wuppie 01

wuppie 01 Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Pakt je zoontje wel speeltjes als hij op zijn rug ligt ?
    Ik bedoel dan als je het aangeeft gaan dan zijn handen omhoog?

Ons mannetje is 7 weken te vroeg geboren en rolde met 5 maanden, maar heeft ook fisio gehad omdat hij met 3 maanden heel plat lag schouders helemaal op de grond.

Het bleek door het vele slapen hebben zijn spieren niks gedaan en wist hij niet wat hij kon. Op aanraden van de fisio hebben we een opgerolde handdoek om hem heen gelegd zodat zijn schouders van de grond kwamen en zijn benen een stukje van de grond kwamen. Vanaf toen ging het snel beter.

10. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.295
    1.461
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Mijn zoontje pakt wel speeltjes, hij komt zelfs met zijn hele bovenlichaampje van de grond als hij op zijn rug ligt als hij probeert overeind te komen. Hij slaat met zijn armpjes en gooit zijn beentjes omhoog. Hij is dus wel erg beweeglijk maar rollen ho maar!

11. mamavanwilliam

mamavanwilliam Actief lid

15 jun 2012
    304
    0
    0
    NULL
    goeree-overflakkee
    Hoi,

Mijn zoontje is bijna 8 maanden en die rolt ook nog niet... hij heeft het wel 's gedaan van buik naar rug, maar alleen zonder kleren:) dan zit er niets in de weg schijnbaar.. maar hij doet het ook vaak genoeg niet, dan heeft hij er gewoon geen zin in. Hij zit nu wel, in de box en daar blijft hij goed zitten. Heb wel mijn voedingskussen in de box liggen, als hij omrolt rolt hij tegen dat kussen aan en kan hij meestal zelf weer omhoog komen. Maar hij rolt dus ook nog echt maar heel af en toe. en van rug naar buik doet hij sowieso niet, dan ligt hij gewoon best. Tja, ik denk ook wel dat hij laat is, maar hij gaat het vanzelf wel een keer doen hoor... CB zei: dan moet je hem vaker neerleggen, maar hij vind liggen gewoon niet meer leuk, zittend ziet hij zijn speeltjes veel beter. En als ik hem neerleg, huilt hij binnen 5 minuten, en zittend houdt hij het zo langer dan een half uur vol... Het komt vanzelf hoop ik... en anders kun je't altijd nog aan't CB vragen..

Liefs!

12. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.295
    1.461
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Leg hem in zijn wipper en dan heeft hij de tijd van leven. Hij gaat dan met zijn been heen en weer zodat hij de wipper zelf kan laten wippen. Dan brabbelt en lacht hij erop los. Op de grond of in de box op zijn rug vind hij maar niks. Alleen wil ik hem niet te lang in de wipper laten liggen (hij ligt er elke dag een uur in verspreid over 3 keer op een dag) omdat dit niet heel erg goed is.

13. tulip

tulip Niet meer actief

ik zou mij nog geen zorgen maken. Hier een meisje dat tot 9 maanden alleen maar op dr rug lag. Met 9 maanden rolde ze voor het eerst om allebei de kanten wel meteen. Met bijna 11 maanden kon ze zitten en met bijna een jaar kruipen en optrekken. Daarentegen liep ze met 13 maanden ook ineens volledig los.
    Maar ze kon wel met een maand of 9 a 10 al duidelijk verstaanbare woordjes zeggen...tja je kan niet van alle markten thuis zijn he;)
    Nu is het een actieve kleuter en de juf zei van de week tegen me dat ze zich verbaasde (ze zit nog maar 2 weken op school) hoe handig ze motorisch is met gymmen enz...wie had dat nu kunnen denken;)

14. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.295
    1.461
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hoi Mamavanwilliam, hier is het dus precies hetzelfde, eigenlijk wil Lars alleen maar zitten sinds hij dit een beetje kan, liggen vind hij maar niks meer.

15. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.064
    1.296
    113
    Nederland
    Ieder kind is verschillend. De ene is een snelle jelle en de ander is wat luier. Ik heb geen vergelijkings materiaal, want heb een snelle jelle. Maar als het jou niet lekker zit, dan zou ik het eens bespreken met het CB.

16. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.295
    1.461
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Even een update,

Lars heeft zich vanmorgen omgerolt van rug naar buik, 1 keer in de box en 1 keer op het speelkleed, het begin is er!

Heb ik mij gelukkig zorgen gemaakt om niks! :):):)

Ben erg blij!

Deel Deze Pagina