Zal proberen t kort te houden Zoontje zal door mijn lichamelijk beperking ook achter de geraniums thuis. Na enige tijd is t mij gelukt toeslag te ontvangen en hem in te schrijven op een KDV hier niet ver vandaan. Ik dacht als ie er binnenkomt stormt ie naar binnen en krijg hem niet mee ! Tijdens intake was dit zo, hij rende naar binnen en speelde met alles tegelijk, maar ging ook weer mee naar huis. Wendagen waren gillen bij afscheid en huilen bij t ophalen van opluchting. Hoorde beide wendagen: niets gegeten en niets gedronken. Ik en de leidsters dachten: nieuwe omgeving, kids mensen en t is wennen zal wel ff duren. Nu is hij al in zijn 3de echte week van hele dagen en hij gaat 3x in de week. Nu is t al 3 weken lang elke 3 dagen dat hij gaat drama met eten en drinken! Hij eet niets dan alleen soepstengel en drinkt niets. In het begin dachten we komt vanzelf goed, maar na 3 weken denk ik: wat moet ik doen??? Mocht afgelopen week zelfs brood en beleg van thuis meenemen en beker eigen sap, maar ook dat is blijven liggen. Het is zowiezo geen supergoede eter en thuis ook wel eens drama en weinig eten, maar hele dag niets eten en drinken vind ik best erg, als ik hem ophaal stinkt zijn adem gewoon en thuis trekt ie alle kasten open alsof hij uitgehongerd is Daar hebben ze bruinbrood en dixap en alles biologisch. Thuis roosvice gewend vanaf jongs en witbrood en als beleg vaak kaas of kipfilet. Nu mijn vraag aan jullie meiden: wat vinden jullie van deze situatie? Hem van het KDV afhalen omdat ie 3x pwk uithongerd en droogt of is t protest en komt vanzelf goed, is t nog erg wennen, is t eigenwijsheid, angst, vreemd etc etc etc. Ik weet niet wat ervan te denken of wat ik eraan kan doen, net zoals de leidsters. Doe ik er goed aan hem toch te brengen ondanks dat ik weet dat ie hele dag niets drinkt, alleen in de middag 2 soepstengels eet, vreselijk huilen bij t brengen en ophalen en tussendoor daar tijdens t beetje spelen ook huilt en om mama rroept. Wat moet ik nou, wat zijn jullie tips, adviezen maar vooral ervaringen?! Ik ben radeloos en mijn moederhart huilt, wat doe ik me kind aan? moet ik doorzetten en hem laten zien dat ie op moet geven, of zal ie t eten en drinken nooit doen omdat ie t niet kent, lust en eigrnwijs is? Wat gebeurd er of kan er gebeuren als hij een hele dag niet eet of drinkt en dat 3x oer week? Ik breng hem altijd net iets voor half 10 en haal hem vaak rond half 5 weer op. Pleaseeeee help me een goede keus te maken of meedenken wat te doen of toe te passen....alvast bedankt! Is toch een lang verhaal geworden...srry!
Het is heel moeilijk, maar het hoort wel een beetje aan een wenperiode. Hier heeft bij de overgang van het ene kdv naar de andere meer dan een maand geduurd. Het uitte zich wel op andere manier... maar het heeft tijd nodig. Hoe zeggen de leidsters hoe hij voor de rest van de dag is, ondanks dat hij daar niet eet.Speelt hij wel?
Hij speelt steeds ietsje meer, maar nog wel veel op zichzelf, veel stil en wachtende op papa of mama en veel achter leidsters lopen. Maar dat niet spelen vind ik niet zo errg, dat komt vanzelf wel los. al helemaal als t zomer is en ze gaan veel buiten spelen etc. Ik weet dat t wennen lang kan duren, hij is al een slechte eter thuis, maar hij eet daar hele dag echt niets dan soepstengel en drinkt niets. En dat van half 10 tot avond 5u lijkt me niet goed of kan een lichaampje dat wel aan zonder ziek te worden???
Misschien overleggen met het CB of je huisarts? Ik denk dat die daar beter over kunnen oordelen dan wij? Maar wel erg moeilijke situatie... Succes!
ik denk dat hij nog flink moet wennen, en omdat hij thuis wit brood krijgt en op het kdv bruin? brood krijgt is dat voor hem ook weer iets van nee bedankt. mischien kan je thuis wit brood vervangen voor bruin net zoals op het kdv? en ook diksap geven?
Zoiets zou ik ook doen.. hij moet toch ooit weleens bruin brood leren eten en hij lijkt me oud en wijs genoeg.
Heb dat ook met de leidsters besproken en uit mezelf al dixap en bruinbrood aangeschaft, maar helaas zonder succes. met geen mogelijkheid gaat t erin en gebeurd t wel word t gewoon uitgespuugd. IK wil er geen pushen dwingen van maken, maar zo gaat t ook niet.... Het is al geen makkelijke eter, maar is t heeeel erg slecht een hele dag leven op soepstengels? daar maak ik me druk om... overleeft hij dat wel of is dit lichamelijk erg slecht en zal die wat oplopen hierdoor? Hij is idd oud en wijs genoeg ( 2,5jr) maar idd ookerg slim dus niet snel voor de gek te houden.
oei... wat lastig voor jullie... Stemt het kdv jullie een beetje gerust, in de zin van: gaat wel over, zien we wel meer? Je wilt natuurlijk niet dat je zoontje hiermee, onbewust, gaat leren dat hij ook iets voor elkaar kan krijgen door niet te eten. Ik zou er nog wel even mee doorgaan, maar inderdaad je laten informeren in hoeverre het ongezond is. Het niet-eten is niet het ergst, het niet-drinken is echt niet goed. poeh, lastig hoor, mijn moederhart zou ook breken. Kan je niet echt helpen maar ik wens je veel succes. Het zou heel fijn zijn als je straks met gerust hart je kindje daar achter kunt laten.
Geduld... als hij honger heeft eet hij als het goed is echt wel. Verwacht niet dat dit van de ene op de andere dag ineens goed gaat.
hmmm ja dat is balen....mijn zoontje lustte het ook niet maar hij heeft het leren eten. en of het slecht is...het kan igg nooit goed zijn als hij 3 dagen gaat en die 3 dagen alleen op een soepstengel leeft en thuis wel de kasten opentrekt. hij is nog te jong om die uren alleen op een soepstengel te overleven. ik denk niet dat hij er wat van zal oplopen (ik DENK het niet he) maar hij zal er wel lusteloos van worden want hij krijgt niet voldoende energie binnen. mijn zoon is ook 2,5 en heel slim en eigenwijs. ik laat hem in de meeste gevallen zijn gang gaan maar soms heb ik zoiets van mama's wil is wet en dan kan hij op zn kop gaan staan maar ik deins niet terug. in dit geval zou ik het ook hebben, jij weet wat goed voor hem is, hij weet dat nog niet dus jij moet daar gewoon heel streng in zijn.
Mijn dochter heeft 1,5 jaar op een halve boterham per dag geleefd, en dan iedere dag omdat ze gewoon niet wilde eten.
en hoe is dat gegaan, heeft je dochtertje er last van gehad lichamelijke klachten en hoe is dit overgewaaid? 1,5 brood is natuurlijk ook niet veel, maar iig beter iets dan niets toch? Hoe gaat t nu en hoe is t opvergegaan dat ze wel is meer gaan eten? en heb jij er nog wat speciaal aangedaan?
Ik mocht voor t weekend een trommel met dingen meebrengen wat ie thuis dus wel eet en drinkt, maar het kwam netjes onaangeraakt allemaal terug, zelfs zijn beker sap! Dat doen ze normaal niet, dus lief dat t mocht uitgeprobeerd worden. We hebben nu afgesproken, we gaan hem niet pushen en laten t even aan hem. als hij mee wilt eten en aan tafel wilt mag dat natuurlijk, en word gevraagd en angeboden maar niet opgedrongen. We kijken dit even een week of 2/3 aan en kijken hoe t dan gaat. Maar kan natuurlijk niet zo doorgaan 3x per week tot ie mee naar huis gaat niets eten en drinken. Geen idee wat de redenen kunnen zijn, hij kan t mij niet vertellen. Thuis begint ie al: ikke niet naar schooltje nee dus daar achterlaten breekt me hart zo gillend en als ik hem ophaal staat ie vaak zielig ergens stilletjes te staan. Alleen afgelopen vrijdag zag ik hem spelen met een jongetje, erg rustig maar toch was t een vooruitgang! Ik weet dat t wennen is na 2,5 jr andere mensen omgeving en kinderen en dat 3x pr week hele dagen.En ze hebben andere ritme en eten en drinken dan thuis. Ik introduceer t thuis ook, maar hij moet er niets van hebben. Ik weet dat een wenperiode lang kan duren, moet ik volhouden en doorgaan hiermee of moet ik hem eraf halen en opgeven? Had echt gedacht dat ie de tijd van zijn leven zou hebben met al t speelgoed, aandacht en speelmaatjes, heb me zwaar vergist en nu t eten er ook nog bij dat breekt me wel op dat ik zwaar overweeg ermee te stoppen en hem weer thuis te houden maar dan laat ik hem zien dat hij heeft gewonnen. Zou hij t ook beetje uit protest doen en mij terugpakken?
2,5 is op zich ook niet de makkelijkste leeftijd om te wennen. Wat je sowieso kan doen... Stevig laten ontbijten en dan thuis pas eten bij het avondeten. Heeft hij wel een bodem maar leert hij niet dat hij eenmaal thuis toch wel krijgt wat hij wil. Verder lijkt het me een hele moeilijke keuze... Ene kant moet hij het wel leren... Aan de andere kant is hij pas 2,5. Maar hij zit er voor zichzelf maar ook voor jou neem ik aan? (anders kreeg je die vergoeding vast niet...)
Het is een hele moeilijke leeftijd, en misschien zijn hele dagen nog te veel voor hem? Ik heb je verhaal een beetje gevolgd, en weet nog dat je hem de hele dag flessen rosevicee geeft, en ook veel snoep ed. Van wit brood wist ik niet. Eerlijk gezegd zou k wel blij zijn dat hij nu de kans krijgt om gezond te leren eten. In wit brood zitten amper vezels en gezonde voedingstoffen. Hij kan beter 3 happen volkoren brood eten dan een hele boterham wit brood. Maar het is voor hem nu heel moeilijk om aan twee dingen tegelijk te wennen. Ineens tussen andere kinderen, leren om met de groep aan tafel te eten, en ook nog andere eetgewoontes aanleren. Daarnaast zijn kindjes van 2,5 op een kdv meestal heel aanwezig en assertief. Deze peuters gaan meestal al lang naar kdv (in tegenstelling tot psz) en voelen zich daar thuis, en durven veel meer. Ze zingen aan tafel, eten van elkaars bord, lachen, kletsen enz. Het kan zo indrukwekkend zijn voor je zoon dat ie niet aan eten toe komt. Ik zou kijken of kdv echt de oplossing is, ik denk nog steeds dat een psz meer bij jullie situatie past. Daarnaast kun je nadenken of het niet goed is om je jongste ook alvast naar het kdv te brengen, als jij zo'n fysieke beperking hebt. Die zal nu veel makkelijker wennen en vanaf baby aan in een vast ritme groeien.
Ik ken je probleem, hier ook een chronisch gehandicapte die daardoor ook een stuk minder kan ondernemen met haar kinderen. Gelukkig kunnen ze hier vanaf 2 jaar al naar de psz, ze beginnen met 1 ochtend in de week en als ze 2,5 jaar zijn worden het 2 dagdelen. Ik kan me voorstellen dat je je erge zorgen maakt om het eet en drink gedrag op kdv dagen. Misschien zou je kunnen overleggen dat je de eerste 3 (volgende) weken hem alleen de ochtend langs brengt en het van daaruit opbouwt naar 3 hele dagen. Leg inderdaad geen druk op het moeten eten en drinken, gewoon aanbieden en wil hij het niet is het ook goed.
Als hij best slim en wijs is, zoals je beschrijft, dan zou ik het toch nog even aankijken. Met 2,5 jr is echt wel oud genoeg om te kunnen leren dat dingen anders gaan dan thuis en dat hij dus daar ook de gewone regels moet leren. Niet eten daar zou ik me geen zorgen om maken, dat halen ze echt wel in. Niet drinken is wel wat anders. Kan je anders niet de komende maanden standaard eigen drinkbeker meegeven zodat deze bekend is en dus ook daar bekend is en blijft. Wat hij er dan mee doet is natuurlijk afwachten, maar dan is die beker bij de eet en drink momenten wel een duidelijke houvast. En dan afwachten tot hij wel besluit om uit zijn eigen beker te gaan drinken. Ja, ik zou het blijven op het kdv wel doorzetten. Zo te lezen hanteren ze een hele andere structuur dan jij thuis. Dit is heel erg wennen voor je kind en dat heeft gewoon tijd nodig!
Onze dochter heeft ook zeker een jaar lang slecht gegeten op het kdv. 's Ochtends gaf ik haar een goed ontbijt (meestal een bord granenpap) en 's avonds at ze gewoon mee met avondeten. Die ene boterham die ze dan tussen de middag mistte, leek mij eigenlijk niet zo'n ramp. Drinken deed ze er ook slecht. We hebben er wel tijdelijk een prinsessenbeker neergezet, dan dronk ze misschien een beker over de gehele dag. Inmiddels eet ze wel gewoon brood mee tussen de middag, maar fruit blijft niet echt een succes. Ik zou zelf meer moeite hebben met het feit dat hij het zo moeilijk heeft met afscheid nemen en daar het niet echt naar zijn zin lijkt te hebben..
@ alle dames bedankt voor jullie reacties! Ik ga niet indivudueel reageren, maar probeer op ieder zijn verhaal terug te komen in 1 heel evrhaal van mij en mijn verhaal erin verwerken Tuurlijk is t thuis anders als op een psz of een kdv, dat ie bij elk gezin wel denk ik... Thuis hebben we nou eenmaal altijd roosvice gehad en wit of licht bruinbrood. Ja hij dronk altijd uit zijn flesje...die overigens nu vd baan is en hij over is op een rietjesbeker, voor zijn doen een heeeele grote stap en af en toe uit een gewone beker! psz was geen optie omdat het van 8 tot 13u is dus dan bleef ik in korte tijd op en neer met een baby. Bij kdv heb je wat ruimer de tijd en dan kan ik naar mijn psy, fysio, manueel arts, rijlessen , revalidatie oefeningen thuis en wat meer rust. Vandaar kdv. De jongste heb ik vanaf t begin anders aangepakt dus daar verwacht ik geen eenkennigheid en eetprobleem mee. Oudste was ik erg beschermend en nog steeds wel: pas met 1,5 jr logeren bij opa en oma en dan belde ik 10x per dag. Altijd met mama geweest en nooit alleen bij mijn fam, kreeg potjes olvarit fruit ne avond, dora koekjes, danoontjes etc etc etc... veel zoetigheid dus en hij kreeg vaak zijn zin en wat hij wil kreeg ie. Bij de jongste weet ik alles nu beter en heb ik ervaring dus pak ik helemaal omgekeerd aan en juist bijna geen zoetigheid! Ik krijg vergoeding( heb wel eigen bijdrage best hoog nog) omdat ik dus lichamelijke beperking heb en klachten al 3jr en aantoonbaar. de baby inschrijven zou mooi zijn, die kan t wel aan maar kost me veel voor 2 kids dat kan ik nooit betalen Hij heeft vandaag weer niets gegeten en gedronken en hij was er van half 10 tot 4u... dus zo lang laat ik hem er niet zitten. Hij eet alleen soepstengels als een gek vd honger hoor ik elke keer. Spelen gaat steeds beter maar als ie mij ziet stopt ie en gelijk huilen, bij t afscheid huilen ook steeds minder. Maar hij vind t nog steeds niet leuk nog en eten weigert ie echt. Eigen rietjesbeker van cars ging mee, ook die wilde hij niet drinken... ppfff hij maakt t me lastig! Thuis vroeg ie gelijk om koek en pap, heb t niet gegeven en nu slaapt ie al een uurtje ga hem wakker maken en soep met brood geven. Wat is t toch moeilijk om mama te zijn en beslissingen maken voor je kinderen. Ik heb de keus voor hem gemaakt omdat hij steeds geisoleerder raakte, niemand om mee te spelen en altijd maar binnen. Dus hoop dat ie loskomt, andere kant denk ik: hij zit er nog geen 4 weken dus ja is nog best kort.... ik ga in ieder geval extra vitamines aanschaffen, meer proberen te bereiken met een dietiste of een voedingsdeskundige want cb zegt alleen maar: hij is gfoed op gewicht hoor! tjah .....
Voordat ie gaat geef ik hem ook een volle bord granenpap en dan drinken erbij.... en daar dan in de middag soepstengels... thats all over de dag tot zijn avond eten om 18u.... beter dan niets zou je zeggen, in ieder geval iets op de dag en geen lege maag, maarja zijn adem stinkt als ik hem ophaal, weegt niets meer en net een lopend geraamte .... kan er niet goed meer tegen