Wanneer moet ik weer werken?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Liesje76, 19 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liesje76

Liesje76 VIP lid

16 nov 2006
    24.463
    0
    0
    Twente
    Ik ook heb een vraag.
    Ik heb vandaag een brief gekregen van mijn werkgever over mijn bevallingsverlof.

Ik ben 4 weken voor mijn uitgerekende datum, 21-11-2010, met verlof gegaan en mijn zoon is een week te laat, 26-11-2010, geboren.

Nu zegt mijn werkgever dat ik op 14 feb. weer moet gaan werken.
    Dat had geklopt als mijn zoon op de uitgerekende datum geboren was, maar nu hij een week te laat is geboren wordt deze week toch bij het verlof opgeteld?
    De werkgever is van mening dat dat niet zo is.

Ik heb gekeken op de site van rijksoverheid en het uwv en hier staat beiden op dat ik dan pas op 21 feb zou moeten beginnen met werken.

Wie heeft er nou gelijk?

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Liesje76,

Je wilt graag weten hoe je moet uitrekenen wanneer je weer moet gaan werken. In totaal heb je recht op minimaal 16 weken Zwangerschaps- en bevallingsverlof. Als je dus 4 weken voor de uitgerekende datum met verlof gaat, hou je na de bevalling 12 weken over als de bevalling precies op de uitgerekende datum is. In jouw geval is dit niet gebeurt. Daardoor heb je voor de bevalling 5 weken verlof gehad en blijven er nog nog 11 weken verlof over die je na de bevalling kunt opnemen. Na de bevalling heb je in ieder geval nog minimaal recht op 10 weken verlof om te herstellen. De totale periode voor en na de bevalling moet minimaal 16 weken zijn.

Als gevolg hiervan is de datum die je werkgever aangeeft in zijn brief dus de juiste werkhervattingsdatum.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je nog een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

3. Liesje76

Liesje76 VIP lid

16 nov 2006
    24.463
    0
    0
    Twente
    Hoi Ella,

Bedankt voor je antwoord maar ik heb gisteren het UWV ook nog even gebeld en die zeggen heel wat anders als jij hieronder.
    De dagen dat ik overtijd ben gegaan krijg ik er gewoon als extra verlof bij en dat staat op op jullie website (de link wat je beneden gegeven hebt)

Het antwoord wat je hieronder gegeven hebt klopt dus niet.

Groetjes Liesje76

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Liesje76,

Ik begrijp dat je gebeld hebt met UWV en de site hebt nagelezen en tot de conclusie komt dat het antwoord dat ik je gaf niet zou kloppen. Vervelend dat je zo in verwarring wordt gebracht. Je hebt te horen gekregen en uit de site afgeleid, dat een te late geboorte je extra dagen recht op verlof zou geven. Als je 6 weken van tevoren met verlof gaat klopt dit ook en zo staat het ook op de UWV-site. Dit heeft te maken met het feit dat je na de bevalling nog recht hebt op minimaal 10 weken om te herstellen. Doordat jij 4 weken van te voren met verlof bent gegaan, is dit voor jou niet van toepassing.

Het antwoord wat ik je dus eerder gaf klopt wel. Ik kan me voorstellen dat je door dit antwoord nog verder in verwarring wordt gebracht. Als je wilt kan je me een privébericht sturen met je telefoonnummer, dan neem ik contact met je op om het antwoord verder uit te leggen aan de hand van je persoonlijke situatie.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

5. Liesje76

Liesje76 VIP lid

16 nov 2006
    24.463
    0
    0
    Twente
    Hoi Ella,

Ik heb zelfs een brief van UWV gekregen waarin het bevestigd wordt dat de dagen die ik te laat ben bevallen opgeteld worden bij het verlof.
    Dit heb ik zwart op wit staan , dus wie heeft er nu gelijk..jij of het UWV die mij deze brief gestuurd heeft?

Groetjes

6. Liesje76

Liesje76 VIP lid

16 nov 2006
    24.463
    0
    0
    Twente
    dat had ik dus ook gevonden en bij de geboorte van mijn dochter 2 jaar geleden was 13 dagen overtijd en heb er ook gewoon 2 weken extra verlof bij gekregen.

7. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Liesje76,

Om alle verwarring en ontstane onduidelijkheid uit te sluiten nemen we contact op met de beheerder van rijksoverheid.nl om het verschil in de berekening te bespreken. Je ontvangt van mij naar aanleiding hiervan nog een antwoord.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

8. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Liesje76,

Allereerst mijn excuses voor de ontstane verwarring over de duur van je Zwangerschaps- en bevallingsverlof. Ik heb voor je uitgezocht hoe het precies zit. In jouw geval komt het erop neer dat je de brief van UWV als officiële beslissing kunt beschouwen. Je Bevallingsverlof duurt dus tot en met 19-02-2011. Dit houdt in dat je de maandag erna, 21 februari weer aan het werk zou moeten.

Ik wens je nog een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina