Heb ik cystes of groeit mijn eitje?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Pluis90, 29 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pluis90

Pluis90 Lid

14 dec 2016
    78
    9
    8
    Vrouw
    #1 Pluis90, 29 jan 2017
    Laatst bewerkt: 29 jan 2017
    Hoi!

Even een vraagje. Om in het kort te beginnen met een stukje voorgeschiedenis:
    heb 5 jaar geleden de Mirena spiraal gehad, toen (tot 3 x toe) een grote ovariumcyste ontwikkeld, alledrie keren geconstateerd door gyn. Mirena na 6 maanden laten verwijderen. Dus weet hoe het voelt om deze cystes te hebben.
    Daarna vele manieren van anticonceptie geprobeerd, maar geëindigd met 3 jaar koperspiraal. Dit beviel mij goed. Deze is er nu uit i.v.m. kinderwens.

Maar... ik voel af en toe weer precies dat zeurderige gevoel wat ik ook had tijdens die ovariumcystes. Eigenlijk ook af en toe tijdens het dragen van de koperspiraal, maar nu begint mijn aandacht zich er wat meer op te vestigen. Ik voel het voornamelijk wanneer er druk op komt of af gaat (bij "neerploffen", over hobbelige weg fietsen, sporten, plassen). Meestal begint dit net 1 á 2 dagen na mijn menstruatie en het duurt ongeveer 6-7 dagen. Rond dag 14 van mijn cyclus voel ik vaak ook wel wat steekjes rond één van de (en soms beide) eierstokken, maar voelt wel echt anders dan dat zeurderige gevoel.

We zijn echt net begonnen met actief proberen voor een zwangerschap, dus nog niet vlak voor of tijdens vermoedelijke eisprong gemeenschap gehad. Ik moet wel zeggen dat we dit ook een beetje willen loslaten, omdat we dus net beginnen.

Ondanks dat we het willen loslaten, zit ik af en toe wel te malen en te zoeken op het internet over ovariumcystes en zwanger worden. Heb al wel gelezen dat het zeker niet onmogelijk is, als je het hebt. Toch hoor ik heel graag ervaringen. Denken jullie dat dit opnieuw cystes kunnen zijn (omdat ik ze ook eerder heb gehad door de Mirena), of voel ik gewoon mijn eitje groeien? En zijn hier dames die ondanks cystes toch zwanger zijn geraakt, of ging dit niet/moeizaam?
    Nb: ik heb altijd een regelmatige cyclus, 28-29 dagen.

Alvast bedankt voor de reacties!

2. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Lastig, ik heb door de mirena ook cysten gehad. Jeetje wat deed dat zeer met lopen of inderdaad op de bank gaan "ploffen". Je eierstokken zijn eigenlijk maar heel klein en licht, ook hangen ze eigenlijk aan draadjes. Dus wanneer er extra gewicht aan komt te hangen zul jij de pijn krijgen die je beschrijft. Maar of dat van een cyste of een gespronge ei is durf ik niet te zeggen.

3. Pluis90

Pluis90 Lid

14 dec 2016
    78
    9
    8
    Vrouw
    Bedankt @Ysabella!

Verder niemand?

4. Maan2017

Maan2017 Lid

5 jan 2017
    91
    15
    8
    He Pluis, ik heb ook een cyste en ontsteking gekregen door een spiraal, alweer een paar jaar geleden. Dat ging toen zoveel pijn doen dat ik niet meer kon lopen dus toen was het wel duidelijk dat het echt niet goed zat. Mij werd overigens achteraf verteld dat ik me geen zorgen hoefde te maken over mijn kansen op een zwangerschap, zelfs met een paar verklevingen aan mijn ene eierstok... Maar ik ben bang dat ik je hiermee niet verder help..

Als je je zorgen maakt, zou de huisarts je dan niet kunnen doorverwijzen voor een inwendige echo om te kijken naar je eierstokken?

5. Pluis90

Pluis90 Lid

14 dec 2016
    78
    9
    8
    Vrouw
    @Maan17, juist wel fijn om even te lezen hoor! Als het weer cystes zijn, is het dan dus onwaarschijnlijk dat dat door het toenmalige gebruik van Mirena komt. Zou inderdaad wel fijn zijn te weten hoe het zit van binnen, maar ik wil dat op ieder moment van mijn cyclus wel weten :D
    Enfin, loslaten blijft mijn sleutelwoord voor nu.

Deel Deze Pagina